چرا آمدیه؟

ارتش ترکیه که در حملات خود در سال ۲۰۲۳ در غرب زاپ به بن بست رسیده، نمی‌تواند در آمدیه نیز نتیجه‌ای به دست آورد. هدف از این حمله تنها سرپوش گذاشتن بر شکست ارتش ترکیه در غرب زاپ است.

بهتر است این مسئله را با سوالی مطرح نمایم؛ آیا از مکانی که شکست خورده و پا به فرار گذاشته باشی، می‌توانی باز در همان مکان دستاوردی را به ارمغان آوری؟

ارتش استعمارگر ترکیه که با شکست‌های پیاپی در میادین جنگ روبرو است، این بار در مکانی عملیات اشغالگری را آغاز نموده که در سال ۲۰۲۲ از آنجا پس از کشتار سربازهایش، پا به فرار گذاشته بود. تپه‌ی آمدیه واقع در منطقه‌ی متینا از توابع جنوب(باشور) کوردستان همان منطقه‌ای است که سال قبل جنگ سختی میان نیروهای مدافع خلق و ارتش استعمارگر ترکیه رخ داد. جنگی که نتایج سختی را برای ارتش ترکیه رقم زد.

سال ۲۰۲۲ جنگ در کل جنوب(باشور) کوردستان به مرکزیت زاپ، با سختی و دشواری در جریان بود. یکی از این مناطق تپه‌ی آمدیه بود که ارتش ترکیه در تلاش برای اشغال این منطقه بود و گریلاهای کوردستان نیز در راستای حفاظت از این منطقه، ضربات مهلکی را به ارتش ترکیه وارد نمودند. تپه‌ی آمدیه، همان منطقه‌ای که در گرما گرم جنگ سال ۲۰۲۲، سرنوشت جنگ را تعیین می‌کرد، زیرا این منطقه در مناطق تحت حفاظت گریلایی حائز اهمیت است و می‌توان گفت، یکی از استراتژیک‌ترین مناطق گریلایی است که زاپ، متینا و گاره را به هم پیوند می‌دهد و بر شهر آمدیه حاکمیت جغرافیایی دارد، مناطقی که به "بهدینان" شناخته می‌شود و در کنترل گریلاهای آزادیخواه کوردستان است. از این رو ارتش ترکیه با تمام تجهیزات و نیروهای نظامی خود به این منطقه حمله‌ نمود تا آن را از کنترل نیروهای گریلا خارج نماید. از سوی دیگر گریلاهای کوردستان با آگاهی تمام بر این مسائل، به قیمت‌ جانشان از آن محافظت می‌کردند و با عملیات هایی که انجام می‌دادند، این منطقه را به قبرستانی برای فاشیست‌های ترک مبدل ساختند. در انتهای جنگ سخت و نابرابری که در جریان بود، ارتش ترکیه نتوانست از دیوار مقاومت گریلایی عبور نماید و تسلیم تاکتیک‌های مدرن گریلایی شد. جنگ گریلایی، با تاکتیک تونل‌های جنگی و تیم‌های حرکتی ارتش ترکیه را از پای درآورد، به شیوه‌ای که ارتش ترکیه جز فرار و فرار راهی برایش نماند و در انتها نیز این پرچم نیروهای مدافع خلق( ه.پ.گ) بود که بر فراز آسمان آمدیه بر افراشته شد.

در ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ ارتش ترکیه به منظور اشغال این منطقه، باز دست به حمله زده و انگار شکست سال قبل را از یاد برده است. ارتش ترکیه باری دیگر با تمام تجهیزات و نیروهای نظامی خود در صدد است تا آن را از کنترل نیروهای گریلا خارج و یا بهتر بگوییم اشغال نماید. از این رو از ۹ سپتامبر تا کنون پهپادهای جاسوسی و هواپیماهای جنگی این منطقه را به سختی بمباران می‌نمایند و سربازهای بسیاری به این منطقه عازم شده‌اند. البته نیروهای حزب دموکرات- کوردستان عراق نیز در این حمله‌ی ارتش ترکیه مشارکت می‌نمایند. به صورتی که بالگردهای ارتش ترکیه نیروهای نظامی‌اش را در پایگاه‌های نظامی حزب دموکرات کوردستان در نزدیکی تپه‌ی آمدیه پیاده می‌نماید.

