بغداد درخواست هولیر برای گفتگو را با توپ پاسخ داد

یک روز پس از اعلام آمادگی اقلیم کردستان برای تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال و آغاز گفتگو با حکومت مرکزی عراق، ارتش عراق و حشد شعبی به مواضع نیروهای پیشمرگ در چند نقطه حمله کردەاند

یک روز پس از اعلام آمادگی اقلیم کردستان برای تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال و آغاز گفتگو با حکومت مرکزی عراق، ارتش عراق و حشد شعبی به مواضع نیروهای پیشمرگ در چند نقطه حمله کردەاند. درگیری‌های شدیدی میان طرفین روی داده است.  حیدر عبادی نخست وزیر عراق که در تهران به سر می‌برد صبح امروز اعلام کرد عملیات در مرز سوریه علیه داعش انجام می‌شود اما نگفت که کردها را هدف حمله قرار خواهند داد.

 

شورای امنیت اقلیم کردستان امروز اعلام کرد نیروهای عراقی و حشد شعبی که از سوی ایران حمایت می‌شود، مواضع نیروهای پیشمرگ در زومار واقع در شمال غربی موصل را توپباران کردند.

 

همچنین در مخمور از توابع استان موصل، نیروهای کرد و عراقی به سوی یکدیگر آتش گشودند.

 

درگیری‌هایی در منطقەی کوپری و دروازه مرزی سمالکا نیز روی داده است. منابع اقلیم کردستان از مرگ شماری از نیروهای عراقی خبر دادەاند.

 

خبرگزاری هاوار طی گزارشی در مورد درگیری‌های در مرز سمالکا نوشته است، چندین گلوله توپ به داخل مرزهای روژاوا اصابت کرده و دستکم یک کارمند دروازه مرزی جان خود را از دست داده است. چهار تن دیگر از جمله یک مبارز ی.پ.گ، یک عضو نیروهای آسایش و دو غیرنظامی زخمی شدەاند.

 

این درگیری‌ها به دنبال آن آغاز شد که حیدر عبادی، نخست وزیر عراق بامداد امروز آغاز عملیات ارتش برای بازپس گیری شهرهای قائم و راوه در مرزهای سوریه را اعلام کرد که تحت تصرف داعش هستند.

 

حمله به مواضع نیروهای پیشمرگ در حالی است که دولت اقلیم کردستان دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال که دقیقا یکماه پیش برگزار شده بود را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 

اطلاعیه دولت اقلیم با تأکید بر آنکه تداوم درگیری‌های نظامی به پیروزی هیچ یک از دو طرف نمی‌انجامد، تصریح کرده: "این جنگ می‌تواند کشور را به پرتگاه هرج و مرج و نابودی سوق دهد و به تمام جنبەهای زندگی در این کشور آسیب برساند."

 

دولت اقلیم پیشنهاد برقراری بی‌درنگ آتش بس را مطرح کرده بود.

 

دولت عراق پیش از این خواستار لغو کلی رفراندوم شده بود و تعلیق آنرا را تاکنون نپذیرفته است. ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در سفر به مسکو با انتقاد از مسعود بارزانی به خاطر اصرار در برگزاری رفراندوم گفت درخواست گفتگو در چارچوب قانون اساسی عراق بررسی خواهد شد.

 

اعلام تعلیق نتایج همه‌پرسی اقلیم به دنبال آن است که چند روز گذشته نیروهای عراقی حشد شعبی به بهانه برگزاری رفراندوم استقلال به جنوب کردستان حمله کردند و مناطق وسیعی را تحت تصرف درآوردند. نیروهای پیشمرگ اقلیم مقاومتی جدی برای حفظ سرزمین خود انجام ندادند.

 

در نتیجه عهدشکنی سران اقلیم کردستان دهها نفر کشته و دهها هزار نفر آواره شدند. حشد شعبی همچنین خانەهای بسیاری را سوزانده و تعداد زیادی از مردم مورد تجاوز و تحقیر قرار گرفتند.

 

همزمان با اعلام تعلیق نتایج رفراندوم، سرکنسولگری ایران در هولیر اعلام کرد مرز باشماخ مریوان با استان سلیمانیه، فعالیت عادی خود را از سر گرفته است. ایران پس از همه‌پرسی اقلیم مرزهای زمینی و هوایی خود را بر آن بسته بود.

 

در رابطه با تحولات در منطقه، حیدر عبادی دیروز در ترکیه بود و با رجب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

 

طرفین در این دیدار بار دیگر همه‌پرسی اقلیم کردستان را نامشروع خواندند. اردوغان گفته ترکیه در بازسازی ویرانی‌های عراق شرکت می‌کند و فقط دولت مرکزی این کشور را به رسمیت می‌شناسد. او همچنین اعلام کرده که برای جنگ با پ.ک.ک در شنگال و کوهستان قندیل با بغداد همکاری خواهد کرد.

 

نخست وزیر عراق پس از این دیدار، شامگاه دیروز برای گفت وگو با مقام‌های ایران وارد تهران شد.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز در کاخ سعد آباد از حیدر عبادی به طور رسمی استقبال کرد.

 

او پس از آن دیداری با خامنەای و حسن روحانی انجام داد.

 

طبق بیانیەای که دفتر خامنەای منتشر کرده است او دوباره حمایت خود از حاکمیت یکپارچه و تمامیت ارضی عراق را اعلام کرده و نسبت به مکر آمریکایی ها هشدار داده است.

 

رهبر حکومت ایران از عبادی خواسته هرگز به آمریکا اعتماد نکند.

 

اظهارات خامنەای به دنبال آن است که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در سفری به عربستان سعودی خواستار آن شد که شبه‌نظامیان ایرانی و شیعه مورد حمایت تهران، خاک عراق را ترک کنند.

 

او طی یک نشست خبری در ریاض گفت قطعاً شبه‌نظامیان ایرانی در عراق حضور دارند و حال که نبرد علیه داعش در حال پایان یافتن است، این شبه‌نظامیان باید به کشورشان برگردند.

 

حیدر عبادی از سخنان تیلرسون ابراز شگفتی کرده و از ایران و آمریکا خواسته بود عراق را به میدان جنگ خود بدل نکنند.