کلمبیا فروش زغال‌سنگ به اسرائیل را متوقف می‌کند

گوستاوو پترو، رئیس جمهور چپگرای کلمبیا اعلام کرد که کشورش به زودی صادرات زغال‌سنگ به اسرائیل را تا زمانی که جنگ در نوار غزه ادامه دارد، متوقف خواهد کرد.

رهبر چپ در بیانیه خود در حساب X خود نوشت: «ما صادرات زغال‌سنگ به اسرائیل را تا زمانی که نسل‌کشی متوقف شود، متوقف خواهیم کرد.»

در ماه می، پترو اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع می‌کند و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به دلیل جنگ در نوار غزه «نسل کش» خواند. این کشور همچنین خرید تسلیحات تولید شده توسط اسرائیل را که یکی از تامین‌کنندگان اصلی نیروهای امنیتی این کشور آمریکای جنوبی است، متوقف کرده است.

در حکم صادره از سوی وزارت تجارت و صنعت آمده است که تعلیق صادرات زغال‌سنگ «تا رعایت کامل اقدامات موقتی که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان بخشی از روند اجرای کنوانسیون جلوگیری از جنایت نسل‌کشی در نوار غزه و مجازات آن صادر شده است اعمال خواهد شد.»

به گفته دولت کلمبیا، این اقدام پنج روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا می‌شود و بر کالاهایی که قبلاً برای آنها مجوز حمل درخواست شده است، تأثیری نخواهد گذاشت.

پترو که در سال ۲۰۲۲ به عنوان اولین رئیس‌جمهور چپگرای تاریخ کلمبیا انتخاب شد، پس از حملات بی‌سابقه جنبش اسلامگرای فلسطینی حماس در جنوب اراضی اسرائیل در ۷ اکتبر در مناسبت‌های مختلف از جنگ اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرده بود.