۶٠ روز اعتصاب غذا؛ نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت سلامتی لیلا گووَن

​​​​​​​رئیس اتاق پزشکان شهر آمد، دکتر شریف دمیر گفت که آنها از دفتر دادستانی و وزارت دادگستری بازدید کردند تا وضعیت سلامتی لیلا گوان را پیگیری کنند، اما تا اکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند

دکتر شریف دمیر اظهار داشت که لیلا گووَن، رئیس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک- ک.ج.د و نماینده حزب دمکراتیک خلق‌‌ها دو ماه است که در اعتراض به تشدید حصر اعمال شده بر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

دمیر اظهار داشت که ١٢۶ زندانی سیاسی در زندان های شمال کردستان و ترکیه در اعتصاب غذا غیر قابل بازگشت به سر می برند و حدود ٧٠٠ زندانی دیگر در زندان های ترکیه به اشکال گوناگون دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

 

طبق اطلاعات ارائه شده توسط وکلا، سلامت لیلا گووَن در روزهای اخیر رو به وخامت گذاشته و او از کاهش فشار خون رنج می‌برد، از این رو از وزارت دادگستری خواسته شده است تا پیش از هر گونه حادثه، تجهیزات آمبولانس در مقابل زندان مستقر شوند.

 

دکتر شریف دمیر به خبرگزاری فرات گفت: "ما از دادگستری خواستیم تا لیلا گووَن را در زندان نوع اِ در شهر آمد ملاقات کنیم تا از سلامت او اطمینان حاصل نماییم.

 

دمیر گفت: "به عنوان یک دکتر، مخالف هر نوع کارشکنی در برابر درمان بیماران و محافظت از زندگی آنان هستم. اعتصاب غذایی که توسط زندانیان و فعالان سیاسی آغاز شده است تلاشی برای تغییر سیاست‌های دولت ترکیه و اعتراض به شیوه‌ی برخود با زندانیان است."

 

دمیر در ادامه افزود: "هنگامی که یک اعتصاب غذای برگشت ناپذیر وجود دارد، مقامات بهداشتی و پزشکان باید مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کنند و برخورد آنها با اعتصاب کنندگان باید بر اساس قطعنامه های توکیو و مالت باشد. ما باید به شرایط اعتصاب کنندگان توجه کنیم تا زندگی آنها را خطری تهدید نکند."

 

دمیر گفت: "ما از دفتر دادستانی دیدار کردیم و پاسخ آنها این بود که برای ملاقات با لیلا گووَن باید برگه پذیرش از وزارت دادگستری داشته باشیم. این مورد را درخواست کردیم اما تا اکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم." در این مدت، تنها انجمن پزشکی ترکیه از وزارت بهداشت بازدید کرده است.

 

وی تاکید کرد که درخواست تمام پزشکان با وجدان و روح انسانی که به حرفه‌شان احترام می‌گذارند، این است که برای اعتصاب کنندگان نامحدود راه حلی بیابند تا آنها را از مخاطرات احتمالی نجات دهند.

 

دمیر از همه درخواست کرد تا وظایف انساندوستانه خود را انجام دهند و برای پیدا کردن راه حل مناسب برای این موضوع کار کنند.