اوکراین به حملات خود به خاک روسیه ادامه می‌دهد

ارتش اوکراین روز جمعه به حملات خود به منطقه کورسک روسیه ادامه داد. آتش‌سوزی شبانه در یک پایگاه نظامی در لیپتکس در حدود ۳۰۰ کیلومتری مرز اوکراین رخ داد.

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که درگیری‌ها در منطقه کورسک در مرز با اوکراین ادامه دارد. به گفته مسکو، هزار سرباز اوکراینی از مرز عبور کردند. مقامات منطقه‌ای وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بدون اشاره مستقیم به حمله به روسیه که کی‌یف تقریباً در مورد آن سکوت کرده است، گفت که باید عواقب حمله‌ای را که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ علیه کشورش انجام داد، «احساس» کند.

نفوذ به منطقه کورسک یک ضربه غیرمنتظره برای روسیه تلقی می‌شد که موقعیتی سودمند در خط مقدم داشت.

ستاد کل روسیه اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای خروج نیروهای اوکراینی از روسیه انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات برای انهدام یگان‌های ارتش اوکراین همچنان ادامه دارد.»

موسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده آمریکا (ISW) در آخرین گزارش خود تخمین زده است که اوکراینی‌ها تا عمق ۱۰ کیلومتری پیشروی کرده و «حداقل از دو خط دفاعی روسیه» عبور کرده‌اند. برخی منابع بیان می‌کنند که تا عمق ده‌ها کیلومتری وارد شده است.

حملات پهپادی در بلگورود و کریمه

حملات به ویژه با پهپادها در طول شب به شدت ادامه یافت. به گفته ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگورود در تلگرام، پدافند هوایی روسیه ۲۹ پهپاد اوکراینی را در منطقه اداری بلگورود در مرز اوکراین سرنگون کرد و این حمله خسارات مادی برجای گذاشت اما تلفات جانی نداشت.

در سواستوپل در شبه جزیره کریمه، فرماندار میخائیل رازوجایف بدون ارائه جزئیات بیشتر از حملات پهپادها خبر داد.

انفجار در لیپتسک در۳۰۰ کیلومتری مرز اوکراین

یک حمله پهپادی «گسترده» در منطقه لیپتسک روسیه، که با اوکراین هم مرز نیست، پنجشنبه شب رخ داد. ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه لیپتسک اظهار داشت که در حمله پهپادهای اوکراینی، یک نیروگاه برق آسیب دیده است. فرماندار در پی یک «حمله بزرگ» وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

ایگور آرتامونوف فرماندار منطقه لیپتسک صبح جمعه در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر ۹ نفر در لیست قربانیان هستند.»

خبرگزاری‌های تاس و ریانووستی در اخبار خود به نقل از مقامات منطقه‌ای از وقوع آتش‌سوزی در یک پایگاه هوایی در این منطقه در ۳۰۰ کیلومتری مرز اوکراین بدون ذکر علت خبر دادند.

هنوز بیانیه روشنی در مورد اهداف عملیات انجام شده در منطقه کورسک اوکراین وجود ندارد.