تصویر

جیهان جَلو: عراق می‌خواهد مردم عرب را از اداره خودمدیریتی دور کند

جیهان جلو، رئیس مشترک م‌خ‌د‌ش، سیاست عراق در قبال مردم عرب را ادامه سیاست حزب دمکرات کوردستان دانست و گفت: «عراق می‌خواهد مردم عرب را از اداره خودمدیریتی شنگال دور کند. خلق عرب و جامعه ایزدی بر یک ایده و هدف بنا شده‌اند.»

قبل از فرمان(نسل‌کشی) سال ۲۰۱۴ که حزب دمکرات کوردستان در شنگال دارای قدرت بود، بخشی از سیاست حزب دمکرات کوردستان در شنگال ایجاد درگیری و اختلاف بین جامعه ایزدی و مردم عرب، خشمگین کردن خلق عرب نسبت به ایزدی‌ها و ایجاد زمینه برای جنگ و درگیری بود. برای ایجاد واکنش میان مردم عرب، در ایست‌های بازرسی برای آنها بسیار سخت‌گیری می‌کردند و اجازه نمی‌دادند به راحتی وارد شنگال شوند. حزب دمکرات کوردستان با این اقدامات می‌خواست نفرت و خشم و کینه مردم عرب را علیه جامعه ایزدی ایجاد کند. نتیجه این سیاست کثیف در فرمان ۲۰۱۴ نشان داده شد و درگیری‌ها بین جامعه ایزدی و مردم عرب عمیق‌تر شد. اما پس از گسترش اندیشه ملت دموکراتیک رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در منطقه، این نفرت و خشم بین مردم از بین رفت و همه جوامع و اجزای شنگال زیر چتر خودمدیریتی شنگال یک صدا شدند.

کشیدن سیم خاردار اولین گام در سیاست عراق بود

اخیرا نیز دولت عراق فشار را بر مردم عرب، به ویژه بر نهادها و افرادی که بخشی از سیستم خودمدیریتی هستند، افزایش داده است. یورش به خانه‌ها، دستگیری رهبران و بزرگان مردم عرب به عنوان سیاستی برای قطع ارتباط آنها با سیستم خودمدیریتی شنگال انجام می‌شود. جیهان جلو، رئیس مشترک شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (م‌خ‌د‌ش) این سیاست حکومت عراق را برای خبرگزاری فرات( ANF) ارزیابی کرد و گفت: «از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴، حزب دمکرات کوردستان به هر طریقی میان جامعه ایزدی و عرب نفاق و ریاکاری ایجاد کرد. حکومت عراق نیز همین روش را اجرا می‌کند.»

جیهان جلو به عنوان اولین گام این سیاست، نصب حصار و سیم خاردار بین روستاهای جامعه ایزدی و مردم عرب را یادآور شد و گفت: «نصب حصار یکی از نکات توافقنامه ۹ اکتبر بود اما اراده مردم ما نقشه‌هایشان را خنثی کرد و این طرح هیچ تاثیری بر مردم نداشت. اکنون می‌خواهند با دستگیری و شکنجه، مردم عرب را یک گام به عقب برانند.»

دستگیری ابوسگیر برای ترساندن مردم عرب بود

نیروهای عراقی روز ۲۸ می به خانه یکی از اعضای هیئت اجرایی شنگال و همزمان رئیس مجلس خلق روستای بیجری، ابوسگیر حمله کردند و وی را با شکنجه بازداشت نمودند. رئیس مشترک م‌خ‌د‌ش جیهان جلو، دستگیری ابوسگیر را اینگونه ارزیابی کرد: «علت بازداشت یکی از اعضای هیئت اجرایی این بود که ابوسگیر در برابر طرح‌های دولت برای تجزیه جوامع ایستادگی کرد و آنها می‌خواهند با دستگیری او مردم عرب را بترسانند. دولت عراق می‌خواست مردم عرب را در شخص ابوسگیر بترساند و آنها را از اداره خودمدیریتی دور کند، اما ملتی که با ایده ملت دموکراتیک رهبر آپو به پا خاسته و مقاومت کرده باشد، هرگز تسلیم این نقشه‌ها نخواهند شد.»

مبارزان عرب و ایزدی در کنار هم شهید شدند

جیهان جلو با یادآوری اینکه پس از فرمان(نسل‌کشی) سال ۲۰۱۴، شنگال توسط مبارزان ی‌ب‌ش و ی‌ژ‌ش از دست داعش آزاد شد، ادامه داد: «جامعه عرب نیز فکر می‌کرد که قدرت و اندیشه‌ای وجود دارد که می‌تواند آنها را در برابر حملات محافظت کند و از آنها صیانت نماید. امروز صدها مبارز ی‌ژ‌ش و ی‌ب‌ش از خلق عرب وجود دارد. ده‌ها رزمنده عرب در کنار رزمندگان ایزدی با داعش جنگیدند و به درجه شهادت رسیدند. تا زمانی که خون ما به هم پیوسته و بر یک ایده و هدف هستیم و دشمن ما یکی است، هیچکس نمی‌تواند برادری بین ما را از بین ببرد و با آن بازی کند.»

خودمدیریتی از ابوسگیر صیانت خواهد کرد

رئیس مشترک م‌خ‌د‌ش جیهان جلو در پایان ارزیابی خود گفت که ابوسگیر ۲۰ روز است که در زندان و تحت شکنجه است و موضع اداره خودمدیریتی شنگال را اینگونه بیان کرد: «ابو سگیر چون بی‌عدالتی دادگاه حکومت عراق را نپذیرفت، دستگیر شد و ما در حال حاضر از وضعیت زندگی و سلامت او چیزی نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم که او در چه وضعیتی به سر می‌برد. ما به عنوان خودمدیریتی شنگال بارها درخواست داده‌ایم و وکلایی را مسئول پرونده او کرده‌ایم. ما به عنوان اداره خودمدیریتی می‌گوییم تا زمانی که این عضو خود را نجات ندهیم، هرگز تسلیم نخواهیم شد.»