کنفرانس آکادمی ژنئولوژی: آگاهی زنان با ژنئولوژی نوسازی می‌شود

دومین کنفرانس آکادمی ژنئولوژی شمال و شرق سوریه با شعار «آگاهی زنان با ژنئولوژی نوسازی می‌شود» برگزار شد.

کنفرانس ژنئولوژی

دومین کنفرانس آکادمی ژنئولوژی شمال و شرق سوریه با شعار «آگاهی زنان با ژنئولوژی نوسازی می‌شود» در تاریخ ۲۵ و ۲۶ سپتامبر در سالن سَردَم شهر حسکه برگزار شد. در این همایش که با حضور ۳۰۰ نماینده از سازمان‌ها و نهادهای مدنی برگزار شد، پیرامون روش‌ها و اصول ژنئولوژی بحث و تبادل نظر شد.

برای این کنفرانس که از سه ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود، موضوعات مختلفی مورد تبادل نظر قرار گرفت. برای هر یک از موضوعاتی که تعریف شده بود، کارگروه‌هایی تشکیل شد و این گروه‌ها به بحث، نظرسنجی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرداختند. پس از آن، یک سند کار جمعی مکتوب برای ارائه در کنفرانس تهیه شد.

در ورودی سالن سردم که چند روز قبل از برگزاری همایش توسط زنان تهیه شده بود، غرفه کتاب‌های انتشارات آکادمی ژنئولوژی افتتاح شد. عکس‌های هیپاتیا، رزا لوکزامبورگ، سکینه جانسز، زینب کناچی، آرین میرکان، ناگیهان آکارسل، هلین مراد، ایسیان آرمانج، لیلا آگری و مالدا کوسا به دیوارها آویزان شده بود. همچنین غرفه‌های صنایع دستی توسط زنان ساکن روستای ژنوار افتتاح شد.

نمایندگانی که برای کنفرانس وارد سالن شده بودند، ابتدا با شعر ایشتار که هزاران سال پیش سروده شده بود مورد استقبال قرار گرفتند. این همایش با قدیمی‌ترین موسیقی و آهنگ ایشتار که در معبد ایشتار سروده شده و شعر خوانی ایشتار آغاز شد. چهار زن با لباس ملی و به نمایندگی از مردم شمال و شرق سوریه، شعر ایشتار را به زبان‌های کوردی، عربی، ارمنی و سریانی اجرا کردند. آنها می‌خوانند: «من الهه ایشتارم / من زندگیم / تو می‌گویی مرده‌ام اما من قانونم / چهار قسمتم کردند / حالا تو پاره‌هایم را جمع کن ...»

سپس لیلا قهرمان رئیس مشترک مجلس سوریه دموکراتیک (م‌س‌د) با یادی از زنان پیشرو گفت: «بحرانی که جامعه تجربه می‌کند، درگیری‌های پی در پی و هرج و مرج، امروز زندگی مردم به مرحله نابودی و فروپاشی اجتماعی رسیده است. همه اینها به دلیل مراکز استبدادی رژیم‌هایی است که قرن‌ها بر اساس ایدئولوژی‌های جنسیتی، مذهبی و دولت-ملت پدید آمده‌اند. این وضعیت که باعث می‌شود زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تحت ستم قرار بگیرند و روابط اجتماعی و فرهنگی بین زن و مرد به هم ریخته شود، در بحران‌های مدرنیته سرمایه داری و نظام ایدئولوژیک آن بیشتر نمایان است. نظام سرمایه‌داری زن را حذف می‌کند و او را بخشی از مردان کرده است و به طور سیستماتیک سازوکارها و ابزارهای سرکوب را بر تمام سلول‌های جامعه اعمال کرده است. خشونت و ستم در جوامع به نگرشی تبدیل شده است که زنان را تا حد بردگی محکوم می‌کند و آنها را در برابر انواع روش‌های ارعاب و تحقیر آسیب پذیر می‌کند. همه اینها برای متوقف کردن مبارزات زنان و در تضاد با حقیقت مبارزات زنان برای آزادی انجام شد. اما زنان متوقف نشدند و در هر مرحله از تاریخ ادامه دادند. تاریخ ۵ هزار ساله دولت گرایی طبقاتی، تاریخ کودتا، جنگ، نسل کشی و فجایع زیست محیطی نیز هست.»

پس از سخنرانی افتتاحیه، یک فیلم به زبان کوردی و عربی از رهبر عبدالله اوجالان و دیدگاه او نسبت به زنان و آزادی زنان نمایش داده شد. سپس پیام‌های کوردیناسیون ک‌ژ‌ک و حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) و پیام‌های بسیاری از سازمان‌های زنان قرائت شد.

