سیل و رانش زمین در هند و بنگلادش: حداقل ۲۰ نفر جان باختند

گزارش‌ها حاکی از آن است که از روز جمعه تاکنون دست‌کم ۲۰ نفر در هند و بنگلادش بر اثر سیل و رانش زمین ناشی از جاری شدن سیل از هیمالیا جان خود را از دست داده‌اند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری محلی در ایالت مگالایا در شمال شرقی هند، آمده است که «سیل ناشی از بارندگی‌های مداوم و رانش زمین» از روز جمعه تاکنون ۱۵ کشته برجای گذاشته و تخریباتی به همراه داشته است.

به گفته وزارت مسئول مدیریت بلایای طبیعی، در بنگلادش کشور همسایه، کشوری عمدتاً کم ارتفاع، به ویژه باران‌های شدید باعث طغیان آب‌ها شده و ۵ نفر از روز شنبه جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته همین منبع، حداقل ۲۰ هزار نفر به دلیل سیل مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. مقامات وزارتخانه اعلام کردند که میزان آب سیل شروع به کاهش کرده است.

در پایان ماه سپتامبر، سیل‌های بزرگ و رانش زمین ناشی از باران‌های شدید در نپال، شمال هند رخ داد و حداقل ۲۲۵ نفر جان خود را از دست دادند. در نتیجه این بارندگی‌ها، سطح بالای آب رودخانه‌هایی که از هند و بنگلادش می‌گذرند حتی بالاتر رفته بود.

سیل‌های مرگبار و رانش زمین در فصل باران‌های موسمی تابستانی در جنوب آسیا رایج است. کارشناسان هشدار می‌دهند که تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش فراوانی و شدت آن‌ها می‌شود.