اعتراض اتحادیه اروپا به سخنان وزیر اسرائیلی که جنایات جنگی را تشویق کرد

اتحادیه اروپا به سخنان ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که مردم را به ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها تشویق کرده بود، واکنش نشان داد و به آن اعتراض کرد.

جوزف بورل فونتلس، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اظهارات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل که به منزله «تحریک به جنایات جنگی» است، به شدت محکوم کرد و اظهار داشت که این اظهارات می‌تواند با تحریم مجازات شود.

بورل گفت: «در زمانی که تمام جهان خواستار آتش‌بس در نوار غزه است، وزیر بن گویر خواستار قطع سوخت و کمک به غیرنظامیان است. این نیز مانند اظهارات شوم وزیر اسموتریچ، تشویقی برای جنایات جنگی است. تحریم‌ها باید در دستور کار اتحادیه اروپا باشد.»

ایتامار بن گویر روز یکشنبه در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی اسرائیل ایده ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق بر سر گروگان‌ها و آتش‌بس با حماس در غزه را محکوم کرد و گفت که این امر به منزله تسلیم شدن در برابر جنبش فلسطین است. وی سپس خواستار قطع سوخت و کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی تندرو اسرائیل نیز در حساب کاربری X خود خواستار «اشغال کامل نوار غزه توسط نیروهای اسرائیلی» شد.

بن گویر نوشته بود: «ما باید مهاجرت را تشویق کنیم و قلمرو نوار غزه را اشغال کنیم تا برای همیشه آن را در دستان خود نگه داریم.»

یک هفته پیش، وزیر دارایی اسرائیل راست افراطی بزالل اسموتریچ ادعا کرد که محکومیت اسرائیل به گرسنه کردن دو میلیون فلسطینی «عادلانه و اخلاقی» است و این سخنان به شدت مورد انتقاد ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت.