مهاباد: کوردستان گورستان فاشیستها است

همزمان با تداوم خیزش خلق در روژهلات کوردستان و برخی از دیگر شهرهای ایران، مردم مهاباد شب گذشتە در استقبال از پیکر فایق مام قادری یکپارچە بە پا خاستە بود.

فایق مام قادری از جملە افرادی بود کە در ١٥ اکتبر، ٢٣ مهرماە در درون اتومبیل شخصی خود همراە با مسعود فرجزادە بە دلیل شلیک مستقیم نیروهای امنیتی ایران دچار جراحت می شود. بە دلیل وخامت حال فایق مام قادری، وی بە بیمارستانی در اورمیە منتقل می شود، اما بە دلیل جراحتهای وارد آمدە با ٨ گلولە و کمای ناشی از این جراحت، در ٩ نوامبر جان خود را از دست میدهد. شب گذشتە مهاباد برای استقبال از پیکر فایق مام قادری یکپارچە بپاخاستە بود.
طبق اخبار بدست آمدە، بعد از استقبال بی نظیر شهروندان مهابادی از پیکر فایق مام قادری، مردم مهاباد با سر دادن شعارهای شهید نامری- ژن، ژیان آزادی  بە خیابانهای این شهر سرازیر شدە و با تجمع در مقابل منزل فایق مام قادری  سرود ای شهیدان و سرود ملی کورد و کوردستان گورستان فاشیستها را همصدا خواندە و با سر دادن شعارهای ضد حکومتی، پیکر مام قادری را با سر دادن شعار شهید نامری تدفین کردند.  گزارشهای خبری از مهاباد نشان میدهند کە همزمان با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور و ژن، ژیان آزادی، مقامات حکومتی برق را در محلەهای پشت تپ، شیلان، اصحابە سپی، باغ شایگان و میدان استقلال قطح کردند.

 

تصاویر منتشر شدە از این خیزش یکپارچە نشان دهندە مشارکت حداکثری خلقمان در این اعتراض شبانە بود. حضور بسیار گستردە زنان، تغییر کاربری بلندگوهای مساجد از جملە اقداماتی بود کە شب گذشتە در چند مورد از سوی قیام کنندگان کورد در مهاباد روی داد. زنان از بلندگوهای مساجد برای اعلام فراخوان و درخواست از مردم جهت پیوستن بە این خیزش بود. در یکی از محلات مهاباد، یک زن کورد با خواندن سرود ای شهیدان در بلندگوی مسجد، خواهان پیوستن مردم بە خیزش شبانە شهروندان مهابادی شد.
در اقدامی دیگر نمایندە مهاباد، جلال محمود زادە با انتشار ویدیویی اعلام نمود کە ٢٢٧ نمایندە مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیەای خواهان برخورد با معترضین شدەاند. محمود زادە در این بارە اعلام کرد کە چنین بیانیەای را امضا نکردە و با مردم بودە و با مردم هستم و با آنها خواهم ماند، حتی اگر این تصمیم بە قیمت رفتن من از مجلس تمام نشود.

منابع خبری در مهاباد از اعتصاب گستردە شهرواندن مهابادی خبر می دهند.