دولت از دین اسلام سوءاستفاده میکند
آکادمیسینها و علمای دینی شرکتکننده در کنفرانس اسلام دمکراتیک اظهار داشتند که دین مانند نیرویی در دست حکمرانان شده است، بنابراین از هدف خود منحرف گشته است.
آکادمیسینها و علمای دینی شرکتکننده در کنفرانس اسلام دمکراتیک اظهار داشتند که دین مانند نیرویی در دست حکمرانان شده است، بنابراین از هدف خود منحرف گشته است.
آکادمیسین فادل بدرخاناوغلو گفت که دولت در تلاش است تا با استفاده از دین به اهداف خود دست یابد و به کوردهای مسلمان هشدار داد.
«کنفرانس اسلام دموکراتیک» با پيشاهنگی انجمن حمایت و همکاری آمد در آمد برگزار شد. این کنفرانس در ساختمان خدمات اتحادیه صنعتگران و مغازهداران در آمد برگزار شد و بسیاری از علمای دینی، نهادهای جامعه مدنی، احزاب سیاسی و دانشگاهیان از کوردستان و ترکیه در آن شرکت کردند. تعدادی از عالمان و آکادمیسینهای شرکت کننده در کنفرانس با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.
دولت در تلاش است تا از دین قدرت بگیرد و از آن استفاده کند
آکادمیسین فاضل بدرخاناوغلو با بیان اینکه دولت از دین به عنوان ابزار قدرت استفاده میکند، گفت: «دولت تلاش میکند تا از دین قدرت بگیرد، از آن استفاده کند و در این راه به اهداف خود برسد. قصد ندارد با استفاده از دین کارهای نیک انجام دهد. هدف این است که خود را تقویت کند و از دین اسلام به عنوان قدرتی برای خود استفاده کند، علاوه بر این میخواهد بیش از پیش بیعدالتی، ظلم و تجاوز به حقوق بشر انجام دهد. اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق. دین اسلام شخصیت و کرامت انسان را پیش میبرد و افزایش میدهد. هتک حرمت و زیر پا گذاشتن کرامت انسانی در هیچ دینی وجود ندارد، طبق هیچ دینی حق و حلال نیست. مردم کورد نباید تحت نفوذ و اقتدار کسی باشند. حقیقت هر کجا که هست باید آنجا باشند. مردم کورد باید بر اساس وحدت عمل کنند. هرکسی که برای مردم کورد وحدت ایجاد میکند، هر که حقوقش را میخواهد و برای آن مبارزه میکند، باید با آن نیرو متحد شود و ظلم را از بین ببرد. بر عکس آن فاجعه خواهد بود و همواره ناحقی و ظلم در حقش اعمال خواهد شد.»
مشخص است که تا چه حد برای زنان ارزش قائل است
خدیجه شکر، عضو کمیسیون باورداشتها و خلقها دَم پارتی، به جایگاه زن در مفهوم اسلام دموکراتیک اشاره کرد و گفت: «مفهوم اسلام دموکراتیک یک مفهوم چندوجهی است، قبل از هر چیز باید این موضوع مشخص شود. بر اساس خوشبینی به تنوعات و تفاوتها، زندگیای را به ما پیشنهاد میکند که مردم بتوانند افکار خود را بیان کنند. نمونههای زیادی از این موارد وجود دارد. وقتی به تاریخ اسلام و قبل از آن توجه کنیم، پس شخصیتهای حضرت عایشه، حضرت زینب، حضرت خدیجه و حضرت مریم، وقتی شرایط آن زمان را ارزیابی کنیم میبینیم، واقعاً با رسالت رهبری برای جامعه قیام کردند. در زمان جاهلیت حضرت خدیجه در آن منطقه تجارت را بر عهده داشت و در زمان نبوت، حضرت محمد از او حمایت زیادی کرد. نگاه دین اسلام به زن این گونه است. امروزه اسلام و سایر ادیان به عنوان ماشینی برای اداره جامعه مورد استفاده نظام قرار گرفته است. آنها این کار را به خصوص در شخص یک زن انجام میدهند. ما هرگز رویکردهایی را که زنان را کالا در نظر میگیرند، نخواهیم پذیرفت. وقتی تاریخ اسلام به صورت واقعی بررسی شود، معلوم میشود که چقدر برای زن ارزش قائل است.»
زندگی مبتنی بر حقوق و عدالت
سپس به اهمیت بیان دین آزاد اشاره شد و گفته شد: «هدف اصلی دین آزاد کردن مردم است، مردم با اراده خود انسان میشوند. خداوند دین را برای مردم فرستاد تا بشریت اختیار و اراده داشته باشد. دین، ظلم و سختی نیست، دین آزادی است. در خاورمیانه و کل جهان اسلام از دین به عنوان ابزار ظلم استفاده میشود. خلق کورد قبل از هر چیز باید هدف و ایده دین را درک کند. هدف دین تنها روزه و نماز نیست، هدف اسلام زندگی آبرومندانه برای همه بشریت است. دین مبین اسلام حافظ زندگی مبتنی بر حقوق بشر و عدالت است. متاسفانه حکومت بر اساس ایدئولوژی خود برخورد میکند. امروز هر مذهب و عقیده و طریقتی دین را بر اساس خود تفسیر میکند، این مطلقاً درست نیست، ما باید خوب بفهمیم.»
اسلام دمکراتیک علیه اسلام حکومت
رئیس مشترک جمعیت علویان دموکراتیک پیر زِینَل کَتَ جغرافیای خاورمیانه را دارای فرهنگها و باورداشتهای متعددی دانست و گفت: «هویتهای اتنیکی مختلف با قتلعام و نسلکشی مواجه میشوند، هویتهای مختلف پذیرفته نمیشود و این مسئله نیز به قرآن ربط داده میشود. این اسلام حکومت است، به همین دلیل است که اسلام دموکراتیک باید اجرا شود.»