حداقل ۴ غیرنظامی و ۱۵ افسر پلیس در حمله در داغستان کشته شدند

گزارش شده است که دست‌کم ۱۹ نفر در حملات مسلحانه به کنیسه، دو کلیسا و ایستگاه‌های پلیس در ماخاچکالا، پایتخت داغستان روسیه و شهر ساحلی دربنت کشته شدند.

حملات مسلحانه روز یکشنبه در جمهوری خودمختار داغستان، منطقه‌ای با اکثریت مسلمان وابسته به روسیه و همسایه چچن و آذربایجان صورت گرفت. 

به گفته کمیته تحقیقات روسیه، این حملات «دو کلیسای ارتدکس، یک کنیسه و یک ایست بازرسی پلیس» را هدف قرار دادند. 

گزارش شده است که کنیسه ماخاچکالا به طور کامل در آتش سوخت. به گفته نمایندگان جامعه «یهودیان کوهستانی» که قرن‌هاست در قفقاز شمالی به ویژه در داغستان زندگی می‌کنند، کنیسه دوم نیز با استفاده از کوکتل مولوتف به آتش کشیده شد. 

به گفته همین منبع، عملیات ضد تروریستی که پس از این حمله آغاز شده بود، صبح روز دوشنبه پس از «خنثی شدن تهدیدات جانی و سلامتی شهروندان» پایان یافت. 

در حالی که سرگئی ملیکوف، رهبر داغستان اعلام کرد که «شش راهزن» در محدوده این عملیات از بین رفتند، او اصرار داشت که عملیات «از خارج» آماده شده بود و «سلول‌های خوابیده» را هدف قرار دادند، هنوز جزئیاتی در مورد انگیزه یا هویت عاملان منتشر نشده است و هنوز هیچ سازمانی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. 

اشاره به اوکراین 

سرگئی ملیکوف در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، با اشاره به درگیری در اوکراین بدون اینکه مشخص کند چه کسی هدف قرار گرفته است، گفت: «ما می‌دانیم که پشت این حملات تروریستی چه کسانی هستند و چه هدفی را دنبال می‌کنند.» ملیکوف گفت: «ما باید درک کنیم که جنگ به خانه‌های ما نیز آمده است. ما آن را احساس کردیم، اما امروز با آن روبرو هستیم.» 

به گفته ملیکوف، «بیش از ۱۵ افسر پلیس قربانی یک اقدام تروریستی شدند» که از ساکنان غیرنظامی «به قیمت جان خود» محافظت کردند. 

به گزارش مسکو تایمز، پدر نیکولای ۶۶ ساله، کشیش کلیسای ارتدکس روسیه در دربنت، در حمله با چاقو کشته شد. حمله به کلیسا زمانی رخ داد که مسیحیان ارتدکس جشن پنطیکاست را جشن می‌گرفتند. افراد مسلح همچنین به خودروی حامل افسران پلیس در روستای سرگوکالا واقع در بین ماخاچکالا و دربنت تیراندازی کردند و یک افسر پلیس را زخمی کردند. 

مقامات گزارش دادند که در مجموع حداقل ۴ غیرنظامی و ۱۵ افسر پلیس کشته شدند. در این جمهوری فدرال وابسته به روسیه سه روز عزای عمومی اعلام شد. 

در حمله‌ای که تبهکاران داعش در ماه مارس مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، بیش از ۱۴۰ نفر در مسکو جان خود را از دست دادند و آخر هفته گذشته نیز چند تن از اعضای تبهکاران داعش که دو افسر زندان را در زندانی در جنوب روسیه گروگان گرفتند، کشته شدند.