آتش‌سوزی در مرکز خرید در چین: دست کم ۱۶ نفر جان باختند

دست کم ۱۶ نفر در آتش‌سوزی در یک مرکز خرید در جنوب غربی چین جان باختند.

این آتش‌سوزی به دلیل نامعلومی در ساعات اولیه بعد از ظهر در شهر ۲/۵ میلیون نفری زیگونگ در استان سیچوان در ۱۶۰۰ کیلومتری پایتخت پکن رخ داد. 

گفته شد این مرکز خرید در پایین یک ساختمان ۱۴ طبقه قرار دارد و شعله‌های آتش به طبقات ۴، ۵ و ۶ و همچنین طبقه همکف سرایت کرده است. 

به گزارش خبرگزاری نیوز چین، عملیات امداد و نجات حوالی ساعت ۰۳:۰۰ روز پنجشنبه به پایان رسید. بر اساس این خبر، مقامات امدادی از کشته شدن دست کم ۱۶ نفر خبر دادند. 

بر اساس گزارش CCTV، حدود ۳۰ نفر توسط خدمات امدادی مداوا شدند. 

CCTV گزارش داد که اورژانس شهر در ساعت ۱۸:۱۱ به وقت محلی هشدار داده شد و بلافاصله آتش‌نشانان برای اطفای حریق به محل اعزام شدند. 

تصاویر پخش شده توسط CCTV دود سیاه متراکم را نشان می‌دهد که از ساختمانی مشرف به خیابان خرید بلند می‌شود. 

در بیانیه اورژانس زیگونگ آمده است: «آتش‌نشانی تمام تلاش خود را برای کنترل اوضاع انجام می‌دهد.» 

زیگونگ با جمعیت ۲/۴ میلیون نفری به دلیل تولید نمک و فسیل‌های دایناسورهای متعددش شناخته شده است. آتش‌سوزی‌ها و سایر حوادث مرگبار به دلیل اجرای ضعیف استانداردهای ایمنی در چین رایج هستند. 

در ماه ژانویه، حداقل ۳۹ نفر در آتش‌سوزی در یک مغازه در ژینیو، استان جیانگشی مرکزی جان خود را از دست دادند. به گفته مقامات، آتش‌سوزی در زیرزمین یک مغازه پس از آن شروع شد که کارگران در حین ساخت و ساز «قوانین» را زیر پا گذاشتند. 

در آن زمان، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواستار آموختن درس‌هایی از این فاجعه برای جلوگیری از فجایع دیگر شد. در همان ماه حداقل ۱۵ نفر در آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی جان خود را از دست دادند. پنج روز پیش بر اثر آتش‌سوزی در خوابگاه یک مدرسه شبانه‌روزی ۱۳ دانش‌آموز جان خود را از دست دادند. در آوریل سال گذشته، آتش‌سوزی نادر بیمارستانی در پکن ۲۹ کشته برجای گذاشت و بیماران مستاصل را مجبور کرد برای فرار از پنجره بیرون بپرند.