کانادا سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد

کانادا اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کرده است.

دومینیک لبلان، وزیر امنیت عمومی گفت: «دولت ما تصمیم گرفته است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های تروریستی تحت قانون جزا اضافه کند.»

اتاوا می‌گوید ایران «بی‌احترامی به حقوق بشر» و «میل به بی‌ثبات کردن نظم بین‌المللی» نشان داده است.

سپاه پاسداران از سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه آمریکا قرار دارد. با این تصمیم، کانادا از این پس می‌تواند دارایی‌های این سازمان را مسدود کرده و اعضای آن را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. سپاه پاسداران نیز هرگونه تراکنش مالی را ممنوع اعلام کرد.

لیست سیاه کانادا شامل حدود ۸۰ سازمان از جمله حماس، القاعده، حزب‌الله، طالبان، داعش، بوکوحرام و سازمان افراطی ملی‌گرای «پسران مغرور» است. نیروی قدس (سپاه قدس)، بازوی عملیات خارجی سپاه پاسداران، پیش از این در این لیست قرار داشت.

این تصمیم پس از چندین سال تنش شدید بین کانادا و ایران گرفته شده است. کانادا، مانند برخی دیگر از کشورها، ایران را به دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) می‌برد تا تهران را از نظر قانونی مسئول سرنگونی هواپیمای بوئینگ اوکراینی در سال ۲۰۲۰ بداند.

از زمان اعتراضاتی که در سال ۲۰۲۲ با قتل زن جوان کورد ژینا امینی توسط پلیس اخلاق در تهران آغاز شد، اتاوا تحریم‌های مختلفی را علیه سازمان‌ها و مقامات ایرانی متهم به همدستی با رژیم ایران اعمال کرده است. به ویژه کانادا ۱۰ هزار مقام ایرانی از جمله اعضای سپاه پاسداران را از ورود به کشورش منع کرد.