روایت گریلاهای کوردستان از هزیمت ارتش غاصب ترک در حمله به گاره (١)

پس از حمله اشغالگرانه ارتش ترک به گاره، تصاویر اشیا بازمانده از آنان و کمپی که در آن ١٣ نظامی اسیر را قتل‌عام کردند منتشر شد. گریلاهایی که در این جنگ درس عبرت به اشغالگران دادند در مورد چهار روز جنگ بی‌وقفه و مقاومت تاریخ‌ساز گاره سخن می‌گویند.

حمله اشغالگرانه به عرصه گاره روز ١٠ فوریه آغاز شد و ارتش ترک روز ١۴ فوریه با پذیرش شکست قطعی مجبور به فرار از منطقه شد.

فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) در بیانیه‌ای به جزئیات حمله اشغالگرانه ترکیه و پاسخ دندان‌شکن گریلاهای ه.پ.گ و یژا ستار پرداخته بود. در بیانیه اعلام شده بود که رژیم ترک پس از چهار روز بمباران سنگین عرصه گاره در تلاش نفوذ و استقرار در منطقه برآمد و درصدد بود اسرا را از دست گریلا خارج کند.

ن.پ.گ گفته بود که ده‌ها هواپیمای جنگنده و  و  منطقه را آماج حملات هوایی قرار داده‌اند و در مجموع ١۵ گریلا از جمله ۶ گریلا مسئول کمپ اسرا در روستای سیانه به شهادت رسیدند. همچنین برپایه اطلاعات موثق حداقل ٣٧ نظامی ارتش اشغالگر ترک کشته شدند. در این مقاومت به دو هلی‌کوپتر سیکورسکی ضربه وارد شده و مجبور به ترک منطقه شدند. بیانیه افزوده بود که:"مقاومت گاره، مقاومتی بزرگی و تاریخی بود که آراستگی اراده و نواوری ایدئولوژی آپویی در مقابل تکنولوژی مدرن را به همه نشان داد."

روایت تصاویری که پس از حمله ضبط شدند

آنچه پس از بمباران گسترده و فرار نظامیان ارتش اشغالگر ترک در عرصه گاره بجا مانده است از سوی خبرنگار ما به تصویر کشیده شد. «هوگر مد» گریلای ه.پ.گ سنگ‌هایی که در این حمله هدف بمب‌های ارتش ترک قرار گرفتند، درختانی که قطع شدند، اشیایی که از اشغالگران بجا ماندند، محل‌های جنگ تن به تن اشغالگران با گریلاهای کوردستان و محل به هلاکت رسیدن نظامیان دشمن را نشان می‌دهد.

هوگر مد می‌گوید که اشغالگران از راکت‌ها استفاده نکرده‌اند بلکه هر نقطه از سوی هواپیماهای جنگنده با بمب‌های یک تنی بمباران شده است.

وی در مه غلیظی که سراسر منطقه را فراگرفته است با لباس استتار در مقابل دوربین خبرنگار ما سخن گفته و برای یک لحظه هم دست از اسلحه‌اش برنمی‌دارد.

 هوگر مد می‌گوید:"روز ١٠ فوریه در عرصه گاره حمله‌ای را تحت عنوان 'کارتال پنجه ٢' به شیو‌ه‌ای گسترده آغاز کردند. نخست با ده‌ها فروند پهپاد و تکنولوژی پیشرفته جنگی منطقه را بمباران کردند" وی به اطراف خود اشاره می‌کند و می‌افزاید که صبح روز آغاز حملات این منطقه با هلی‌کوپترها هدف حملات راکتی قرار گرفت.

محاسبات آن‌ها اشتباه از آب درآمد

هنوز هم نشانه‌های حملات هوایی سنگین برجای مانده‌اند. درختانی که با انفجار بمب‌ها سوخته‌اند و درختان دیگری که تکه تکه شده‌اند.

هوگر مد افزود:

"سپس خواستند نظامیانشان را در منطقه مستقر کنند. اما محاسبات آنکارا و اقلیم با آنچه در اینجا با آن روبرو شدند متفاوت بود. وقتی به اینجا آمدند و درصدد استقرار نظامیانشان برآمدند با مقاومت نیروهای گریلا روبرو شدند. در رسانه‌های خود اعلام کردند که چند سردسته آنان کشته شده‌اند. اما این واقعیت ندارد. شمار کشته‌های آنان بسیار بیشتر از آمار دولتی است. همه می‌دانند که رژیم ترک با دروغ‌گویی قصد فریب جامعه خود و افکار عمومی را دارد. پس از آنکه نتوانستند به اهدافشان دست یابند، اینبار گفتند 'عملیاتی منطقه بود، مانوری برای حمله به قندیل بود' اینچنین دست به پنهان‌کاری و تحریف زدند."

