حمله به کنیسه‌ها و کلیساها در داغستان حداقل ۹ کشته برجای گذاشت

یک کنیسه و کلیسا‌ها در داغستان، منطقه قفقاز روسیه مورد حمله قرار گرفت و حداقل ۹ نفر از جمله یک کشیش کشته شدند.

این حملات روز یکشنبه در ماخاچکالا و دربنت، پایتخت داغستان رخ داد. به گفته کمیته ضد تروریسم روسیه به نقل از خبرگزاری ریانووستی، این حملات «دو کلیسای ارتدکس، یک کنیسه و یک ایست بازرسی پلیس» را هدف قرار دادند.

به گفته مقامات، یک کشیش ۶۶ ساله کلیسای ارتدکس روسیه در دربنت کشته شد. به گفته وزارت امور داخله داغستان، شش افسر پلیس کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. مقامات بعدا اعلام کردند که یک افسر گارد ملی نیز کشته شده است و یک افسر پلیس دیگر نیز بر اثر جراحات جان باخت.

اگرچه مقامات آمار کلی تلفات را اعلام نمی‌کنند، اما گفته می‌شود که در مجموع حداقل ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گفته این وزارت، در مجموع ۱۶ نفر از جمله ۱۳ افسر پلیس زخمی و در بیمارستان بستری شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین گزارش داد که «مرحله فعال» عملیات اجرای قانون در ماخاچکالا و دربند به پایان رسید و «۶ عضو تبهکار کشته شدند.» در این بیانیه آمده است که مقامات «تلاش خواهند کرد تا همه اعضای هسته‌هایی را که حملات را آماده کرده‌اند پیدا کنند.»

بوروچ گورین، رئیس شورای عمومی جوامع یهودی در روسیه، اظهار داشت که «کنیسه دربندت سوخت» و دو نفر جان باختند: یک پلیس و یک نگهبان.

کمیته تحقیقات روسیه تحقیقات جنایی را در مورد «اقدامات تروریستی» آغاز کرد. داغستان، منطقه‌ای عمدتا مسلمان در مجاورت چچن، اغلب صحنه عملیات تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» است.

در حمله‌ای که تبهکاران داعش در ماه مارس مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، بیش از ۱۴۰ نفر در مسکو جان خود را از دست دادند و آخر هفته گذشته نیز چند تن از تبهکاران داعش که دو افسر زندان را در زندانی در جنوب روسیه گروگان گرفتند، کشته شدند.

سرگئی ملیکوف، رهبر داغستان گفت: «افراد ناشناس سعی کردند عصر امروز در دربنت و ماخاچکالا جامعه را بی‌ثبات کنند.» در ماه اکتبر تظاهرات ضد اسرائیلی در فرودگاه ماخاچکالا برگزار شد. در این منطقه سه روز عزای عمومی اعلام شد.