کامبیز فاتحی: ذرات کلوئیدی موجود در ریزگردها موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود/ مبارزات ه.پ.گ با سدسازی‌های ترکیه

کامبیز فاتحی: ذرات کلوئیدی موجود در ریزگردها موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود/ مبارزات ه.پ.گ با سدسازی‌های ترکیه

کاهش رطوبت و آب رودخانه ها در یک منطقه موجب شده اراضی خشک شوند و فرسایش بادی صورت گیرد، به این ترتیب با وزش باشد شاهد حرکت توده ای بزرگ از گرد و غبار یا به عبارتی ریزگردها هستیم. کامبیز فاتحی از مهندسان کرد می‌گوید ریزگردها موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

کامبیز فاتحی که در برنامه‌ای در تلویزیون نوروز شرکت کرده‌بود, در خصوص خطرات ریزگردها برای سلامت انسان‌ها مسایل مهمی را برزبان راند.

خشک شدن تالاب ها مهمترین علت وقوع پدیده آنهاست؛ خشکسالی میزان بارندگی را کم کرده و بخش زیادی از تالاب های یک ناحیه بزرگ را از بین می برد. سدسازی بی رویه نیز تأثیر گذاشته و باعث بروز این بحران می شود. ریزگردها به محصولات کشاورزی ضربه می زنند، مشکل ترافیکی ایجاد می کنند و منجر به افزایش مهاجرتها و مشکلات عدیده دیگر می شوند.

ریزگردها توده ای از ذرات جامد معلق ریز غبار است که در شهر ها با دود و... همراه شده و در جو پخش شده و دید افقی را در حدود چند کیلومتر محدود می کند.

فاتحی تصریح کرد:«به همراه این ریزگردها در واقع ذرات کلوئیدی هستند که تنها عامل به وجودآمدن آنها در طبیعت فقط آب می باشد، یعنی صدها و یا هزاران سال طول کشیده است تا این ذرات به وجود آیند. با توجه به خصوصیات فیزیکی و طبق قوانین و بار الکتریکی که دارند به صورت لایه هایی در کف تالابها و رودخانه ها آرام گرفته اند و با خشک شدن ناگهانی این تالابها و رودخانه ها ذراتی که دارای قطری کمتر از یکصدهزارم میلیمتر است ساخته می‌شوند.»

فاتحی می‌افزاید این ذرات در آب به وجود می‌آیند و راه مبارزه با آن هم استفاده از علم تصفیه آب است.

وی همچنین می‌گوید:« برخلاف تصور مردم بارش باران برای زدایش این ریزگردها فایده‌ای ندارند و بخاطر ویژگی نیروی طبیعی بین ذره ای دافعه این ذرات و نانو بودنشان است که باران هم نمی‌تواند این ذرات کلوئید را فرود آورد و آنچه پس از باران می‌بینیم تنها یک خاک عادی بیش نیست.»

فاتحی تصریح می‌کند «مالچ» که نوعی فرآورده چسبنده نفتی است که برای تثبیت شن های روان در بیابان ها استفاده می شود, برعکس نظر بسیاری کارشناسان هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا به عمیق‌تر شدن بحران کمک می‌کند. در ایران این روش صورت گرفته و نه تنها فایده‌ای نداشته, بلکه بحران‌زاتر شده. لذا روشی که من می‌گویم مفید‌تر است».

کامبیز فاتحی از مهندسان برجسته کرد می‌گوید:«ریزگردهای کلوئید از راه تنفس وارد دستگاه تنفسی و گوارشی ما می‌شوند. سپس از آنجا هم جذب خون گشته و موجب سفت‌شدن آن می‌گردند. این سفت‌شدن خون هم سکته‌های قلبی و مغزی و تنگی‌نفس را بدنبال دارد».

سازمان بهداشت جهانی همچنین با اعلام اینکه همین ریزگردها در سال، موجب مرگ زودرس برای یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر می شوند از کشورهای جهان خواسته تا اقدامات خود برای کاهش آلودگی شهرهای خود را کاهش دهند.

