همه‌پرسی اتحادیه اروپا در مولداوی: آیا مداخله‌ای صورت گرفت؟

در همه‌پرسی که مولداویایی‌ها بر سر اصل عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کردند، مدت طولانی رای «نه» بود، اما بر اساس نتایج، امروز آرای «آری» با اختلاف اندکی به دست آمد.

پس از اینکه در همه‌پرسی روز یکشنبه که برای مدت طولانی نتیجه آن رای «نه» بود، صبح روز دوشنبه رای «آری» با هزار رأی اختلاف ( با ۵۰.۲۸ درصد) اول شد.

این نتایج برای رئیس‌جمهور مایا ساندو، که سیاست‌های طرفدار اتحادیه اروپا را دنبال می‌کرد، تکان‌دهنده بود و به وجهه او آسیب زد.

کرملین نیز به این واقعیت واکنش نشان داد و گفت که در شمارش آرا در همه‌پرسی «ناهنجاری» وجود دارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، خواستار شواهدی درباره «اتهامات جدی» علیه رئیس‌جمهور طرفدار اروپای مولداوی شد که «گروه‌های جنایتکار با نیروهای خارجی» که با منافع مولداوی مخالف هستند در روند انتخابات دخیل هستند.

همزمان با همه‌پرسی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. ساندو نامزد ۵۲ ساله اول شد، اما انتخابات به دور دوم رفت.

با توجه به این نتایج فشرده از همه‌پرسی، موفقیت ساندو در دور دوم که در ۳ نوامبر برگزار می‌شود، تضمینی نیست. ساندو که در دور اول ۴۲ درصد آرا را به دست آورد، همچنان از دادستان ۵۷ ساله سابق الکساندر استویانوگلو (۲۶ درصد) که مورد حمایت سوسیالیست‌های طرفدار روسیه است، بسیار جلوتر است.

با این حال، به گفته این تحلیلگر، استویانوگلو می‌تواند روی ذخایر رای بسیاری از نامزدهای کوچکتر حساب کند. اپوزیسیون اغلب واکنش نشان می‌دهد که دولت فعلی آماده نقض حقوق بشر است. از سوی دیگر، استویانوگلو خواهان «بازیابی عدالت» در مواجهه با چنین دولتی است و از سیاست خارجی «متعادل» از اتحادیه اروپا تا روسیه حمایت می‌کند.

مایا ساندو که پس از اشغال اوکراین همسایه‌اش، به مسکو پشت کرد، تصمیم گرفت برای تایید این استراتژی، یک همه‌پرسی در مورد اصل عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کند.