تصویر

قرارداد اجتماعی زنان در خاورمیانه به یک آغاز مبدل خواهد شد

عبیر حساف اعلام کرد که قرارداد اجتماعی زنان در خاورمیانه برای اولین بار نوشته می‌شود وبه این مسئله اشاره کرد که این قرارداد به مثابه میراثی برای جهان باقی خواهد ماند و دارای اهمیتی بسیار است.‌

قرارداد اجتماعی زنان

مجلس کل خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در ۱۲ دسامبر، قرارداد اجتماعی خودمدیرتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه را تصویب کرد. از سال ۲۰۲۱ تاکنون، در مراحل تدارکاتی این قرارداد اجتماعی تا تصویب شدن آن،‌ مجلس زنان شمال و شرق سوریه در کار و کنش‌های آن جای گرفت. مجلس در ۷ جولای با ۱۰۰ زن گردهم آمده و نگارش قرارداد اجتماعی زنان را آغاز کرد. عضو مجلس زنان شمال و شرق سوریه و عضو کمیته قرارداد اجتماعی زنان، دکترعبیر حساف در ارتباط با این موضوع با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

طرح قرارداد اجتماعی زنان مورد گفتگو قرار گرفت

عبیر حساف توجه‌ها را به جلسه‌ای که در ۷ جولای در حسکه با پیشاهنگی مجلس زنان شمال و شرق سوریه برای نوشتن قرارداد اجتماعی زنان برگزار شده بود معطوف داشت و گفت‌: ‌«گفتگوهای خودمدیریتی دمکراتیک درباره قرارداد اجتماعی در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. مقطع گفتگوها و نگارش یکسال ادامه داشت. یکسال هم در رابطه با این قرارداد که نوشته شد با تمام بخش‌های جامعه گفتگو و صحبت انجام شد. به عنوان نتیجه در سال ۲۰۲۳ این قرارداد اجتماعی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه تایید و تصویب شد. یکی از مهمترین نکات این قرارداد اجتماعی، نوشتن قرارداد اجتماعی زنان بود. در قرارداد اجتماعی، مجلس زنان شمال و شرق سوریه و خودمدیریتی خودویژه شمال و شرق سوریه نمایندگی تمام زنان را برعهده دارند و اصلاح قرارداد اجتماعی نیز از وظایف زنان است. در نکات قرارداد اجتماعی خودمدیرتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه موضوعاتی مانند دفاع و عملی کردن حق و حقوق زنان به شیوه‌ای وسیع ارزیابی شده بود. بدین صورت قرارداد اجتماعی زنان به نگارش درآمد.

اعضای کمیته نمایندگی تمام زنان را به عهده دارند

جلسه با مشارکت نمایندگان زنان از احزاب سیاسی و نها‌دهای سازماندهی مدنی که از تمام زنان ساکن شمال و شرق سوریه نمایندگی می‌کنند، تشکیل شد. جسله ۴ ساعت ادامه داشت. بر این اساس حقوق زنان که در کنگره شورای زنان شمال و شرق سوریه در سال 2021 به تصویب رسید به عنوان دستور کار اصلی قرار گرفت.

همچنین در این قرارداد اجتماعی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه بخشی که برای مجلس زنان شمال و شرق سوریه مشخص شده بود، مطالعه شد. برای گفتگو و نگارش قرارداد اجتماعی زنان، کمیته‌ای که از ۲۵ نفر تشکیل می‌شد، ایجاد شد. البته این کمیته به مثابه اینکه تمام زنان را نمایندگی کند، ایجاد شده است.‌»

مکانیزم سازماندهی زنان تعیین خواهد شد

عبیر حساف اعلام کرده است که مجلس زنان شمال و شرق سوریه برای سازمان، جنبش و نهاد‌های زنان در منطقه مانند یک بخش اساسی می‌باشد و تحولاتی که پس از تایید قرارداد اجتماعی زنان اتفاق می‌افتند را با این سخنان بیان کرد‌:‌‌ ‌«در کار و کنش‌های مجلس زنان شمال و شرق سوریه تغییراتی ایجاد خواهد شد. این تغییرات از سازماندهی کمون‌ها گرفته تا شهرک، شهر و کانتون‌ها عملی خواهد شد. مدتی قبل این سیستم وجود نداشت. این امر در شیوه سازماندهی یک کارزار نوین خواهد بود. البته برای کار و کنش‌های سیستم نیز در میان قرارداد اجتماعی زنان مکانیزم ‌های کار و کنش‌های خود را تعیین خواهند کرد.‌‌»

‌با قرارداد اجتماعی زنان،‌ دستاوردها گسترش پیدا خواهند کرد‌‌

عبیر حساف توجه‌ها را به اهمیت دستاوردهای زنان در خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه معطوف داشت و سخنان خود را اینگونه پایان رساند‌: ‌«موضوعاتی مانند نوشتن قرارداد اجتماعی کل، پیشاهنگی زنان، دفاع و عملی کردن حق و حقوق زنان در نوع خود یک پیروزی است. این قرارداد و دستاوردها تنها برای زنان شمال و شرق سوریه نخواهد بود بلکه به عنوان یک میراث برای جهان باقی خواهد ماند. در منطقه مراحلی که تاثیرات بزرگی بر مبارزه آزادی زنان بگذارد، ایجاد شدند. امروز در منطقه، زنان به شیوه‌ای فعالانه در کار و کنش‌ها جای می‌گیرند و پیشاهنگی می‌کنند. اما تنها بدست آوردن دستاوردها کفایت نمی‌کند. مهمترین امر دفاع و گسترش دستاوردها است. نگارش قرارداد اجتماعی زنان اولین ‌مرحله‌ای اینچنینی در خاورمیانه است. این امر برای زنان و منطقه یک پیروزی بزرگ است.‌»