سیل و رانش زمین در نپال: ۱۴ کشته و ۹ نفر مفقود شدند

گزارش‌ها حاکی از آن است که بر اثر سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های شدید در نپال دست کم ۱۴ نفر جان خود را از دست داده و ۹ نفر نیز مفقود شده‌اند.

سیل و رانش زمین

دن بهادر کرکی، سخنگوی پلیس نپال به خبرگزاری فرانسه گفت که ۱۴ نفر در اثر سیل و رانش زمین جان باختند و ۹ نفر مفقود شدند. کرکی گفت: «پلیس با سایر ادارات و مردم محلی برای یافتن افراد ناپدید شده همکاری می‌کند.» 

مقامات نپال هشدار دادند که به دنبال باران‌های شدیدی که از روز پنجشنبه ادامه داشته، ممکن است سیل‌های بیشتری در بسیاری از رودخانه‌ها رخ دهد. 

سیل در بسیاری از مناطق کم ارتفاع در مرز هند گزارش شده است. ماه گذشته، ۱۴ نفر بر اثر رانش زمین، رعد و برق و سیل ناشی از طوفان‌های شدید در کشور هیمالیایی نپال جان خود را از دست دادند. 

تعداد تلفات در هند به ۵۸ نفر رسید 

سازمان مدیریت بلایای طبیعی در همسایگی هند نیز روز یکشنبه اعلام کرد که شش نفر در ۲۴ ساعت گذشته در اثر سیل در ایالت آسام در شمال شرق این کشور جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب تعداد جان‌باختگان بر اثر بارش شدید باران در کشور از اواسط ماه می به ۵۸ نفر افزایش یافت. 

بیش از ۲ میلیون نفر در بنگلادش تحت تأثیر قرار گرفته‌اند 

آژانس مدیریت بلایای طبیعی اعلام کرد بیش از دو میلیون نفر در بنگلادش، کشوری کم ارتفاع در سواحل پایین هند، تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند. بیشتر این کشور از دلتاها تشکیل شده است و رودخانه‌های هیمالیا گنگ و برهماپوترا پس از عبور از هند به سمت دریا جریان می‌یابند. 

باران‌های موسمی که از ژوئن تا سپتامبر ادامه دارد، هر ساله باعث مرگ و میر و ویرانی در جنوب آسیا می‌شود، اما در سال‌های اخیر تعداد سیل‌های مرگبار و رانش زمین افزایش یافته است. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی و ساخت جاده‌ها این مشکل را حادتر می‌کند.