اردال: دست هر کس به خون گریلا آغشته باشد، بدون پاسخ نخواهد ماند- بخش سوم و پایانی

باهوز اردال خطاب به احزاب حاکم در جنوب کردستان: شرایط موجود برای تمامی کردستان خوب است. دولت ترک و ا.ک.پ دچار تنگنا شده‌اند. سیاست اشغالگری آنها دچار تنگنا شده است. چرا با اقداماتمان آنها را یاری رسان باشیم؟

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در ارتباط با پیوندهای جنوب کردستان و آ.ک.پ با تلویزیون سترک به گفتوگو پرداخت. همچنین باهوز اردال در ارتباط با پایگاههای نظامی ترک در جنوب کردستان و تلاشهای اطلاعاتی-جاسوسی PDK  اطلاعات مهمی را با این تلویزیون در میان گذاشت و به نیروهای درگیر در این مساله هشدار داد. بخش سوم و پایانی این گفتگو به شرح زیر است.

"خطاب به مسعود بارزانی"

  به منظور اطلاع از چنین وضعیتی از طریق رسانه‌ها، این مسائل را با خلقمان در میان گذاشتیم. در ابتدا اظهار داشتیم که احتمال دارد سازمان اطلاعات ترکیه در سازمانهای اطلاعاتی جنوب کردستان نفوذ کرده است. اما این کار در سطح بسیار بالایی طراحی و اجرا می‌گردد. تا جایی که [سازمان] پاراستن افرادی را در بهدینان تهدید کرده است و گفته است یا باید اطلاعات مربوط به پ.ک.ک را در اختیار ما بگذارید یا از روستاهایتان اخراج خواهید شد و اجازه نخواهیم داد در روستاهایتان بمانید. درصدد درک این وضعیت برامدیم. به همین دلیل به آقای بارزانی پیام فرستادیم و گفتیم:

  وضعیت از این قرار است. شما از این وضعیت مطلع هستید یا خیر؟ در صورتیکه از آن اطلاع دارید باید راه را بر ادامه چنین وضعیتی ببندید. هر کس که در ارتباط با رفقای ما، گریلای ما به گردآوری اطلاعات دست زند و این اطلاعات را در اختیار نهادهای اطلاعاتی و هواپیماهای جنگی قرار داده و به شهادت رفقای ما منجر شود، با ما دشمنی ورزیده و این کار جاسوسی قلمداد می‌شود. چنین افرادی نمی‌توانند کرد، کردستانی و میهن دوست قلمداد شوند، این افراد خصومت‌ورز هستند. اکنون نیز خطاب من به آقای بارزانی است: ما می‌گوییم مانع از تداوم چنین اعمال سوئی شوید، این اقدامات از نظر ما بسیار سوء محسوب می‌شوند. چنین اقداماتی ارتباطات بین نیروهای کردستانی را بسیار ملتهب می‌نماید. چنین اقدامی دشمنی است. کسانی که دشمنی ورزند، لازم است آشکارا به خلق اعلام کنند که ما خصومت می‌ورزیم. چرا باید اطلاعات مربوط به ما به دولت ترک داده شود؟ دلیل آن را باید اطلاع‌رسانی نمایید. در دست زدن به چنین کاری کدام یک از منافع کردستان تامین می‌شوند؟ خلقمان در جنوب کردستان با چنین اقدامی به چه منافعی دست می‌یابد؟ بار دیگر از شما می‌خواهم که از چنین اقداماتی ممانعت به عمل آورید.

  از سوی دیگر چنین اقداماتی آرامش و ثبات جنوب کردستان را به خطر می‌اندازد. تنها در صورتیکه کردستانی فکر نکنیم براین اعتقاد خواهیم بود که باید حزب کارگران کردستان تضعیف شود، که حزب کارگران کردستان تحت فشار باشد و چنین وضعیتی به نفع ماست. اما چنین امری برای ثبات و آرامش جنوب کردستان نیز سودمند نیست. در صورتیکه چنین سیاستی را ادامه دهید آرامش وثبات اقلیم کردستان را به خطر مواجه می‌نمایید. ما به عنوان حزب کارگران کردستان، تا کنون در راستای حفظ  ثبات و آرامش جنوب کردستان به هر کاری دست زده‌ایم. از این به بعد نیز آمادگی انجام چنین کاری را داریم. نخستین پایگاههای دولت ترک در جنوب کردستان به قرارگاههای جنگ تبدیل شده‌اند، دومین وظیفه آنان کار جاسوسی است که بعد از سفر وزیر ترک به جنوب کردستان فعالتر شدند و کاملا آشکارا این سیاست را به پیش می‌برند. وضعیت به گونه‌ای است که مرتبا از انان خواهان اطلاعات هستند. ثبات جنوب کردستان حتی اگر مانند گذشته نباشد، این آرامش با خطر مواجه میگردد. خون گریلاهای کردستان ارزان نیست. گریلاها فرزندان این خلق هستند. برای حفاظت از خلق آمد، جان می بخشند، برای حفاظت از خلقمان در هولیر، در مخمور، در جبهه گویر خود را فدا کردند، در شنگال خود را فدا کردند. به همین دلیل اعلام می‌کنم امکان ندارد دستان افرادی به خود گریلاها آغشته باشد و موضعی گرفته نشود. به ما می‌گویند: ما اطلاعات شما را به اشغالگران ترک داده تا هواپیماهای جنگی شما را هدف قرار دهند اما شما نباید اعترض کنید. اگر اعتراض کنید برای ما خوب نیست. بلی، این کار شما برای همه نتایج سوئی دربر دارد. ما می‌خواهیم خلقمان این واقعیات را بداند. وضعیت خطرناکی است. باید این اقدامات در همین مقطع به اتمام رسیده و همکاری با سازمان اطلاعاتی ترکیه متوقف گردد.