اما چرا ارتش ترکیه به این منطقه حمله‌ کرد؟ بهتر است کمی به قبل بازگردیم، یعنی ارتش ترکیه در ۲۰ جولای ۲۰۲۳ به منطقه جودی واقع در غرب زاپ، حملات اشغالگرانه اش را آغاز نمود. این منطقه نیز همان جایی بود که ارتش ترکیه در سال ۲۰۲۲ پس از شکست در میدان جنگ، از آنجا پا به فرار گذاشته بود. منطقه‌ای که به جهنمی سوزان تر از همیشه، برای ارتش ترکیه مبدل گشته بود. این درحالی‌ست که از آغاز جنگ تا کنون، ارتش ترکیه جز کشتار سربازهایش نتوانسته هیچ دستاوردی را برای فاشیست‌های ترکیه به ارمغان آورد. جنگ که با دشواری در این منطقه ادامه دارد، تا کنون با پیروزی نیروهای گریلایی، به پیش می‌رود. نیروهای گریلایی با پیشاهنگی زنان یژا استار، هر روز عملیات‌هایی را علیه ارتش ترکیه انجام داده‌اند و سربازهای بسیاری را کشته‌اند. به صورتی که ارتش ترکیه تا کنون نتوانسته است حتی یک گام به پیش برود، به گفته‌ای دیگر در مکانی گرفتار شده است که یا باید باز پا به فرار بگذارد و یا شاهد کشتار تمام نیروهایشان باشند. از این رو برای سرپوش گذاشتن به شکست در غرب زاپ و جبران تلفات نظامی خود، به آمدیه حلمه نمود تا در عرصه‌های سیاسی و نظامی در داخل و خارج امتیازاتی به دست آورد.

اما چرا آمدیه؟ حکومت ترکیه که شاهد شکست سنگین ارتش‌اش در تپه‌ی جودی است، در طی روزهای اخیر اقدام به گشت‌وگذارهای دیپلماتیک نمود، ابتدا با عراق و بعد با حزب دموکرات کوردستان و سپس روسیه و... . با این هدف که بتواند از همکاری‌های بیشتری برخوردار شود و یا بتواند نیروهای دیگری را نیز وارد این جنگ در برابر نیروهای گریلایی نماید. ابتدا در تلاش بود تا بتواند با فشار بر حکومت عراق، ارتش آن کشور را وارد این جنگ نماید. اما به نظر می‌رسد که در این دیدار دیپلماتیک نتیجه‌ای را که می‌خواست به دست نیاورد، به گفته‌ای دیگر حکومت عراق حاضر به همکاری با این حکومت در این راستا نشد. پس از آن در جنوب (باشور) کوردستان با حزب دموکرات کوردستان -عراق دیدار نمود. در این جا دیدار برای همکاری این حزب با ارتش ترکیه در میان نبود، زیرا که این حزب مدتهاست با حکومت ترکیه در حال توافق و همکاری است و پا به پای ارتش ترکیه، در حملات به نیروهای گریلایی مشارکت می‌نماید. به گفته‌ای دیگر حزب دموکرات کوردستان (پ.د.ک) در وضعیت کنونی و تحولات خاورمیانه خصوصا کوردستان، به گربه رقصانی می‌ماند. در این دیدار می‌توان گفت نقشه و برنامه‌ی اشغال جدید جنوب (باشور) کوردستان و یا حمله به تپه‌ی آمدیه و حمله به ناحیه‌ی گوشینه از توابع منطقه‌ی برادوست در میان بود. در این میان هدف از دیدار با روسیه در جنجال جنگ روسیه و اوکراین نیز جدای از مسائل کوردستان نبود. حکومت ترکیه در تمامی دیدارهایش با روسیه، تلاش نموده است که از طریق روسیه همکاری و یا چراغ سبزی برای حمله به کوردستان (مناطق حفاظتی مدیا و یا روژاوای کوردستان) را به دست آورد. حمله به تپه‌ی آمدیه را نیز می‌‌توان در همین چارچوب ارزیابی نمود. یعنی این حکومت با آغاز حمله به این منطقه درصدد است تا بتواند این چراغ سبز و یا این همکاری را دریافت نماید. همکاری برای حمله به مناطق گریلایی و چراغ سبز برای حمله به مناطقی که روسیه با گشت‌زنی‌های نظامی در روژاوای کوردستان، از آن با عنوان "مناطق تحت امنیت روسیه" نام می‌برد.

