احتمال پیگرد قانونی اردوغان

کارلا دل پونته دادستان کل پیشین سوئیس و عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه طی سخنانی اظهار داشت که رجب طیب اردوغان باید به دلیل حملۀ نظامی به سوریه و ارتکاب جنایت جنگی، تحت پیگرد قرار گیرد.

با ادامه نقض فاحش قوانین بشری در روژآوا و ادامه اعتراضات شخصیتهای بین المللی کارلا دل پونته دادستان کل پیشین سوئیس و عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه از احتمال پیگرد قانونی طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه  خبر داد.

با حمله ترکیه به روژآوا و شمال-شرق سوریه مجامع اروپایی و شخصیتهای بین‌المللی نسبت به نقض حقوق بشر به ترکیه اعتراض کرده‌اند. در آخرین واکنشها به این اقدام ترکیه، کارلا دل پونته دادستان کل پیشین سوئیس و عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه طی سخنانی اظهار داشت که رجب طیب اردوغان باید به دلیل حملۀ نظامی به سوریه و ارتکاب جنایت جنگی، تحت پیگرد قرار گیرد.

در این رابطه خانم دل پونته در مصاحبه‌ای  با روزنامه سوئیسی Schweiz am Wochenende  اظهار داشت که حملۀ ترکیه به سوریه قوانین بین‌المللی را نقض و باعث از سر گرفتن درگیریها و نا آرامی‌ها در این کشور شده است. وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به جنایات جنگی انجام شده در روژآوا اعلام نمود که حملۀ اردوغان به سوریه برای نابودی کردها اقدامی باورنکردنی است. در رابطه با استفاده اردوغان از کارت پناهندگان سوری و تحت فشار قرار دادن اروپا از این طریق نیز دل پونته اعلام نمود که اردوغان از پناهجویان به عنوان ابزاری برای معامله استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد با ارائه مدارک استفاده ترکیه از بمبهای فسفری و اقدامات اشغالگرانه تبهکاران وابسته به اردوغان، مجامعه حقوق بشری و قضائی در سطح جهان، بویژه در اروپا بتوانند پرونده نقض قوانین حقوق بشری اردوغان را به پرونده‌ای برای تحت پیگرد قرار دادن وی تبدیل کنند.