 

"دست هر کس به خون گریلا آغشته باشد، بدون پاسخ نخواهد ماند"

-  چه پیامی برای خلقمان در جنوب کردستان  دارید؟

  خلقمان در جنوب کردستان آزار و مصایب فراوانی را متحمل شده است. هلبجه را بخود دیده است، هر روستایی چندین بار از سوی فاشیسم صدام حسین به آتش کشیده شده است، ویران شده است. خلقمان در جنوب کردستان در میهن‌دوستی هیچ کاستی‌ای ندارد. اعمالی که انجام می‌شوند، ارتباطی با خلقمان در جنوب کردستان ندارد. خلق مخالف چنین سیاستی است. حتی نیروهای پیشمرگه نیز با چنین اقداماتی مخالف هستند. بسیاری از فرماندهان پیشمرگه را می‌شناسیم. پیشمرگه‌ها و نیروهای گریلا ماهها دوش به دوش یکدیگر در سنگر با داعش به نبرد پرداختند. در جبهه گویر، کلک، مخمور و کرکوک ۲-۳ سال دوشادوش یکدیگر با داعش به نبرد پرداختند. من بر این باور نیستم که نیروهای پیشمرگه نسبت به چنین وضعیتی اطلاع داشته باشند و موافق چنین اعمالی باشند.

  به همین علت به خلقمان در جنوب کردستان اطمینان داریم. اما ما می‌خواهیم در مقابل این سیاست هوشیار باشند. لازم است اطلاع داشته باشند که هر کس در ارتباط با مکان گریلا پرسشی به عمل آورد، درصدد است تا دستانش به خون گریلا آغشته گردد. هر کس از مکان گریلاها پرسشی به عمل آورد، می‌خواهد آنان را به قاتلان گریلا و دشمن گریلاها تبدیل نماید. زیرا گریلا نخچیری نیست که به راحتی آن را شهید کرده و بعد از آن نیز سکوت کرد. دست هر کس به خون گریلا آغشته شود، گریلا نیز بدون پاسخ نمانده و این امر نیز بسیار طبیعی است. خواست ما از خلقمان در جنوب کردستان، و بویژه خلقمان در منطقه بهدینان تا برادوست و قندیل اینست که از چنین اقداماتی پرهیز نمایند. کسانی که پیشنهادهایی از این دست را به خلقمان می‌دهند، بدون هیچ تردیدی آن را قبول نکرده و لازم است که در مقابل آنان موضعگیری شود. دولت ترک برای خلقمان در جنوب کردستان هیچ مزیت و منفعتی نخواهد داشت.

  کسانی که دولت ترک را نشناخته‌اند لازم است چهره این دولت را به درستی بشناسند. هدف اصلی آنان هولیر ست. موضع خلقمان در جنوب کردستان همانند موضع رهبری [سیاسی در جنوب] سیاسی نیست. ما موضع و ناراحتی خلقمان در جنوب کردستان را در جریان نبرد کوبانی، اشغال عفرین، در مقابل کشتار و اشغالگری دولت ترک در شمال کردستان ملاحظه کردیم. چنین موضعی شایان تقدیر است. روح کردستانی قدرتمندی در جنوب کردستان ساری و جاری است. خلقمان در جنوب کردستان،  در زمان انفال به شرق کردستان کوچ کرد، به شمال و روژآوای کردستان کوچ کرد. همکاری و مساعدتهای برادران خود را از یاد نبرده است. ما این امر را می‌بینیم. حتی بر این نکته نیز صحه می‌گذارم که اگر نیروهای سیاسی منطقه مانع نشوند، خلقمان در جنوب کردستان می‌تواند واجد موضع کردستانی بسیار قدرتمندی نیز شود. اگر کسانی درصدد کسب اطلاعاتی در مورد گریلاها برامدند، حتی اگر کاری از دست انها نیز بر نیاید، لازم است که گریلاها را از آن مطلع نمایند. اطلاع بدهند که چه کسی در صدد کسب و جمع اوری اطلاعات برآمده است. زیرا دست زدن به چنین اقدامی عملی خصمانه محسوب می‌شود. چگونه می‌توان قبول کرد که یک کرد، اطلاعاتی را در ارتباط با کردها به دشمنان کرد بدهد؟ آنهم به دشمنی مانند دولت ترک!

