زلنسکی از طرح سابوتاژی در خط نورد استریم مطلع بود!

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از طرح‌های سابوتاژی برای خط لوله گاز طبیعی نورد استریم در دریای بالتیک در سپتامبر ۲۰۲۲ آگاه بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بر اساس مصاحبه با چهار نفر که به طور خاص در این عملیات شرکت داشتند، زلنسکی حتی در ابتدا مجوز این طرح‌ها را صادر کرده بود.

به گفته این روزنامه، این حمله در نشست افسران و بازرگانان ارتش اوکراین در اوایل ماه می ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود.

گفته شد که کارگزاران و بازرگانان این عملیات را تأمین مالی کردند که تقریباً ۳۰۰۰۰۰ دلار (۲۷۲۰۰۰ یورو) هزینه داشت. ارتش اوکراین چنین بودجه‌ای نداشت.

یکی از افراد مطلع به وال استریت ژورنال گفت که زلنسکی این طرح را تایید کرده است. این اطلاعات توسط سه منبع دیگر تایید شده است.

بر اساس تحقیقات وال استریت ژورنال، زمانی که سازمان اطلاعات خارجی آمریکا سیا از طریق سازمان اطلاعات نظامی هلند (MIVD) از عملیات برنامه‌ریزی شده مطلع شد، رئیس‌جمهور اوکراین نظر خود را تغییر داد. پس از آن، سازمان آمریکایی از زلنسکی خواست تا از برنامه‌های سابوتاژی خود دست بردارد.

خطر تنش بین برلین و کی‌یف

با این حال، ظاهراً رئیس وقت ستاد کل اوکراین، ژنرال والری زالوژنی، تصمیم به ادامه عملیات گرفت. زالوژنی که در حال حاضر سفیر انگلیس است، این اطلاعات را در روزنامه آمریکایی تکذیب کرد.

آلمان روز چهارشنبه اولین حکم بازداشت بین‌المللی را در ارتباط با سابوتاژ خط لوله گاز نورد استریم صادر کرد. به گزارش وال استریت ژورنال، تحقیقات آلمان اکنون بر روی زلنسکی نیز متمرکز است.

این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد که نتیجه تحقیقات می‌تواند به روابط بین برلین و کی‌یف آسیب برساند.

آلمان پس از آمریکا دومین کشوری است که بیشترین تجهیزات نظامی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین همواره دست داشتن کی‌یف در حمله به نورد استریم در دریای بالتیک را رد کرده است.