بسته اول تحریم‌های اقتصادی ایران به اجرا درمی‌آیند

از امروز ششم آگوست/ ١۵ مرداد ماه دور تازه تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به مرحله اجرا گذاشته می‌شوند.

از امروز ششم آگوست/ ١۵ مرداد ماه دور تازه تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به مرحله اجرا گذاشته می‌شوند.

 

تصمیم به آغاز دور تازه تحریم‌های اقتصادی روز هجدهم اردیبهشت/ ٨ ماه مه سال جاری پس از خروج یکطرفانه آمریکا از توافق برجام اعلام شد.

 

بسته اول تحریم‌ها در بازه زمانی ٩٠ روز از دوشنبه (١۵ مرداد) و بسته دوم هم در بازه ١٨٠ روز از ١٣ آبانماه به مرحله اجرا درمی‌آیند.

 

مقام‌های آمریکایی از تأثیر سهمگین این تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران خبر داده‌اند. در ماه گذشته وضعیت اقتصادی ایران بحدی متشنج شد که هر دلار آمریکا برای نخستین بار به ١٢ هزار تومان رسید.

 

بسته اول تحریم‌ها شامل موارد ممانعت دولت ایران از دسترسی به دلار، تجارت طلا، خرید فلزاتی همچون آلومنیوم و فولاد جلوگیری خواهد کرد. همچنین مبادله ریال، خرید تسهیلات با استقراز دولتی، سرمایه‌گذاری در بخش خودروسازی و صنایع هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی آنان، ممنوعیت ورود فرش و مواد خوراکی به آمریکا را در بر می‌گیرد.

 

مسئولان رژیم ایران در اظهارات خود تحریم‌های آمریکا را جنگ اقتصادی علیه خود اعلام کرده‌اند.

 

بحران‌های اقتصادی مضاف بر بحران‌های سیاسی و اجتماعی در حالی در ایران به اوج رسیده است که طی یک هفته اخیر تظاهرات اعتراض آمیزی در شهرهای بزرگ ایران برگزار شده است.