اعتراضات شهروندان چهار روز را پشت سر نهاد ؛ نیروهای امنیتی اقلیم کردستان به روی معترض آتش گشودند

اعتراضات در اقلیم کردستان چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد. پانزده شهر و منطقه، صحنه این اعتراضات هستند. معترضان خواستار سرنگونی دولت اقلیم هستند و مطالبه آزادی و دمکراسی دارند.

اعتراضات در اقلیم کردستان چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد. پانزده شهر و منطقه، صحنه این اعتراضات هستند. معترضان خواستار سرنگونی دولت اقلیم هستند و مطالبه آزادی و دمکراسی دارند.

 

 با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت معترضان، روز گذشته شش تن از شهروندان باشور کردستان جان خود را از دست دادند. امروز هم خیابان‌ها به ویژه در شهرستان رانیه میزبان معترضانی بودند که مطالبات سیاسی و معیشتی داشتند.

در یورش نیروهای امنیتی روز گذشته دستکم شش تن از معترضان در اقلیم کردستان جان خود را از دست داده و دهها تن دیگر زخمی شدەاند.

 

همچنین ساختمان شبکەی ان آر تی که از سلیمانیه اقدام به پخش مستقیم تظاهرات کرده بود توسط مأموران امنیتی تصرف شد.

 

گزارش‌ها حاکی از بازداشت ده‌ها تن از معترضان و روزنامه‌نگاران است.

 

به دنبال شلیک نیروهای امنیتی درشهرستان کویه نیز یک تن و در رانیه پنج تن جان خود را از دست دادند.

 

معترضانِ خشمگین، دفاتر حزب دمکرات کردستان، اتحادیه میهنی، گوران و احزاب اسلامی را در مناطق گوناگون به آتش کشیدەاند.

 

شهر رانیه امروز هم مرکز اعتراضات بود. تظاهرکنندگان شعار شهیدان زندەاند سر دادند و علیرغم حمله نیروهای امنیتی به راهپیمایی خود ادامه دادند. نیروهای اداره آسایش و پیشمرگ با سلاح سنگین در خیابان‌ها مستقر شدەاند.

 

 

جمع كثیری از معترضان امروز با حرکت بسوی منزل عبدالله بر فرمانده نیروهای پیـشمرگ در محور خورماتو، از او به عنوان مسئول خونریزی‌های روز گذشته یاد کردند. اطراف منزل این فرمانده دولتی توسط نیروهای امنیتی تحت محافظت قرار گرفته است.

 

در شهر سلیمانیه نیز با ملتهب شدن اوضاع، ممنوعیت فیلم‌برداری و خبررسانی توسط خبرنگاران اعمال شده است.

 

در همین رابطه، پارلمان اقلیم کردستان در بیانیەای اعتراض را حق شهروندان دانسته اما بر مسالمت‌آمیز بودن آن تأکید کرده است.

 

به دنبال کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان در استان سلیمانیه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز گذشته ضمن اعلام هشدار به دولت اقلیم اعلام کرده است که نظاره گر حمله به شهروندان نخواهد بود و دخالت خواهد کرد.

 

به دنبال این اعتراضات، سران جنبش تغییر و جمعیت اسلامی از ادامه مشارکت در دولت اقلیم انصراف دادند و سران جنبش تغییر ریاست پارلمان اقلیم را به اتحادیه میهنی واگذار کردەاند.