کالکان: اقدامات ما باید علیه فاشیسم باشند نه خودمان

​​​​​​​دوران کالکان عضو کمیته‌‌‌ی رهبری حزب کارگران کردستان با اشاره به اقدامات فدایی در زندان‌‌‌های ترکیه از زندانیان خواست که چنین اقداماتی باید اکیدا انجام نشده و لازم است که هرگونه اقدامی از سوی ما علیه فاشیسم و نه علیه خودمان باشد.

دوران کالکان عضو کمیته‌‌‌ی رهبری حزب کارگران کردستان با شرکت در برنامه‌‌‌ی دلستان در رادیوی دنگ ولات، در ارتباط با اعتصاب غذایی که با پیشاهنگی لیلا گوون و ناصر یاغز آغاز و در زندانهای کردستان و ترکیه و مناطق اروپا و جهان گسترش یافته است سخن گفت.

 

کالکان با گرامی داشتن یاد و خاطره‌‌‌ی زولکف گزن که در زندان تکیرداغ در اعتراض به انزوای رهبر خلق کرد طی دست زدن به اقدامی فدایی به زندگی خود پایان داده بود اظهار داشت: حقیقتا مقاومتی تاریخی را تجربه می‌‌‌کنیم. مقاومت در هر چهار بخش کردستان و خارج از میهن گسترش می‌‌‌یابد. ما؛ خلق و جنبشمان، ٢۶٣١مین نوروزمان را که جشن مقاومت است از سر می‌‌‌گذرانیم. کوچه‌‌‌ها لبریز از شادباشهای نوروزی هستند. در چنین وضعیتی به استقبال از نوروز می‌‌‌رویم.

 

مقاومت نوروز در بالاترین سطح خود قرار دارد

دوران کالکان با خاطرنشان ساختن مسیر مقاومت خلق و جنبش حزب کارگران گفت: این مسیر با مظلوم، کمال و خیری‌‌‌ها آغاز گشته و روزه‌‌‌ی مرگ اینگونه رنگی افسانه‌‌‌وار به خود گرفته است. مقاومت و ایستادگی نوروز از زندان آغاز و با اقدام اخیر رفیقمان زولکف گزن، بعد از گذشت ٣٧ سال بدین معناست که این اقدام و خاطره‌‌‌ی آن در عالیترین سطح خود قرار گرفته است. این اقدام به مقاومت کاوه‌‌‌ی آهنگر، کاوه‌‌‌های معاصر و تداوم آنان بدل شد.

 

باز زایی مظلوم دوغان که می‌‌‌توان او را کاوه‌‌‌ی معاصر قلمداد کرد، در نوروز سال ٢٠١٩ نیز کاملا مشهود بود. همانگونه که کاوه‌ی آهنگر اقتدار ضحاک ظالم را پایان داد، همانگونه که کاوه‌‌‌ی معاصر به کودتای فاشیست نظامیِ کنعان اورن خاتمه داد، زولکف گزن نیز در چنین برهه‌‌‌ای در خط سیر آن‌‌‌ها به حرکت خود ادامه داد. همانگونه که در بالاترین سطح مقاومت کاوه‌‌‌ی معاصر را به پیش می‌‌‌برد، اردوغان-باخچلی فاشیست را نیز به نابودی خواهد کشاند. کالکان در ارتباط با برخورد سبعانه‌‌‌ با جناره‌‌‌ی زولکف گزن نیز اظهار داشت: با ترس و وحشت این جناره را دفن کردند. از برگزاری مراسم یادبود برای وی نیز در هراس بودند. از دیدن جنازه‌‌‌ی وی توسط خانواده‌‌‌اش نیز در هراس بودند. از مواجهه با زنان و جوانان انقلابی، میهن دوستان نیز می‌‌‌ترسند. از سلامتی و صحت آنان نیز در هراسند، تا جایی که حتی از پیکرهای آنان نیز در هراس بوده و از همین رو به حمله و تعدی دست می‌‌‌زنند.

 

مقاومت سور

کالکان در ارتباط با حملاتی که انجام می‌‌‌شوند نیز اطمینان خود را نسبت به جوانان شهر سور و تمامی کردستانیان ابراز داشته و گفت: کسانی که از خط مشی شهدا و پیشاهنگان خود حمایت می‌‌‌کنند، در مسیر آنان قرار داشته و بیشتر در کوچه‌‌‌ها و محلات دست به اقدام می‌‌‌زنند. همانها این مرحله از مقاومت را با اقدامات شابسته به پیش می‌‌‌برند. این اظهار نظر که زولکف گزن برای تداوم حیات ما و دیگران به این اقدام فدایی دست زده است، صحیح است. به همین منظور لازم است که خلقمان هر چه بیشتر در میادین حضور به هم رسانند. بدون هیچ اما و اگری باید خط مقاومت به سرافرازی و سربلندی منتهی شود. خلقمان در سور و آمد اکنون بدینگونه عمل می‌‌‌کنند. رفیق زولکف از جوانان سور است. در سور، شهر تاریخی کردستان نشو و نما یافته است. داستان افسانه‌‌‌وار چیاگر و نورجان نیز در همین شهر اتفاق افتاده است. مقاومت کنندگان زندان نیز همین خط را مبنای حرکت قرار می‌‌‌دهند. می‌‌‌گویند هر چه بادا باد، نتیجه‌‌‌ی آن زرین و درخشان خواهد بود. ما قدم به قدم به این سربلندی نزدیک شده و این حصر را خاتمه داده، فاشیسم را درهم شکسته و کردستان آزاد خواهد شد و رهبر آپو در وضعیتی قرار گیرد که در شرایط آزاد زندگی نماید. بار دیگر اعلام می‌‌‌کنم که در آلام و دردهای خانواده‌‌‌ی شهدا و خلقمان سهیم هستم. رفیق زولکف فداکاری و جسارتی بزرگ از خود نشان داد. نشان داد که حقا از جوانان سور است، در اعماق قلب خود به پایبندی و اراده، جسارت و ایمان زیسته است.

