یک شخصیت آیینی به اعدام محکوم شد

محمد خضرنژاد شخصیت آیینی اهل شهر بوکان روژهلات کوردستان، که در جریان قیام ژن، ژیان، ئازادی دستگیر شده بود، توسط دادگاه ایران در ارومیه به اعدام محکوم شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، محمد خضرنژاد ۴۵ ساله ،که در حمایت از «انقلاب ژن، ژیان، ئازادی» بیشتر از یک سال است که در زندان به سر می‌برد، به اتهام «افساد فی الارض»، «اقدام علیه تمامیت ارضی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان و حکم اعدام محکوم شد.

این در حالیست که خضرنژاد در دادگاه اظهار کرده بود که در زیر شکنجه‌های جسمی و روحی سنگین مجبور به اعتراف دروغین شده است‌.

این شخصیت آیینی پس از ارائه سخنرانی در مراسم تشییع جنازه اسد رحیمیان یکی از شهیدان قیام ژن، ژیان، ئازادی و یکی از شخصیت‌های آیینی روژهلات کوردستان که در حمایت از قیام‌ها بیانیه مشترکی صادر کرده بودند، دستگیر شد.

بعد از شروع قیام محمد خضرنژاد، در شبکه‌های مجازی حمایت خود را از قیام‌کنندگان و مطالباتشان اعلام کرد.

به اتهام شرکت در قیام ژن، ژیان، ئازادی حدود ۱۰ نفر اعدام شدند و حکم اعدام برای چندین نفر دیگر از تظاهرکنندگان صادر شده است.

بعد از مرگ ژینا امینی، زن جوان کورد اهل سقز، به خاطر شکنجه پلیس در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ که در تهران جان خود را از دست داد، موجی از اعتراضات روژهلات کوردستان و ایران را فرا گرفت که به قیام یا «انقلاب ژن، ژیان، ئازادی» معروف شد.

در این اعتراضات بیش از ۵۰۰ نفر به قتل رسیده و هزاران نفر زخمی و ده‌ها هزار نفر دستگیر شدند.