روسیه منطقه دیگری را در برابر نفوذ اوکراین تخلیه می‌کند

روسیه در واکنش به حمله بی‌سابقه اوکراین به کورسک، ساکنان منطقه‌ای در منطقه بلگورود را تخلیه کرد. هزاران سرباز اوکراینی از روز سه‌شنبه هفته گذشته در این منطقه بسیج شده‌اند.

روسیه روز دوشنبه از تخلیه ساکنان یک منطقه هم مرز با اوکراین در منطقه بلگورود در مقابل تهاجم‌ها و حمله مسلحانه اوکراین به منطقه همسایه کورسک خبر داد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در ویدئویی که در تلگرام منتشر شده است، گفت: «به نظر می‌رسد صبح هشدار دهنده‌ای برای ما باشد: فعالیت دشمن در مرز منطقه کراسنویارژسکی وجود دارد.»

گلادکوف افزود: «برای ایمنی و سلامتی جمعیت خود، ما شروع به انتقال ساکنان این منطقه به مکان‌های امن‌تر می‌کنیم.» بر اساس آمار رسمی، جمعیت این منطقه حدود ۱۴ هزار نفر است.

به گفته یک مقام ارشد اوکراینی، این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که ارتش روسیه از سه‌شنبه گذشته با نفوذ بی‌سابقه‌ای در منطقه کورسک با مشارکت «هزاران» سرباز اوکراینی مواجه است.

منطقه بلگورود در کنار کورسک هدف حملات اوکراینی و حملات پهپادی قرار گرفته است.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بارها دستور تخلیه در این منطقه صادر شده است، به ویژه پس از حملات شدیدی که مناطق گریوورون و چبکینو را هدف قرار دادند.

کنترل بسیاری از مناطق به دست گرفته شده است

به گفته تحلیلگران، اوکراین که ماه‌ها در مقابل سربازان روسی در جبهه شرقی عقب‌نشینی کرد، از ۶ اوت عملیات گسترده‌ای را در منطقه کورسک روسیه آغاز کرد و کنترل بسیاری از مناطق را به دست گرفت.

به گفته یک مقام ارشد اوکراینی، هزاران سرباز اوکراینی در این حمله شرکت کردند، در حالی که روسیه اعلام کرد که کی‌یف پیشروی خود را در خاک خود متوقف کرده و نیروهای کمکی ارسال کرده است.

یک مقام امنیتی اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، شامگاه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف گسترش مواضع دشمن، وارد کردن حداکثر تلفات، بی‌ثبات کردن اوضاع در روسیه و کشاندن جنگ به خاک روسیه است.»

ارتش روسیه مدعی شد که روز یکشنبه نیروهای اوکراینی را با موشک و توپ مورد اصابت قرار داده و از «تلاش‌های دشمن برای نفوذ توسط کاروان‌‌های گروهی خودروهای زرهی متحرک» در مناطق مذکور که با دید هوایی تقریباً ۳۰ کیلومتر از خاک اوکراین فاصله دارند، جلوگیری کرده است.

اگرچه ارتش روسیه ادعا می‌کند که خسارات سنگینی به نیروهای اوکراینی وارد کرده است، اما آلکسی اسمیرنوف، فرماندار منطقه کورسک، روز یکشنبه وضعیت را «دشوار» توصیف کرد.

رمضان قدیروف، رئیس منطقه چچن روسیه، اعلام کرد که یگانی از جنگجویان چچنی که وحشی‌ترین و سرسخت‌ترین سربازان این کشور محسوب می‌شوند، در منطقه کورسک فعال هستند.

در پاسخ به این حمله، روسیه شروع به اجرای رژیم «ضد تروریسم» در سه منطقه هم مرز با اوکراین از جمله کورسک و بلگورود کرد.

روسیه اعلام کرد که روز شنبه بیش از ۷۶ هزار نفر را از منطقه آسیب‌دیده تخلیه کرد. از سوی دیگر اوکراین خواستار تخلیه حداقل ۲۰ هزار غیرنظامی از منطقه سومی شد.

هدف چیست؟

به گفته یک مقام اوکراینی که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده است، هدف این حمله در ابتدا حذف نیروهای روسی از مناطق خارکف و دونباس (شرق) اوکراین بود و بدین ترتیب فشار آنها بر ارتش کوچکتر کی‌یف کاهش بیابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه فعلاً «فشارها در شرق ادامه دارد»، گفت: «اگرچه از شدت حملات روسیه اندکی کاسته شده است، اما نیروهای خود را از این منطقه خارج نمی‌کنند.»

این مقام افزود که این حمله «روس‌ها را غافلگیر کرد» و «واقعا روحیه ما را تقویت کرد.»

همان مقام ناشناس ارزیابی کرد که روسیه دیر یا زود نیروهای اوکراینی را در منطقه کورسک «متوقف» خواهد کرد، اما «اگر نتواند این مناطق را پس از مدت معینی پس بگیرد، می‌توان از آنها برای اهداف سیاسی در جریان مذاکرات صلح استفاده کرد.»

این مقام اوکراینی تصریح کرد که «با توجه به اینکه سلاح‌های غربی به طور فعال در این عملیات استفاده شده است»، به متحدان غربی اوکراین در مورد این حمله هشدار داده شده است.