 

مقاومت آمد

کالکان در ارتباط با خیزش خلق آمد آن را بسیار معنی‌دار توصیف کرده و اظهار داشت:  این اراده‌‌‌ی نستوه، جسارت، فریاد زنان در کوچه‌‌‌ها، و خصوصا آن زنی که فریاد می‌‌‌زد در این مقاومت ما پیروز خواهیم شد، و مشت خود را به شکل چکش کاوه‌‌‌ی آهنگر درآورده بود و بر سر فاشیسم می‌‌‌کوبید، بسیار معنی‌‌‌دار و مهم بود. این حرکت، موضع زنان و جوانان کرد را نشان می‌‌‌دهد. چنین امری فقط در شمال کردستان و آمد قابل مشاهده نیست. در روژآوا نیز این موضع را دیدیم و اخیرا نیز در شیلادزه آن را مشاهده کردیم. خلق ما نیز آن را مشاهده کرد. این ذهنیت و سیاست فاشیستی، واجد هیچ درکی از دمکراسی نیست. راه حل و برخورد انسانی برای چنین ذهنیتی قابل درک نیست. تنها یک زبان قابل فهم برای چنین ذهنیتی وجود دارد: مقاومت! در مقابل ظلمی که بر خلق اعمال می‌‌‌شود، تنها فعالیتی که فاشیسم را به زانو بزند لازم است. از همین رو؛ خلق به حمایت از گریلا دست می‌‌‌زند. هنگامی که گریلا به فاشیسم ضربه می‌‌‌زند، خلق نفس راحتی می‌‌‌کشد. خلق دریافتند که رفتار با فاشیسم، آنهم صرفا با زبانی که برای وی قابل درک است نتیجه به دنبال خواهد داشت. این امر به واکنش مردم انجامیده و خشم آفرید. اکنون این خشم و است که مقاومت می‌‌‌کند، سازماندهی شده و بیشتر به مقاومت دست می‌‌‌زند و در ٣١ مارس بزرگترین ضربه را به فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ وارد خواهد کرد. متعاقب آن نیز فاشیسم حتما دچار فروپاشی خواهد شد، اشغالگری از میان رفته و ذهنیت و سیاست مبتنی بر کشتار و فاشیسم در تاریخ مدفون خواهد شد. بدین‌‌‌گونه سیستم امرالی که درهم شکسته و رهبر آپو در شرایط آزادی و فعالیت قرار خواهد گرفت.

 

مشت گریلاهای آزادی همواره بر فرق سر آنان خواهد بود

دوران کالکان عضو کمیته‌‌‌ی رهبر حزب کارگران کردستان عملیات تاثیرگذار و بزرگ همزمان در خاکورک را نیز ارزیابی کرده و اعلام داشت؛ این عملیات همزمان تایید و تداوم حمله‌‌‌ای است که ریشه در این مرحله از مقاومت تحت عنوان درهم شکستن حصر و فاشیسم و آزادی کردستان، دارد. این حمله به معنای شروع جمع اشغالگری در جنوب کردستان می‌‌‌باشد. کالکان در ادامه افزود: به دلیل این پیروزی، به تمامی گریلاهای شرکت کننده در این عملیات تبریک می‌‌‌گویم. جشن آزادی و مقاومت نوروز را به آنان شادباش می‌‌‌گویم. همانند نابودی ضحاک به دست کاوه‌‌‌ی آهنگر، رهروان کاوه‌‌‌ی معاصر، مظلوم دوغان نیز ضربات کشنده‌‌‌ای را به فاشیسم وارد ساختند. گریلاها به نمایندگان خط مشی کاوه‌‌‌ی معاصر تبدیل شده‌‌‌اند. رمه‌ی فاشیست لازم است که درهراس باشند، دیکتاتوری فاشیست اردوغان و باخچلی باید بترسند، اما با چنین هراسی آنها قادر نیستند خود را از مرگ و تباهی رهایی بخشند. ضربات کشنده‌‌‌ی گریلاها در راه است. تا زمانی‌‌‌که این ذهنیت و سیاست فاشیستی مبتنی بر کشتار وجود داشته باشد، مشت‌ گره شده گریلاهای آزادی همواره بر سر آنان خواهد بود.

