تصویر

بایک: کارزار بزرگتری باید برای آزادی رهبری ایجاد شود

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک، در مورد کارزار آزادی گفت: «البته کار انجام شده مقدس است، اما برای تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو کافی نیست. به همین دلیل است که باید یک کارزار بزرگتر توسعه یابد.»

جمیل بایک

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک)، در بخش سوم مصاحبه‌ای که در سالگرد توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر با خبرگزاری فرات (ANF) انجام داد، در مورد مرحله دوم کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» که در سطح جهانی آغاز شد و سال اول آن به پایان رسید، صحبت کرد.

بایک با بیان اینکه در مرحله دوم این کارزار باید تجمعات و راهپیمایی‌های میلیونی برگزار شود، تاکید کرد که در این صورت آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با سرعت بیشتری به دست می‌آید.

بایک اظهار کرد: «کارها، راهپیمایی‌ها و کنش‌ها باید کاملاً مبتنی بر تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد به روش دموکراتیک باشد.» وی خاطرنشان کرد: «به ویژه اعضای جنبش پ‌ک‌ک - پاژک باید مانند حواریون دفاعنامه‌های رهبر آپو را گسترش دهند و به همه جا برسانند.»

بخش سوم و آخر مصاحبه جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با خبرگزاری فرات (ANF) به شرح زیر است:

«کارزار 'آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد' توسط انترناسیونالیست‌ها در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برای آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شد. مردم کورد نیز در این کارزار شرکت داشتند. پیشاهنگی این کارزار را نه کوردها، بلکه مردمی که برای دموکراسی، آزادی، عدالت و برابری مبارزه می‌کنند، انجام دادند. این کارزار یک دستور کار ایجاد کرد، رهبر آپو و پارادایم او را معرفی کرد و در سراسر جهان گسترش داد. بنابراین می‌توان گفت که فاز اول این کارزار با موفقیت به پایان رسیده است. این کارزار یک سال است که انجام شده است. من به همه دست‌اندرکاران این کارزار سلام، تبریک و ادای احترام می‌کنم. مردم کورد این کارزار را توسعه دادند، تقویت کردند و همراه با انترناسیونالیست‌ها به جهان گسترش دادند. این یک موفقیت برای مردم کورد است. شاید این اتفاق با درد و رنج زیادی رخ داد، اما مردم کورد پیروز شدند. بر این اساس، مردم کورد دستاوردهای خود را بیش از پیش گسترش خواهند داد. به اهداف خود یعنی تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو و حل دموکراتیک مسئله کورد دست خواهند یافت. من به این مناسبت به مردم قهرمان‌مان سلام، تبریک و ادای احترام می‌کنم.

در این کارزار پیشرفت‌ها و موفقیت‌های زیادی حاصل شد. نقش انترناسیونالیست‌ها در این تحولات و موفقیت بسیار مهم است. آنها مرحله اول کارزار را رهبری کردند و مردم کورد نیز در این کارزار شرکت کردند و برای تضمین موفقیت آن تلاش کردند. به نظر می‌رسد این کارزار در سال آینده به نتیجه برسد. از آنجا که این کارزار هر روز در سراسر جهان در حال گسترش است، دفاعیات رهبر آپو هر روز بیشتر خوانده می‌شود. خواندن و بحث در مورد دفاعیات باید بیشتر توسعه یابد و تعداد افرادی که مطالعه می‌کنند افزایش یابد. چون رهبر آپو هم گفت هرجا دفاعنامه‌هایم باشد من هم آنجا هستم. بنابراین این یکی از دلایل موفقیت این کارزار است. هرچه دفاعیات بیشتر خوانده شود و درک شود، واقعیت رهبر آپو و سیاست در قبال رهبر آپو، پ‌ک‌ک و مردم کورد بهتر درک می‌شود. آن وقت با سیاستی که در آن زمان انجام شد با شدت بیشتری مخالفت خواهد شد.

هر چه پارادایم رهبر آپو بهتر درک شود، بیشتر مورد صیانت قرار می‌گیرد

در سال اول این کارزار، مردم، زنان، جوانان، هنرمندان، شهرداری‌ها، به ویژه اتحادیه‌های بریتانیا، اتحادیه‌های اسکاتلند، سیاستمداران، آکادمیسین‌ها، حقوقدانان، روشنفکران برنده جایزه نوبل و غیره، افراد زیادی شرکت کردند و کار کردند. اگر پارادایم رهبر آپو در همه جای دنیا بیشتر شناخته شده و مورد بحث قرار گرفته است و اگر صیانت از رهبر آپو بیشتر شده است، کسانی که در این کارزار شرکت می‌کنند نقش دارند. به تک تک آنها سلام می‌کنم، تبریک می‌گویم و ادای احترام می‌کنم. من معتقدم که آنها از این به بعد با قوت بیشتری کار خواهند کرد، همانطور که تاکنون انجام داده‌اند. چون روز به روز رهبر آپو و پارادایم او را خیلی بهتر درک می‌کنند. هرچه پارادایم رهبری آپو بهتر درک شود، بیشتر مورد صیانت قرار می‌گیرد.