  در این رابطه حتی کسانی نشست برگزار کرده و اظهار داشته‌اند که ارتباط بین ما و دولت ترک خوب است، در حوزه‌های تجاری و اقتصادی به توفق رسیده‌ایم، اما پ.ک.ک مانع‌ تراشی کرده است. چنین اظهاراتی واقعیت ندارند. دولت ترک در حوزه‌های اقتصادی و تجاری جنوب کردستان را به اشغال خود در آورده است. کالاهایی که در بازارهای ترکیه به فروش نمی‌رسد را می‌توان در بازارهای کردستان مشاهده کرد و همین امر به تباهی اقتصاد جنوب کردستان منتهی شده است. برای نمونه ستونهای درامدی‌ اقتصادی جنوب کردستان را  کشت و زرع، باغداری، پرورش دام و طیور و نفت تشکیل می‌دهد. اکنون در جنوب کردستان میوه‌ها بر درختان خشک می‌شوند؛ این میوه‌ها جایگاه واقعی خود را در بازار نمی‌یابد.چرا؟ چون ترکیه بازارهای جنوب کردستان را به اشغال خود در آورده است. به همین دلیل است که کشاورزانی که مشغول کشت و زرع و باغداری هستند ورشکست می‌شوند. برای نمونه، لبنان در مساحت کمتر از نصف جنوب کردستان است، اما میوه‌های خود را به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌کند. اگر در بازارهای کردستان ار اشغالگری دولت ترک ممانعت به عمل آید و از بایکوت اجناس ترک حمایت به عمل آید، براین باورم که محصولات تولید شده در جنوب کردستان کفاف آن و حتی عراق را نیز می‌کند.

چگونه می‌توان قبول کرد که یک کرد، اطلاعاتی را در ارتباط با کردها به دشمنان کرد بدهد؟ آنهم به دشمنی مانند دولت ترک!

  بار دیگر از تمامی نیروهای سیاسی جنوب کردستان تقاضا می‌کنم در سیاستهای خود تجدید نظر به عمل آورند. اگر سیاستی متمرکز و از پیش طراحی شده نیست، در مقابل افرادی که به چنین اقداماتی دست می‌زنند تمهیدات لازم را اتخاذ کنند. ما آنها را شناسایی کرده‌ایم. در صورت لزوم اسامی را نیز منتشر می‌کنیم. اما در برهه کنونی مایل به انتشار این اسامی نیستیم. تک تک این افراد را می‌شناسیم و می‌دانیم که هر هفته با مسئولان میت نشست داشته و از ان اطلاع داریم. به این افراد می‌گوییم، منافع کرد و کردستان برای ما اساسی هستند. شرایط موجود برای تمامی کردستان خوب است. دولت ترک و ا.ک.پ دچار تنگنا شده‌اند. سیاست اشغالگری آنها دچار تنگنا شده است. چرا با اقداماتمان آنها را یاری رسان باشیم؟ باید با هم و دوشادوش هم قدم برداریم. نسبت به ویژگیها و تمایزاتمان احترام بگذاریم. اما لازم است که از یک سیاست کردستانی پیروی کنیم. شرایط موجود را به آزادی کرد و کردستان بدل کنیم. چنین امری لازم است. تاریخ چنین چیزی را از ما می‌طلبد. خواست ما نیز اینست؛ ما به عنوان جنبش حزب کارگران کردستان برای چنین امری آمادگی داریم. برای هر بخشی از کردستان هر فداکاری‌ای لازم باشد، ما ان را انجام داده و از این به بعد نیز انجام خواهیم داد.

  در پایان، مقاومت خلقمان در شمال کردستان را گرامی می‌داریم، گریلا در حال مقاومتی عظیم و بی‌نظیر است. فداکاریهای بزرگی را انجام می‌دهد. گریلا در حال بازتاسیس خود می‌باشد. گریلا همراه با اقدامات نظامی گسترده، طولانی مدت، قدرتمندانه در حال مقاومت است. برای هر فداکاری لازمی گریلا اماده است. از چنین امری در هراس نبوده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم. هر زمان که از فداکاری ترسیدیم، ان زمان است که محکوم به برده‌ای شده‌ایم. بار دیگر به پیشاهنگی زن ارجمند کرد لیلا گوون، هزاران میهندوست و رفیقمان که در حال مقاومت و ایستادگی هستند سلام می‌فرستم. خصوصا بر دستان مادرانمان که در مقابل ترور و ارعاب پلیس ترک راست قامتانه ایستادگی می‌کنند بوسه می‌زنم. تمامی تلاشهای ما اینست که گریلاهای آزادی کردستان لایق و شایان این مادران باشند.