اوکراین ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک منطقه کورسک روسیه را کنترل می‌کند

داده‌های ارائه‌شده توسط مؤسسه مطالعات جنگ ایالات متحده آمریکا (ISW) نشان می‌دهد که اوکراین از غروب دوشنبه ۸۰۰ کیلومتر مربع در منطقه کورسک روسیه را کنترل می‌کند.

روز دوشنبه، اوکراین مدعی شد که کنترل ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه در این منطقه مرزی را تحت کنترل درآورده است.

اوکراین که ماه‌ها در مقابل نیروهای روسی در جبهه شرقی عقب‌نشینی کرد، بزرگترین حمله فرامرزی را در ۶ اوت علیه روسیه از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ انجام داد.

خبرگزاری فرانسه (AFP) یک تحلیل مقایسه‌ای بر اساس داده‌های ارائه شده توسط ISW انجام داد. محاسبات بر اساس اطلاعات در دسترس عموم منتشر شده توسط هر دو طرف و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، همراه با داده‌های ارائه شده روزانه توسط ISW است. بر این اساس، از عصر دوشنبه، اوکراین منطقه‌ای به وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع در منطقه کورسک روسیه را تحت کنترل درآورده است.

برای مقایسه، بر اساس تحلیل خبرگزاری فرانسه، روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۳۶۰ کیلومتر مربع در خاک اوکراین پیشروی کرده است و ضد حمله‌های اوکراین در خاک خود در همین دوره تنها ۲۰ کیلومتر مربع وسعت داشته است.

در یک ضد حمله بزرگ ناموفق اوکراین در تابستان ۲۰۲۳، کی‌یف منطقه‌ای به مساحت حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع را از ارتش روسیه در مناطق دونتسک و زاپوریژیا بازپس گرفت.

با این حال، پیشروی روسیه در خاک اوکراین از زمان حمله غافلگیرانه در ۶ اوت کاهش نیافته است: ارتش روسیه از آن زمان تاکنون ۶۹ کیلومتر مربع دیگر را تصرف کرده است و به ۲۰۱ کیلومتر مربع که در ماه جولای اشغال شده است، در مجموع ۱۱۱ کیلومتر مربع از ابتدای اوت به این سو اضافه شده است.

همراه با کریمه، ۱۸ درصد از اوکراین اشغال شد

در مجموع، از زمان تهاجم در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، روسیه بر اساس داده‌های ۱۲ اوت، ۶۵۸۹۱ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را تصرف کرده است. به همراه کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه شد و مناطقی در شرق که پیش از جنگ تحت کنترل روسیه بودند، روسیه در حال حاضر ۱۰۸۰۷۰ کیلومتر مربع یا ۱۸ درصد از اوکراین را با توجه به مرزهای شناخته شده بین‌المللی خود اشغال کرده است.