وقتی این کارزار توسعه یافت، مدرنیته سرمایه‌داری با آن مخالفت کرد. زیرا هدف آنها خنثی کردن رهبر آپو و پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها است. به همین دلیل در تمام عرصه‌های بین‌المللی در مقابل این کارزار ایستادند. آنهایی که توطئه بین‌المللی را توسعه دادند، آنهایی که بر آن اصرار دارند و آنهایی که با انزوای مطلق به آن ادامه می‌دهند، می‌خواهند رهبر آپو را خنثی کنند، پ‌ک‌ک را نابود کنند و نسل‌کشی را کامل کنند. واکنش‌های بین‌المللی علیه سیاست توطئه روز به روز در حال افزایش است. صیانت از رهبر آپو و پارادایم او بیش از پیش رشد می‌کند. به همین دلیل است که جنگی در سطح یک جنگ جهانی وجود دارد. چون توطئه در سطح بین‌المللی است، مبارزه با آن نیز باید در سطح بین‌المللی باشد. جنگ نیز بر این اساس توسعه می‌یابد.

کسانی که در این کارزار شرکت کردند، آنهایی که خواهان آزادی جسمانی رهبر آپو هستند و کسانی که می‌خواهند مسئله کوردها به صورت دموکراتیک حل شود، چه می‌گویند؟ وضعیت رهبر آپو شبیه وضعیت ماندلا است. آنها می‌گویند هر کاری برای ماندلا انجام شد باید برای رهبر آپو نیز انجام شود. درست است؛ در مورد ماندلا و رهبر آپو شباهت‌هایی وجود دارد، اما از هر نظر شبیه هم نیستند. زمانی که یک جنبش بین‌المللی برای ماندلا شکل گرفت، وضعیت در جهان متفاوت بود. شرایط امروز بسیار متفاوت است. جنگ جهانی سوم در حال وقوع است و توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو انجام می‌شود. بنابراین تفاوت‌های زیادی با ماندلا وجود دارد. شاید کمپینی که برای ماندلا راه‌اندازی شده بود به آرامی پیش رفت و به سرعت نتیجه گرفت. با این حال، کارزاری که برای آزادی جسمانی رهبر آپو راه‌اندازی شده است، ممکن است به آرامی و سرعت ماندلا توسعه پیدا نکند. این باید دیده شود و کارزار توسعه یافته باید بیشتر گسترش یابد.

رهبر آپو باید در مرکز همه کارهای ما باشد

البته آنچه انجام شد مقدس است، اما برای تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو کافی نیست. از این چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ یک کارزار بزرگتر باید توسعه یابد. به همین دلیل است که همه باید بر اینجا متمرکز شوند. تمام دستور کار آن باید بر این اساس باشد و کارش نیز بر این اساس انجام شود. کار محوری در میان تمام کارها، رهبر آپو است و باید روی این موضوع کار کنیم که هر چه زودتر آزادی جسمانی او را تضمین کنیم. زیرا هر چه بیشتر به تأخیر بیفتد، وضعیت برای رهبر آپو، کوردها و بشریت بدتر خواهد شد. به همین دلیل است که ما باید خیلی سریع یک کارزار قوی ایجاد کنیم. این وظیفه همه است. ما باید کارزاری را با مشارکت میلیون‌ها نفر توسعه دهیم. میلیون‌ها نفر باید در راهپیمایی‌ها شرکت کنند، میلیون‌ها نفر باید راهپیمایی کنند.

افرادی که در نزد بشریت موثر هستند باید در این تجمع‌ها شرکت کنند، صحبت کنند و به وجدان بشریت متوسل شوند. آن وقت آزادی جسمانی رهبر آپو سریعتر به دست می‌آید. وقتی رهبر آپو از نظر جسمانی آزاد شد، مسئله کوردها نیز حل خواهد شد. رهبر آپو و واقعیت مسئله کورد مکمل یکدیگرند. به همین خاطر است که خلق می‌گوید، زندگی بدون رهبر آپو بر ما حرام است. می‌گوید رویکرد به رهبر آپو، رویکرد به ماست و رویکرد به ما، رویکرد به رهبر آپو است. این حقیقت را بیان می‌کنند. همه به خصوص اعضای این جنبش، یعنی اعضای پ‌ک‌ک-پاژک باید دفاعنامه‌های رهبر آپو را گسترش دهند و مانند حواریون آنها را به همه جا برسانند. باید همه جا در مورد دفاعنامه‌ها بحث شود. اگر این کار را بکنند، رهبر آپو و الگوی او بهتر درک می‌شود. صیانت از رهبر آپو و مردم کورد قوی‌تر خواهد شد. در مرحله دوم کارزار همه باید بر این اساس کار کنند. کار و تجمعات ما باید تماماً در جهت تأمین آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد به روشی دموکراتیک باشد. بر این اساس برای همه آرزوی موفقیت دارم. من یک بار دیگر توطئه بین‌المللی را محکوم می‌کنم. خشم ما علیه توطئه باید بیشتر شود و به سازماندهی و کنش تبدیل شود. یک بار دیگر به همه سلام و تبریک می‌گویم و ادای احترام می‌کنم. زنده باد رهبر آپو.»