 

این اقدامات نباید تکرار شوند

کالکان در ارتباط با اقدام فدایی زولکف گزن که در زندان تکیرداغ به آن دست زد، مطالب مهمی را بر زبان آورد؛ مقاومتی به هنگام انجام شده است. جانی تازه دمید، اگر سخن مناسبی باشد هر کس را از خواب بیدار کرد. در زندان و بر گریلاها تاثیرگذار بود. در کوچه‌‌‌های آمد، در میان خشم و نفرت خلق، با ایمان واراده‌‌‌ی خلق این مورد قابل مشاهده بود. خلقمان با با پاسداشت یاد و خاطره‌‌‌ی زولکف او را گرامی داشتند.. باید بر این نکته نیز واقف بود: اقداماتی از این دست نیز در هر جا و زمانی نباید انجام شوند.هنگامی که شهید زیلان به عملیات تاریخی خود دست زد، رهبر آپو اینگونه گفت: نباید چنین عملیاتی مجددا تکرار شود. یعنی نباید چنین اقداماتی تکرار شود. باید این مرحله از مقاومت، این حمله، فاشیسم را از میان بردارد، کردستان را آزاد نماید و از طریق راهکارهای غنی و مثمر ثمر تداوم یابد. کالکان با اشاره به اقدامات و فعالیت‌‌‌هایی که از سوی جوانان و زنان انجام می-شود اظهار داشت: نباید در زندان‌‌‌ها همانند خارج از زندان عمل نمود. نباید به چنین اقداماتی دست زد. این فاشیسم است که می‌گوید می‌‌‌کشم، نابود می‌‌‌کنم، اخراج می‌کنم. ما هزاران سال است که در این جا ساکن هستیم. آنهایی که باید رخت بربندند معلوم است که چه کسانی هستند. باید از جایشان برکنده و به زباله دانی تاریخ انداخته شوند. آنها از حاکمیت برخواهند افتاد. به همین منظور اقدامات و فعالیتهای ما باید حصر را از میان بردارند. فاشیسم را نابود کنند. عنوان کارزار و حمله‌‌‌ی ما با مسما است. باید ویژگی‌های اقدامات و فعالیتهای ما براین اساس باشند. در زندان و دیگر جاها باید توجه داشت؛ بدون گمان رفقایمان در زندان تحت شکنجه و در شرایط دشواری قرار دارند. درصدد هستند که آنها را ایزوله نمایند. اما با این وجود نیز از طریق سازماندهی به اعتصاب غذا دست زده‌‌‌اند، سیستمی داخلی را برای این منظور ایجاد کرده‌‌‌اند. همه باید این سازماندهی را مد نظر قرار داده و بر مبنای شرایط آن عمل نمایند. باید همه تابع اراده‌‌‌ی سازمان بود و از اقدامات فردی احتراز نمایند. تصمیمات باید به صورت جمعی اتخاذ شوند؛ لازم است تمامی رفقا بر مبنای این واقعیت عمل نمایند.

 

باید با این خصوصیات حصر را پایان دهند

کالکان در ادامه افزود: از سوی دیگر، لازم است باید بیش از پیش به مقابله با فاشیسم اندیشید. فاشیسم صراحتا اعلام مینماید که در صدد نابودی توست. نباید این شانس را در اختیار فاشیسم گذاشت. برخلاف این، باید دست به اقداماتی زد که فاشیسم را به لحاظ ذهنی و سیاسی به سوی نابودی سوق دهد. در مقابله با فاشیسم باید به مقاومت بیشتر دست زد، برای مقاومت بیشتر نیز باید بیشتر زیست. باید راهکارهایی را در پیش بگیریم که بیشتر و در مدت زمان بیشتر فاشیسم را تحت فشار و ضربه قرار دهند. رفیق زولکف با این اقدام خود به ما می‌‌‌گوید بیشتر به فاشیسم ضربه بزنید، شما نیز باید بیشتر ضربه وارد کنید. به همین منظور باید از موضعگیریهای احساسی، کوته بینانه و فردی احتراز جست. رفیق زولکف می‌‌‌گوید از اراده‌‌‌ی آزادیخواهی، سربلندی جستجو کنید. در این هنگام است که باید این پیام را درست تعبیر کرده و در هر زمانی آنچه را لازم است انجام داد.

 

کالکان در خاتمه سخنان خود با نقل قولی از رهبر آپو که 'نوروز با پ.ک.ک رنگین‌‌‌تر شده است، نوروز زنده شدن زندگی است، همانند آب حیاتی است که در رگها جاری است'، اظهار داشت که با نوروز روح جدید انسانی و موضع آزادیخواهی تحقق می‌‌‌یابد. در پایان کالکان با اشاره به ٢۶٣١، نوروز مقاومت، این جشن را با یاد و خاطره‌‌‌ی کاوه‌‌‌ی معاصر، مظلوم دوغان، عگید، زکیه آلکان و دیگر شهدای انقلاب به رهبر آپو و تمامی مقاومت کنندگان خلقها و دوستان حزب شادباش گفت.