ذهنیت یک جامعه آزاد با انقلاب تکمیل می‌شود

در اولین جلسه روز اول، استاد گروه ژنئولوژی دانشگاه روژاوا، اوین احمد، به ارائه مطالبی در مورد نظام آکادمی پرداخت. اوین احمد در سخنرانی خود گفت: «در نظام کنفدرالیزم دموکراتیک، آکادمی‌ها فعالیت‌های فکری، علمی، آموزشی و پرورشی را برای جامعه انجام می‌دهند.

یک جامعه دموکراتیک و آزاد با انقلاب فرهنگی، فکری و علمی مبتنی بر ترکیب ارزش‌های اخلاقی، زیبایی شناختی و سیاسی امکان پذیر است. آزاد اندیشی با سازماندهی تمامی ابعاد مربوط به زندگی اجتماعی از طریق آموزش در آکادمی‌ها ایجاد می‌شود. اراده آزاد از طریق ادغام اراده، اندیشه و عمل توسعه می‌یابد. به همین دلیل وظیفه اصلی آکادمی‌ها تربیت و آموزش پرسنل جامعه است. تا آنجا که به انقلاب کوردستان مربوط می‌شود، باید چشم‌انداز انقلاب را در سطح خاورمیانه و جهان ببیند.»

بحث در مورد روش‌شناسی ژنئولوژی

در جلسه دوم، عالیا عثمان یکی از اعضای مرکز ژنئولوژی حسکه، ارائه‌ای با عنوان «روش شناسی ژنئولوژی» ارائه کرد. عالیا عثمان در سخنان خود به سوالات روش شناسی چیست؟ چرا این موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهیم؟ روش شناسی ژنئولوژی چیست؟ پاسخ داد.

مطالب ارائه شده با پرسش و بحث ادامه یافت و در نهایت روز اول همایش با سرودهای کودکان در سنین مختلف و خوانندگان زن به پایان رسید.

در اولین جلسه روز دوم، زریبان حسین، رئیس آکادمی ژنئولوژی شمال شرق سوریه با عنوان «اهداف و روش‌های آموزش ژنئولوژی» به ارائه سخنرانی پرداخت. زریبان حسین با بیان اینکه دوره‌های آموزشی زنان در آکادمی‌ها، زمینه مهمی برای ارتقای معیارهای اخلاقی و سیاسی شده است، از اهمیت آموزش گفت.

«ما ژنئولوژی را به عنوان علم انقلاب زنان تعریف می‌کنیم»

در دومین جلسه از روز دوم، استاد گروه ژنئولوژی دانشگاه روژاوا، زوزان محمد به ارائه سخنرانی با عنوان «نقش ژنئولوژی در ساخت انقلاب زنان» پرداخت. زوزان محمد با بیان اینکه ما ژنئولوژی را علم انقلاب زنان می‌بینیم، گفت: «ژنئولوژی یک علم اجتماعی است که شالوده انقلاب زنان را می‌سازد و اهداف آن را تامین می کند. ابتدا باید تفاوت علم و انقلاب یعنی تفاوت علم و ایدئولوژی را روشن کنیم. در قرن بیست و یکم، انقلابی که متکی به مبانی علمی نباشد، نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد. رهبر عبدالله اوجالان وقتی می‌گوید فاصله ایدئولوژی و جامعه شناسی کم شده است، تحلیل جدیدی را برای ترکیب علم و ایدئولوژی ذکر می‌کند. به طور خلاصه، ایدئولوژی آرمانی است که ما می‌خواهیم زندگی کنیم، در حالی که جامعه شناسی واقعیت چیزی را که ما زندگی می‌کنیم تعریف می کند. بنابراین، فاصله ایدئولوژی و جامعه شناسی معانی متعددی دارد.»

«ما به یک راه حل روشن برای گرد هم آوردن تجربیات زنان نیاز داریم»

در آخرین جلسه، زاهده ممو از اعضای گروه خاورمیانه آکادمی ژنئولوژی به ارائه سخنرانی با عنوان «جهانی شدن و گسترش ژنئولوژی در خاورمیانه» پرداخت.

پس از سخنرانی، فیلمی نمایش داده شد که در مورد میادین و کنش‌های ژنئولوژی صحبت می‌کرد و یک ساعت به طول انجامید. در فیلمی که از سفر ۱۴ ساله ژنئولوژی صحبت می‌کرد، آثاری از روژاوا تا باکور، از روژهلات تا باشور، مخمور، شنگال، اروپا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و ژنوار، رامانا ژن، شیفا ژن، کتاب‌های منتشر شده توسط انتشارات ژنگه و مجله ژنئولوژی وجود داشت.

پس از نمایش فیلم، پیشنهادات و نظرات شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه گیری تهیه شد.

این همایش با نمایش «شانویا سی» توسط شرکت کنندگان انترناسیونال موسسه آندریا ولف که در مورد انقلاب زنان صحبت می‌کرد، ادامه یافت و با رقص ملی گروه مجلس زنان ارمنی ادامه یافت. همایش که به مدت دو روز با شور و شوق ادامه یافت، با شعار «ژن ژیان آزادی» به پایان رسید.