تصویر

هنرمندان کورد: جشنواره پُلی است برای فرهنگ‌های کوردی

هنرمندان شَهریبانا کوردی و از گروه رستاک فرزادی مرادی در میدان جشنواره تاریخی گفتند: «امیدواریم این جشنواره‌ها به همین منوال ادامه پیدا کند و بتواند فرهنگ‌های مختلف کوردی را به هم نزدیک کند و هنر بتواند دلیلی برای نزدیکی بیشتر خلق به همدیگر شود.»

سی و دومین جشنواره بین المللی فرهنگ کوردی که هر ساله توسط کوردستانی‌های اروپا برگزار می‌شود، با شعار «انزوا و اشغال را می‌شکنیم، رهبر آپو را آزاد می‌کنیم» با حضور ده‌ها هزار کوردستانی و دوستانشان، ۲۱ سپتامبر آغاز شد. این جشنواره در رِبستوک پارک فرانکفورت برگزار شد. محوطه جشنواره مملو از تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پرچم‌های پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ، ی‌پ‌ژ، پ‌ی‌د و تصاویر انقلابیون پ‌ک‌ک مظلوم دوغان و زیلان بود. کوردها از سراسر اروپا در محل جشنواره گرد آمدند و صحنه‌های بسیار زیبا و رنگارنگی پدیدار شد. در این جشنواره پیام‌های مقاومت و همبستگی در برابر سیاست‌های آسمیلاسیون و فشار بر خلق کورد داده شد. در تمامی سخنرانی‌ها و پیام‌ها از مقاومت گریلاها در برابر اشغال استقبال شد و فراخوان افزایش مبارزه برای آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطرح شد.

هنرمند شهريبانا كوردي و همچنین هنرمند فرزاد مرادی از گروه رستاک كه در جشنواره شركت كرده بودند با آژانس ما صحبت كردند و احساسات و پيام‌هاي خود را بيان كردند.

«قبل از هر چیز ما باید اتحاد خود را ایجاد کنیم و برای موجودیت خود بجنگیم»

هنرمند شهریبانا کوردی سی و دومین جشنواره بین المللی فرهنگ کوردی را به همه خلق کورد، کوردستان و هر چهار بخش کوردستان تبریک گفت و ادامه داد: «امیدوارم بتوانیم در این جشنواره به اتحاد و یکدلی خود برسیم. فشارهای امروز در کوردستان، ظلم به فرهنگ و هنر به ویژه زبان کوردی از هر سو قابل مشاهده است. من آن را محکوم می‌کنم. به عنوان هنرمندی که سال‌ها در این عرصه هستم، تجربه من این است که تا زمانی که اتحاد خلق کوردستان به دست نیامده است، در همه عرصه‌های زندگی، چه سیاسی و چه هنری، نمی‌توانیم به پیش برویم. این حقیقت خلق کورد است. با توجه به خصومت‌ها و فشارهای دشمنان خیلی مهم است که قبل از همه چیز ایستادگی داشته باشیم. اگر مقاومت نکنیم شکست خواهیم خورد. امروز سی و دومین جشنواره فرهنگ کوردی در اینجا برگزار می‌شود، هزاران نفر با اشتیاق فراوان شرکت کرده‌اند؛ امروز چنین حمایت بزرگی از زبان کوردی، از فرهنگ کوردی و موجودیت کوردی شده است. کسانی که سازماندهی کردند، کسانی که به جشنواره پیوستند، همانگونه که با قدرت شرکت کردند، از باکور کوردستان، باشور، روژاوا، از روژهلات کوردستان، این حمایت و وحدت هم از طرف خلق و هم از طرف همه سازمان‌های مدنی انجام گرفت؛ مردم کوردستان خود را به هم بسپارید و از همه مهمتر اتحاد خود را ایجاد کنید و متوقف نشوید، مبارزه کنید. بله، بوروکراسی لازم است، بوروکراسی کار می‌کند، اما فراتر از آن امروز خلق کورد باید برای خودشان بایستند، جنگ خودشان را بکنند، جنگ خودشان را برای زبانشان، برای موجودیتشان مبارزه کنند.»

«برادرکشی دیگر بس است»

شهریبانا کوردی هنرمند، همچنین یادی از جنگ برادرکشی کرد و این پیام را داد: «این جنگ برادرکشی سال‌هاست که در بین ما رخ می‌دهد، از زمانی که خودم را شناختم، شنیده‌ام که جنگ برادرکشی در بین ما زیاد بوده است. من این را محکوم می‌کنم، به هر چهار بخش کوردستان می‌گویم؛ خواسته من این است، دشمن ما را چهار پاره کرده است، دیگر خودمان بیش از این خودمان را تقسیم نکنیم، از هم حمایت کنیم. ما یک خلق هستیم، یک سرزمین داریم، وطن همه ما کوردستان ، یک زبان و یک فرهنگ داریم. من دوباره برادرکشی را محکوم می‌کنم و از آن ابراز انزجار می‌کنم، امیدوارم این درخواست به همه رهبران ما، به همه احزاب و سازمان‌های ما برسد. بس است بس است! آیا این کافی نیست؟ تا به کی؟ از وقتی که بچه بودم، ما با هم جنگیدیم، برادرکشی بود، بیماری بود، جنگ بود؛ دیگر بس است. ما می‌گوییم صلح، برادری و برابری باشد. نباید قتلی صورت بگیرد. آرزوی ما همیشه این بوده و از این به بعد هم همین خواهد بود. آخرین پیام من برای جامعه ما این است، حامی خلق خود باشید، حامی سازمان‌های خود باشید، حامی رهبران خود باشید، از فرهنگ و هنر خود صیانت کنید، از خود محافظت کنید، از زبان خود صیانت کنید. اگر خودمان از این چیزها صیانت نکنیم، اگر این کارها را نکنیم، اگر این کارها را برای بچه‌هایمان، برای آینده‌مان انجام ندهیم، نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم. این فراخوان من است. زنده باد اتحاد مردم، زنده باد آزادی، برادری، برابری و زنده باد کورد و کوردستان.»

«جشنواره فرهنگ‌های کوردی را به هم نزدیک می‌کند»

فرزاد مرادی از گروه رستاک نیز این پیام را داد: «فرزاد مرادی خواننده و نوازنده گروه رستاک هستم، از طرف دوستانم صحبت می‌کنم. خیلی خوشحالم که در جشنواره فرهنگ کوردی در شهر فرانکفورت شرکت کردیم و در کنار هنرمندان بزرگ کورد جای گرفتیم. استقبال مردم بسیار خوب بود. ما به داشتن شما افتخار می‌کنیم. ما بسیار مفتخریم که کوردها موسیقی رستاک را دنبال می‌کنند. پدر و مادرم کورد هستند و همچنین برادرم که خواننده و نوازنده گروه است. امیدوارم این جشنواره‌ها به همین منوال ادامه پیدا کند و بتواند فرهنگ‌های مختلف کوردی را به هم نزدیک کند و هنر بتواند مردم را به هم نزدیک کند. زیرا این جشنواره پلی برای فرهنگ‌های گسترده کوردی است.»

جشنواره بین المللی فرهنگ کوردی

اولین جشنواره بین المللی فرهنگ کوردی در سال ۱۹۹۲ در ورزشگاه بوخوم روهر آلمان برگزار شد. از آن روز تا کنون، این جشنواره تنها در سال ۲۰۲۰ به دلیل کووید-۱۹ برگزار نشده است.