محکومیت دو برادر معلول به حبس و بازداشت یک نفر در روژهلات کوردستان

در حالی که نیروهای دولت ایران دو برادر معلول را در شهر پیرانشار روژهلات کوردستان به نزدیک به هفت سال حبس محکوم کرد، یک نفر را در روستای سلینی شهر ساولاوا بازداشت کرد.

موج بازداشت‌ها در روژهلات کوردستان

به گزارش رسانه‌های روژهلات کوردستان، قوه قضائیه ایران روز دوشنبه ۹ سپتامبر دو برادر معلول به نام‌های عبدالله قنبری‌وند (۵۱) و محمود قنبری‌وند (۴۸) را به ۶ سال و ۷ ماه حبس تعزیری در پیرانشار محکوم کرد. بر اساس گزارش‌ها، این برادران در زندان مرکزی نقده نگهداری می‌شوند.

معلوم شد که نیروهای دولت ایران این دو برادر را در جریان تظاهرات «ژن، ژیان، آزادی» در پیرانشار در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ بازداشت و شکنجه کردند.

در آستانه سالگرد قیام ژن، ژیان، آزادی، موج بازداشت و دستگیری در روژهلات کوردستان افزایش یافته است.

روز دوشنبه مرد جوانی به نام رشید ادوایی در روستای سلینی شهرستان ساولاوا بازداشت شد. درباره بازداشت وی هیچ توجیهی ارائه نشد. مشخص نیست شهروند جوان به کجا منتقل شده و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

حداقل ۷ نفر از ۸ سپتامبر در روژهلات کوردستان به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند.

این بازداشت‌ها مصادف با سالگرد قیام ژن، ژیان، آزادی است. در اکتبر ۲۰۲۲، پس از دستگیری و قتل زن جوان کورد ژینا امینی توسط پلیس اخلاق، قیام بی‌سابقه‌ای آغاز شد.

نیروهای دولت ایران در جریان قیام صدها نفر را به قتل رساندند و هزاران نفر را دستگیر کردند. افراد زیادی نیز اعدام شدند. سازمان‌های حقوق بشر اعلام می‌کنند که دولت ایران از مجازات اعدام برای سرکوب واکنش‌های مردمی استفاده می‌کند.