جسد ۵ مهاجر در سواحل قناری پیدا شد

تیم‌های امداد اسپانیایی گزارش دادند که روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن در یک قایق که در سواحل مجمع الجزایر قناری در حال حرکت بود، جسد ۵ مهاجر پیدا کردند و ۶۸ نفر نجات یافتند.

یک قایق حامل مهاجران بعد از ظهر چهارشنبه در حدود ۸۰۰ کیلومتری جنوب تنریف، یکی از جزایر این مجمع الجزایر اسپانیایی در سواحل شمال غربی آفریقا غرق شد.

در یک بیانیه مطبوعاتی، سالوامنتو ماریتیمو (سرویس امداد اسپانیایی) اعلام کرد که آنها مجبور شدند جسد دو نفر از ۵ مهاجر را در قایق موقت رها کنند که به دلیل شرایط بد جوی در منطقه به حرکت ادامه داد. گفته شد که در حال حاضر تعداد مهاجران نجات یافته ۶۸ نفر است.

این فاجعه اخیر نشان‌دهنده افزایش تعداد مهاجرانی است که در هفته‌های اخیر وارد جزایر قناری شده‌اند. بر اساس آخرین آمار وزارت کشور اسپانیا در سال ۲۰۲۴، ۱۸ هزار و ۹۷۷ مهاجر با ۲۹۰ قایق از اول ژانویه تا اواسط ژوئن به جزایر قناری رسیده‌اند، در حالی که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۵ هزار و ۹۱۴ نفر با ۱۲۶ قایق بوده است.

در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰ هزار مهاجر به جزایر قناری رسیدند. این رقم دو برابر سال قبل بود. در واقع، این جریان حتی بیشتر از سال ۲۰۰۶ بود که یک سال رکورد برای ورود مهاجران بود.

این کشور در کنار اسپانیا، یونان و ایتالیا یکی از سه نقطه اصلی است که مهاجران غیرقانونی از آن وارد اروپا می‌شوند. اما بر اساس آمار وزارت امور داخله ایتالیا، ورودی‌های دریایی به ایتالیا از ابتدای سال جاری به دلیل انتقال جریان مهاجران به سمت اسپانیا و یونان به شدت کاهش یافته است.

بیشتر قایق‌هایی که به جزایر قناری می‌آیند از سنگال، مراکش یا صحرای غربی می‌آیند. طبق آمار آژانس کمک به مهاجران اسپانیایی Caminando Fronteras، بیش از ۵۰۰۰ مهاجر در تلاش برای رسیدن به سواحل اسپانیا در پنج ماه اول سال جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها در مسیر قناری اتفاق افتاد.