دولت ترکیه و دو سال قتلعام، ربودن و تاراج عفرین [بخش اول]

قریب دو سال از اشغال عفرین  توسط دولت تبهکار ترکیه و گروهک‌های تروریستی حامی‌ اردوغان می‌گذرد. از ١٨ مارس ٢٠١٨ تا کنون کانتون عفرین به مرکز قتلعام غیرنظامیان، ربودن، شکنجه و تجاوز به شهروندان مبدل شده است.

تاریخ عفرین به هزاران سال پیش برمی‌گردد. این منطقه از نخستین روز موطن کوردها بوده است. با این همه نام و آوازه عفرین از روز ١٩ ژوئیه ٢٠١٢ همزمان با آغاز انقلاب روژاوای کوردتسان تا سال ٢٠١۴ و اعلام خودمدیریتی دمکراتیک بیش از گذشته شنیده شد.

عفرین از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار ثروتمند است و به همین دلیل دولت تبهکار ترکیه در روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ همراه با ٢۵ هزار تروریست و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی جنگی سازمان ناتو حمله هوایی و زمینی را به عفرین آغاز کرد.

روز ١٨ مارس ٢٠١٨ پس از ۵٨ روز مقاومت تاریخی مبارزان و خلق میهن‌دوست عفرین، ارتش ترک وارد شهر عفرین شد و این منطقه را اشغال کرد. از آن روز تاکنون عفرین به مرکزی برای قتلعام، گروگانگیری، غارت، بازداشت، شکنجه و تجاوز علیه ساکنان واقعی آن مبدل شده است.

کشته شدن ۵۴۵ شهروند عفرین از سوی ارتش ترکیه و تبهکارانش

در دو سال گذشته ۵۴۵ شهروند عفرین به قتل رسیده‌اند. شش هزار نفر ربوده شده‌اند. ده‌ها مدرسه و خانه به زندان و شکنجه‌گاه مبدل شده‌اند. دولت ترکیه تنها در دو سال بخش بزرگی از عفرین را به ویرانی کشیده و آثار باستانی آنرا به ترکیه منتقل کرده است.

برپایه گزارش سازمان حقوق بشر عفرین از ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ تا امروز ۵۴ شهروند در حین شکنجه توسط اشغالگران ترک و مزدوران تحت فرمان اردوغان کشته شده‌اند. از ۵۴۵ نفر جانباختگان طی دو سال گذشته دست‌کم ۵٠ زن و ٣٠٠ کودک بوده‌اند. در این مدت ۶٧٠ نفر از جمله ٢١٠ زن زخمی شده‌اند.

دزدی و غارت عفرین از سوی رژیم ترکیه

در دو سال گذشته از مجموع ٢٧٠ کارخانه استخراج و تصفیه روغن زیتون در عفرین، ١۴٠ کارگاه توسط دولت ترکیه یا تبهکاران دولت ترکیه دزدیده شده و در خاک ترکیه یا در اعزاز (تحت اشغال ارتش ترکیه) فروخته شده‌اند. ١٣٠ کارگاه دیگر از سوی ارتش ترکیه یا تبهکاران غصب شده‌اند. ٧ کارخانه صابون‌سازی از سوی ارتش ترکیه به غارت رفته‌اند. تمامی محصولات در انبارها غارت شده‌اند. ترکیه حتی به اعضای گروهک خودفروش کورد "ا.ن.ک.س" هم رحم نکرده و اموال اعضای آن را به تاراج برد.

تبهکاران ترکیه تمامی دام‌ها و احشام عفرین را به ترکیه روانه کردند. سازمان حقوق بشر عفرین می‌گوید که تا قبل از اشغال عفرین این منطقه دارای ١٠٠ هزار رأس دام داشته و این تعداد امروز به کمتر از ٢٠ هزار رأس رسیده است.

غارت محصولات عفرین

تمامی محصول زیتون و محصولات دیگر عفرین به کشور ترکیه روانه شده‌اند. دسته کشاورزی عفرین گزارش داده بود که در سال ٢٠١٧ ساکنان عفرین ١۵ هزار تن گندم برداشت کرده بودند. این مقدار در سال ٢٠١٨ به ٢٠ تا ٢۵ هزار تن افزایش یافت. همه‌ی محصول گندم عفرین از سوی تبهکاران تاراج شده و به سیلوهای داخل خاک ترکیه منتقل شد.

عفرین قبل از اشغال توسط ارتش ترکیه دارای ٧٠٠ هزار اصله درخت انار بود. تمامی درخت‌های انار عفرین توسط تبهکاران ترکیه قطع شدند.

زیتون عفرین و میت ترکیه

براساس توافقنامه سازمان میت ترکیه و انجمن مدنی (متعلق به تبهکاران) ٨۵ درصد محصول زیتون عفرین باید به ترکیه منتقل شود. تنها در سال ٢٠١٨ بیش از ٢٢٠ هزار تن زیتون عفرین از سوی ترکیه به غارت برده شد و در استان هاتای پس از استحصال، روغن آن به اسپانیا فروخته شد. به گفته سازمان حقوق بشر عفرین تنها در سال ٢٠١٨ بیش از ٧٠ هزار تن روغن زیتون عفرین توسط دولت ترکیه غارت شده است.

ادامه دارد