زندانی نرگس محمدی از سازمان ملل خواست که اقدام فوری انجام دهد

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که در تهران زندانی است، در نامه خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سازمان ملل خواست تا اقدامی فوری برای پایان دادن به فشارها در ایران انجام دهد.

نرگس محمدی، کنشگر حقوق بشر زندانی، نامه‌ای به هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل درباره تشدید نقض حقوق بشر در ایران ارسال کرد.

این نامه در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی به اشتراک گذاشته شده است. این کنشگر حقوق بشر ۵۲ ساله و برنده جایزه نوبل ۲۰۲۳ از نوامبر ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برد. نرگس محمدی بیشتر دهه گذشته را در زندان گذراند.

در نامه خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اظهارات زیر آمده است:

«دوسال از خیزش انقلابی «ژن، ژیان، ئازادی»، می‌گذرد. جنبشی که سراسر ایران را فرا گرفته است. این جنبش دموکراتیک، مطالبات دموکراسی و برابری‌اش را با شعار «ژن، ژیان، آزادی» فریاد می‌زند. تاوان این خیزش جمعی و همبستگی مردمی، چون خیزش‌ها و جنبش‌های اجتماعی پیشین، سرکوب بی‌رحمانه مردم بود که همچنان ادامه دارد.

جهان شاهد کشتار، اعدام، زندان و سرکوب خشونت‌بار و بی‌رحمانه زنان در خیابان‌ها، بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌هاست. این روزها نگران و شاهد صدور حکم اعدام برای زنان کنشگر «پخشان عزیزی و شریفه محمدی»، هستیم.

نمایندگان محترم

نمایندگان این حکومت در میان شما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهند بود. از شما تقاضا دارم برای تحقق دموکراسی و صلح در خاورمیانه و در ایران به طور جدی و فعال و نه فقط در کلام و کنایه، حقوق بشر را پیش‌شرط هر نوع مذاکره‌ای در هر سطحی قرار دهید و برای؛

۱-توقف اعدام‌های گسترده و وحشیانه زندانیان بی‌پناه

۲-آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی

۳-توقف سرکوب سیتماتیک و هدفمند زنان ایران و جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی

۴-توقف سرکوب نهادهای مدنی مستقل

اقدام عاجل و قاطع نمایید.»