اسرائیل سه هفته پیش از طرح حمله حماس مطلع بود!

رسانه عمومی کان فاش کرد که اطلاعات اسرائیل کمتر از سه هفته قبل از حمله ۷ اکتبر متوجه شدند که حماس در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای با هدف دستگیری «۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان» است.

کمتر از سه هفته قبل از حمله مرگباری که در ۷ اکتبر منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر شد، شبکه تلویزیونی عمومی کان اسرائیل اعلام کرد که اطلاعات نظامی از طرح حماس برای گروگان گرفتن چند صد نفر در اسرائیل آگاه بوده است.

بر اساس این خبر، در ۱۹ سپتامبر، یگان ۸۲۰۰، مسئول رهگیری، گزارشی را در مورد جزئیات آموزش یگان‌های نخبه حماس برای حمله به مواضع نظامی و کیبوتس در جنوب کشور تهیه کرد.

این رسانه همچنین اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی در فرماندهی نظامی جنوب که مسئول نوار غزه است از این گزارش مطلع بودند و این گزارش را بر اساس مقامات امنیتی ناشناس قرار دادند.

در یادداشت واحد ۸۲۰۰ آمده است که آموزش جنگجویان حماس شامل حمله به پایگاه‌های نظامی و «انتقال سربازان اسیر به فرماندهان گروهان» است. این یادداشت مجموعه‌ای از تمرینات انجام شده توسط نیروهای نخبه این گروه اسلام‌گرا را شرح می‌دهد. اینها شامل حملات ساختگی به شهرها و گذرگاه‌های مرزی اسرائیل و همچنین آموزش نحوه گروگان گرفتن غیرنظامیان و سربازان است. اهداف مهاجمان نیز به تفصیل آمده است: کنیسه‌ها، پاسگاه‌ها یا محل سکونت سربازان.

در این سند آمده است که حماس اسلام‌گرا «۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان» را هدف قرار داده است. در ۷ اکتبر، حماس سرانجام ۲۵۱ نفر را ربود. به گفته ارتش اسرائیل، ۱۱۶ نفر از آنها هنوز در نوار غزه نگهداری می‌شوند و ۴۱ نفر کشته شده‌اند. یک مقام بلندپایه درگیر در مذاکرات با حماس روز دوشنبه گفت که زنده بودن ده‌ها گروگان در خاک فلسطین «بی ابهام» است. این مقام افزود: «اسرائیل نمی‌تواند حملات خود را متوقف کند تا زمانی که همه گروگان‌ها بر اساس توافقی آزاد شوند». بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت حماس، این جنگ در کمتر از ۹ ماه جان ۳۷ هزار و ۳۷۲ نفر را گرفته و منجر به زخمی شدن ۸۵ هزار و ۴۵۲ نفر شده است.

ارتش اسرائیل پیش از این متهم شده بود که از قبل اخطار دریافت کرده بود مبنی بر اینکه حماس حمله به خاکش را آغاز خواهد کرد. در ماه نوامبر، نیویورک تایمز فاش کرد که مقامات اسرائیلی بیش از یک سال قبل از وقوع حمله، سندی را که جزئیات طرح جنبش اسلام‌گرا را نشان می‌دهد، ضبط کرده‌اند. با این حال، مقامات ظاهرا تصمیم گرفتند که این سناریو برای ظرفیت حماس «بیش از حد مدعی» است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به طور مداوم از تشکیل کمیسیون رسمی تحقیق در مورد ۷ اکتبر قبل از پایان جنگ جاری در غزه خودداری کرده است.