درختان بلوط کردستان در خطر نابودی

باتوجه به گفته‌های جناب فاتحی, این ریزگردها برای گیاهان و محصورات کشاورزی و درختان هم مضر است. می‌توان گفت که صدها هزار هکتار از درخت‌های بلوط قلب کردستان, یعنی قندیل و زاگرس را با خطر نابودی روبرو می‌سازد. این درحالی است که بویژه کشور عراق هیچ اقدامی برای مبارزه با بیابان‌زدایی و ریزگردها انجام نداده. بررسی تصاویر ماهواره ای کشور عراق نشان می دهد که بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این کشور از بین رفته اند و به همین دلیل لازم است روش ها تغییر کند. اراضی کشاورزی از بین رفته را نمی توان مالچ پاشی کرد. در سطح بین المللی کشورهایی هستند که ریزگردها به مشکل زیست محیطی آنها تبدیل شده است به عنوان مثال کشور زیبا و قدرتمند چین است که سازنده بزرگ ترین سدهای جهان با ارتفاع بیش از سیصدمتر و در اوایل به آن افتخار می کردند و در پشت سد به توسعه کشتی رانی و نیز توسعه توریسم می پرداختند. غافل از اینکه ریزگردها در این کشور گاهی فاصله دید را در پکن به دو متر رسانده به تعبیری دیگر این قطب اقتصادی و گردشگری جهان به زودی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.

مبارزه نیروی ه.پ.گ با سدسازی‌های هیدروالکتریک سانترال

خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها در کشورها تأثیر بسزایی در به وجود آمدن این ذرات معلق داشته به طوری که در سال های اخیر بیابان زایی در مناطق یاد شده با افزایش چشمگیری روبرو بوده است. درواقع این ذرات معلق در برخی موارد حاوی ذرات قابل زیستی هستند که برای سلامتی مردم به شدت خطرناک هستند.

در همین راستا «نیروی مدافع خلق, ه.پ.گ» طی سال‌های مدید است که با اقدام ترکیه برای سدسازی‌های بی‌رویه در شمال کردستان مبارزه کرده. این سدسازی‌ها گذشته از اینکه بسیاری آثار تاریخی کردستان را زیرآب می‌برند و این یکی از سیاست‌های ترکیه است, همچنین موجب بحران در محیط زیست هم می‌شود. تاکنون نیروهای ه.پ.گ به گروه‌های سدسازی دولتی بارها حمله‌کرده و ماشین‌آلات سدسازی را به آتش‌کشیده‌ و چندین تن را هم بازاشت و محاکمه کرده‌اند. سدسازی‌های ترکیه موجب شده که آب رودخانه‌های دجله و فرات کم شده و جنوب کردستان و عراق با بیابان‌شدگی روبرو شوند که در ته این رودخانه‌ها و تالاب‌های خشک‌شده ذرات کلوئید وجود دارد و پس از خشک‌شدن توسط باد به اتمسفر منتقل می‌شود.

فاتحی در این زمینه می گوید که دستگاه کلوئید زای وی که روش جدید مبارزه با ریزگردها با استفاده از شوک برق در مبدا است و به شماره ثبت اختراع 74849 در اداره کل مالکیت صنعتی ایران ثبت شده است و این دستگاه به تریلر های معمولی وصل شده و هر تریلر در 24 ساعت قادر به تثبیت 10 الی 15 هکتار می باشد و در صورتی که به تولید انبوه برسد ،یک هزار دستگاه از آن قادر است میزان 5 میلیون هکتار نقاط بحرانی کنونی را در 2 الی 3 سال برای همیشه تثبیت نماید و حتی همزمان قادر به کشت بذر اقلیم منطقه نیز می باشد .

کامبیز فاتحی مخترع برق کردستان نیز می باشد که مدلی جدید از هیدروالکتریک برای کسب انرژی پاک در جهان است و اعلام می کند که این برق کردستان است که قادر است انقلاب صنعتی جدیدی را آغاز نماید که در جهان دیگر دودی باقی نخواهد ماند یعنی با استفاده بهینه از فرمول :P+1at