اعتصاب سراسری شرق کردستان؛ فریاد تسلیمیت ناپذیری میلیونی کردها برابر درنده‌خویی حاکم

مردم کردستان امروز با اعتصاب سراسری و تعطیلی کارهای روزمره، خشم خود از اعدام زندانیان سیاسی و حملات خونبار حکومت ایران نشان دادند. اعتصاب مسالمت‌آمیزترین شکل از اعتراض به خشونت و اعدام و ترور دولتی است

مردم کردستان امروز با اعتصاب سراسری و تعطیلی کارهای روزمره، خشم خود از اعدام زندانیان سیاسی و حملات خونبار حکومت ایران نشان دادند. اعتصاب مسالمت‌آمیزترین شکل از اعتراض به خشونت و اعدام و ترور دولتی است. صدا و سیما و رسانەهای دولتی ایران هرچند اعتصاب سراسری در کردستان را سانسور کردند اما این اعتصاب از سوی آزادیخواهان در سراسر ایران مورد تحسین قرار گرفت و نشان داد که در میان حکومت و کردها، کدامیک خشونت طلب و تروریست هستند.

 

مردم شرق کردستان روز چهارشنبه در پاسخ به فراخوان‌ها دست به اعتصاب سراسری زدند.

 

تصاویر به دست آمده از شهرهای مختلف نشان می‌دهد که کسبه و بازاریان از باز کردن مغازه‌های خود خودداری کرده و مردم خیابان‌ها را بایکوت کرده‌اند.

 

این اقدام در پی آن صورت گرفت که حکومت ایران چهار زندانی سیاسی را در روزهای شنبه و دوشنبه اعدام کرد. همچنین سپاه دست به عملیات علیه گریلاهای شرق کردستان و حملات موشکی علیه مقر احزاب مخالف در اقلیم کردستان زد.

 

احزاب کردستانی و فعالین مستقل در پی این حملات، خواستار اعتصاب سراسری در کردستان شده بودند؛ اعتراضی مسالمت آمیز و مدنی در برابر درنده‌خویی حکومتی که به جز شکنجه و کشتار، نمی‌فهمد.

 

این سکوت در کردستان در بطن خود فریادی به همراه داشت که لرزه بر اندام نهادهای امنیتی انداخت. نهادهایی که با بگیر و ببند و اعدام نتوانستند مردم کردستان را مرعوب کنند. علامت‌گذاری روی مغازه‌های تعطیل توسط مأموران اطلاعاتی، مشخص نیست که چه فایدەای خواهد داشت وقتی که اعدام و کشتار سالیان دراز موجب نشد که خلق کُرد در برابر توحش زانو بزند.

 

تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که از روی ترس یا نا‌آگاهی مغازه‌های خود را باز کرده بودند توسط مردم شهرهای مختلف به همراهی با جامعه خود ترغیب شده‌اند.

 

همصدایی و همراهی و همبستگی جامعه کردستان همچنین می‌تواند حامل پیامی به احزاب سیاسی باشد که وقتی که حیثیت ملی و انسانی خلق کُرد هدف حمله نیروهای اشغالگر قرار می‌گیرد دیگر هیچ جایی برای پرداختن به اختلافات بیهوده وجود ندارد.