اتحادیه اروپا رسما مذاکرات الحاق با اوکراین و مولداوی را آغاز خواهد کرد

ریاست بلژیک وقت شورای اتحادیه اروپا در بیانیه خود در شبکه X تأیید کرد که ۲۷ کشور اتحادیه اروپا مذاکرات الحاق با اوکراین و مولداوی را از سه‌شنبه آینده آغاز خواهند کرد.

وزرای دارایی اتحادیه اروپا که روز جمعه در لوکزامبورگ دیدار کردند، چارچوب مذاکرات با این دو کشور نامزد را پذیرفتند و توافق اصولی حاصل از هفته گذشته سفرای آنها در بروکسل را تایید کردند.

به گفته ریاست بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا، این توافق راه را برای آغاز رسمی مذاکرات از روز سه‌شنبه در لوکزامبورگ هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا مذاکرات را ابتدا با اوکراین و سپس با مولداوی از بعدازظهر سه‌شنبه آغاز خواهند کرد.

سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا راه را برای مذاکرات الحاق با اوکراین و مولداوی، دو جمهوری شوروی سابق، در اواسط دسامبر ۲۰۲۳ هموار کرده بودند.

با این حال، مجارستان شروع رسمی مذاکرات با اوکراین را به تعویق انداخت و فکر می‌کرد که شرایط برآورده نشده است.

در ۷ ژوئن، کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که اوکراین و مولداوی تمام پیش‌نیازهای آغاز مذاکرات رسمی را برآورده می‌کنند.

نهاد اجرایی اروپا از کی‌یف خواسته بود برای مبارزه با فساد و سلطه الیگارشی‌ها تدابیری اتخاذ کند. این کمیسیون همچنین خواستار توجه بیشتر به اقلیت‌ها شده بود، اقدامی که با توجه به حضور یک جامعه مجارستانی در اوکراین، مورد تاکید بوداپست قرار گرفت.

چند ماه پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا در یک حرکت بسیار نمادین، در ژوئن ۲۰۲۲ به اوکراین و مولداوی همسایه خود وضعیت نامزدی اعطا کرد.

آغاز مذاکرات تنها یک مرحله از روند طولانی و دشوار الحاق است. اوکراین، کشوری قوی از نظر کشاورزی با جمعیتی بیش از ۴۰ میلیون نفر، برای پیوستن به اتحادیه اروپا با مشکلات زیادی مواجه است که از موضوع کمک‌های مالی شروع می‌شود.