آیا ارتش ترکیه این بار می‌تواند پیروزی را به دست آورد و یا با شکست مواجه خواهد شد؟ به اعتقاد من، ارتش ترکیه که در حملات خود در سال ۲۰۲۳ در غرب زاپ به بن بست رسیده، نمی‌تواند در آمدیه نیز نتیجه‌ای به دست آورد. هدف از این حمله تنها سرپوش گذاشتن بر شکست ارتش ترکیه در غرب زاپ است. از یاد نبریم که فرمانده‌ی نیروهای مدافع خلق مراد کارایلان در سال ۲۰۲۲ طی برنامه‌ای به حملات ارتش ترکیه در غزب زاپ و آمدیه اشاره کرده و گفته بود: «یا بایستی تمام سربازان ترکیه آن مناطق را ترک نمایند، یا در آنجا کشته خواهند شد.» این هشداری جدی بود که بعد از مدت کوتاهی، ارتش ترکیه از این مناطق عقب‌نشینی کرد. بر این باورم که این گفته برای جنگ ۲۰۲۳ در غرب زاپ و آمدیه نیز صدق می‌کند.

ارتش ترکیه که دوباره به این مناطق لشکرکشی نموده، انگار هشدار نیروهای گریلایی را از یاد برده است. زیرا فقط در چند روز اخیر، بسیاری از سربازان ترکیه کشته و زخمی شده‌اند. در همان روزهای اول، بالگردهای ارتش ترکیه در تلاش بودند تا سربازهایشان را بر تپه‌ی آمدیه پیاده نمایند. اما از طرف گریلاهای کوردستان هدف قرار گرفته و ضربات مهلکی خوردند. جنگ و درگیری در طی این چند روز، به شدت ادامه دارد. از طرفی ارتش ترکیه با بمباران نمودن این تپه و از طرف دیگر گریلا با عملیات‌های که انجام می‌دهند، جنگ را در میان هر دو نیرو دشوارتر نموده است. این در حالی‌ست که از صبح روز ۱۲ تا صبح روز ۱۳ سپتامبر گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در غرب زاپ و زاپ و تپه‌ی آمدیه، ۳۰ عملیات با تاکتیک‌های مدرن گریلایی علیه اشغالگران ترکیه انجام دادند، در این میان تنها در تپه‌ی آمدیه در روز ۱۲ سپتامبر ۹ عملیات با پیشاهنگی گریلاهای یژا استار علیه ارتش ترکیه صورت گرفت و در نتیجه‌ی این عملیات ۷ اشغالگر ترک از پای درآمده‌اند. همچنین بارها، بالگردهای نظامی ارتش ترکیه از طرف گریلا هدف قرار گرفته است.

ارتش ترکیه که هر سال با داستان‌های تخیلی بیشتر به کوردستان حمله‌ می‌کند، از یاد برده که گریلا دارای کدامین باور، ایمان و اراده‌ است؟! زمانی که از نیروهای گریلایی بحث می‌نماییم ، یعنی از انسان‌هایی سخن می‌گوییم که افسانه‌وار به جنگ با اشغالگری به پاخواسته و در راه آزادی وطن و انسانیت حاضرند جانشان را فدا نمایند. انسا‌ن‌هایی که بر این باورند، که اگر چیزی مهم‌تر از جانشان نیز داشته باشند، آن را نثار آزادی سرزمین و رهبرشان می‌نمودند. معتقدم امسال نیز ارتش ترکیه با شکست سهمگینی میدان جنگ را ترک خواهد کرد. به گفته‌ای دیگر یا پا به فرار خواهد گذاشت و مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد، یا کشتار سربازانش در انتظار حکومت جدید اردوغان است.