جلسه دادرسی نرگس محمدی زندانی برنده جایزه صلح نوبل برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. از آنجایی که این فعال زندانی از شرکت در جلسات خودداری کرد، جلسات بدون حضور وی برگزار شد.

نرگس محمدی پیشتر در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام به آنچه آن را «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» خوانده بودند، به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مصطفی نیلی وکیل وی در بیانیه خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «جلسه دادگاه نرگس محمدی امروز در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب پایتخت تهران بدون حضور وی برگزار شد.»

نیلی خبر داد که موکلش به دلیل سخنان وی درباره «دینا قالیباف و تحریم انتخابات مجلس در ماه مارس» به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

نرگس صفیه محمدی متولد ۲۱ آوریل ۱۹۷۲ در شهر زنجان است. او در رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه بین‌المللی خمینی تحصیل کرده و از ۳۲ سالگی به عنوان فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار فعالیت می‌کند. نرگس محمدی همچنین اولین زن ایرانی و مسلمانی است که در سال ۲۰۲۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر است.

نرگس محمدی یکی از رهبران نافرمانی مدنی علیه حجاب اجباری زنان در ایران است. نرگس محمدی با نوشته‌های خود در زندان از انقلاب «ژن ژیان آزادی» حمایت کرد که پس از قتل ژینا امینی اتفاق افتاد.

نرگس محمدی که ۱۳ بار بازداشت و به ۳۱ سال حبس تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، از سال ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برد. نرگس محمدی به یکی از چهره‌های برجسته انقلاب «ژن، ژیان ، آزادی» در ایران و روژهلات کوردستان تبدیل شده است.