با دست خود نظامیان اسیرشان را کشتند

هوگر مد به کمپ اسرای دست ه.پ.گ اشاره کرده و می‌گوید:"همچنانکه پیداست در این کمپ اسرای دست ه.پ.گ نگهداری می‌شدند. همچنان که از تصاویر می‌توان درک کرد که تلاش داشتند قتلعام بزرگی را براه بیاندازند و نظامیانشان را خود به قتل رساندند. به رغم آنکه تلاش دارند انان را غیرنظامی جلوه دهند اما واقعیت چیز دیگریست."

مد خاطرنشان کرد که نظامیان ترک نتوانستند در این منطقه مقاومت کنند و بمباران گسترده هم به همین دلیل بود. وی قطعات به جای مانده بمب‌های ارتش ترک را نشان می‌دهد و می‌افزاید:"در همان اوایل که خواستند نظامیانشان را مستقر کنند با ضربات سنگین نیروهای گریلا مواجه شدند. تلفات سنگینی دادند. با پیاده شدن دچار شوک شدند. دست و پای خود را گم کردند. این تصاویر نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند خود را مستقر کنند. با مقاومت رفقا در این منطقه محاصره شدند و از تکه‌های بمب هم می‌توان گفت که این منطقه با بمباران گسترده‌ای روبرو بوده است. از بمب‌های شیمیایی استفاده کردند. در نتیجه حمله با بمب‌های شیمیایی اسرا کشته شدند. انان ر اعدام کردند و سپس تلاش نمودند ما را به قتل آنان متهم کنند. رفقا با شیو‌ه‌های نوین تاکتیک آنان را خنثی کردند. علی‌رغم استفاده گسترده دشمن از تکنولوژی پیشرفته ما ضربات مهلکی از سوی نیروهای گریلا دریافت کردند. ٣ روز جنگ سنگینی در این منطقه جریان داشت. نیروهای گریلا مقاومتی بزرگ نشان دادند. نیروهای ما در تمامی منطقه عملیات‌هایی را به انجام رساندند. در نتیجه دشمن مجبور به عقب‌نشینی از منطقه شد. گریلا با استفاده از تاکتیک و شیوه نوین ضرباتی مهلک را بر دشمن وارد کرده و انتقامی تاریخی می‌گیرد."

قطع درختان

مد دره‌ای که درب‌های کمپ در آن واقع شده است را به ما نشان می‌دهد. مد گفت:"البته از این منطقه نتوانستند پیشروی کنند". وی به محلی که نظامیان ترک برای نزدیک شدن به درب‌های کمپ درخت‌های بسیاری قطع کرده‌اند اشاره کرده ومی‌گوید که ضربات سنگینی بر آنان وارد شده است. وی افزود:"برای اینکه محل را تحت کنترل داشته باشند درختان بسیاری را قطع کردند. در تصویر بخوبی می‌توان دید که درخت‌ها بتازگی قطع شده‌اند. اینچنین تلاش نمودند کنترل منطقه را بدست گیرند. اما رفقا این اجازه را به آنان ندادند."

کیسه‌هایی که برای ساخت سنگر آورده بودند دربسته ماندند

هوگر مد کیسه‌هایی را به ما نشان می‌دهد که نظامیان اشغالگر با خود همراه آورده بودند و می‌افزاید:"این کیسه‌ها را برای احداث سنگر آورده‌اند." وی یکبار دیگر به کیسه‌هایی که هنوز در آنان گشوده نشده اشاره کرده و می‌گوید:"حتی فرصت بدست نیاورند که در کیسه‌هایی که با هدف ایجاد سنگر با خود به همراه آورده بودند را بگشایند."

در میان اشیایی که مد به ما نشان می‌دهد، بیل، تبر، کلنگ و ... دیده می‌شوند. مد می‌گوید:"همچنانکه می‌بینیم بیل، تبر، کلنگ را با خود آورده‌اند تا بتوانند سنگر بسازند. بخوبی دیده می‌شود که همه تازه هستند. رفقا اجازه ندادند که از این اشیا استفاده کنند. تصاویر حال و روز آنان را بیان می‌کند. آنچه انان را تحت فشار قرار داده و حتی فرصتی برای انجام هیچ کاری نتوانسته‌اند انجام دهند."

 مد اشیا دیگری هم به ما نشان داد، دست‌کش، گاز اشک‌آور، شارژر، ماسک بمب‌های شیمیایی، ابزارالات پزشکی، لباس استتار، نارنجک، یونیفرم نظامی و کنسرو هم دیده می‌شوند.

ارتش فاشیست ترکیه اینچنین پا به فرار گذاشت و شکست تاریخی ارتش ترک در گاره رقم خورد.