بدران چیاکُرد: آزادسازی عفرین در اولویت برنامه‌های ماست

​​​​​​​بدران چیاکرد، مشاور خودمدیریتی دمکراتیك شمال و شرق سوریه در گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالات موجود در مورد مذاکرات با حکومت سوریه، موضع روسیه و تصمیم آمریکا برای ایجاد یک منطقه امن در مرزهای شمال سوریه و ادامه تهدیدهای ترکیه پاسخ داد

بدران چیاکرد در خصوص روابط با روسیه به سفر هیئتی از نمایندگان شورای دمکراتیك سوریه به مسکو در پی دعوت رسمی وزارت خارجه روسیه در ماه اکتبر ٢٠١٨ اشاره کرد و گفت به دنبال عدم دعوت از نمایندگان شمال سوریه به گفتگوهای صلح سوریه در ژنو، دیداری با مقامات روس در پایگاه هوایی حمیمیم لاذقیه انجام شد اما روابط کردها با روسیه بخاطر اجازه این کشور به ترکیه برای اشغال عفرین به سردی گرائید.

 

او با این وجود به اهمیت استراتژیک مسئله کردها در سوریه تأکید کرد و گفت مذاکره با روسیه به عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی تأثیرگذار بر سوریه اجتناب ناپذیر است هر چند که حکومت سوریه در مقاطع گذشته تمایلی به چارەیابی دمکراتیك بحران از خود نشان نداده است.

 

مشاور خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در پاسخ به ارائه سندی به مسکو برای دستیابی به توافقی با حکومت سوریه گفت: در این نقشه راه از روسیه خواسته شده که موانع پیش روی توافق با دمشق را بردارد زیرا جنگ با تروریسم در حال پایان است، رژیم مناطق زیادی را تحت کنترل خود آورده و قدرت‌های بین‌المللی دیگر از لزوم کناره‌گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حرفی نمی‌زنند.

 

بدران چیاکرد افزود: محور گفتگوهای اخیر بیشتر در مورد مسائل امنیتی و نظامی بوده و بر اساس آن، نیروهای سوریه دمکراتیك به بخشی از نیروهای دفاعی سوریه بدل خواهند شد و مسئولیت اصلی آنها دفاع از مرزها خواهد بود. در صورت توافق، برنامه‌ای برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال ترکیه تدوین می‌شود که آزادسازی عفرین در رأس آن است. از دیگر موارد مهم این نقشه ‌راه، قبول رسمیت خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در قانون اساسی است که این مناطق همچنان خودمدیر باقی بمانند و در چارچوب حکومت مرکزی، تمامی حقوق تنوعات اجتماعی و سیاسی ضمانت شوند. این نقشه‌راه همچنین به آزادی تحصیل به زبان‌های مادری از جمله برای کردها تأکید دارد. تقسیم عادلانه ثروت‌های ملی میان همه مناطق و شهروندان نیز از دیگر شروط مندرج است.

 

او در عین حال به اصرار روسیه برای دستیابی به توافقی با دمشق اشاره کرد و گفت اعتبار روسیه پس از فریب‌کاری در عفرین خدشه‌دار شده و در مرحله کنونی باید ضمانت‌های کافی برای اجرایی شدن توافقات با حکومت سوریه را بدهد.

 

مشاور خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در پاسخ به این سئوال که آمریکا در چنین صورتی چه موضعی خواهد گرفت، توضیح داد: ما طرفدار یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه هستیم و آنرا از تمامی مجاری دنبال می‌کنیم. گفتگوی با دمشق یک موضوع داخلی بوده و از امریکا نیز می‌خواهیم در پیشبرد این فرایند نقش بازی کند.

 

بدران چیاکرد در مورد اینکه آیا موفق شده‌اند به جزئیات بیشتری از طرح "منطقه امن" مطرح شده از سوی ترامپ دست پیدا کنند، گفت: آنچه که رئیس جمهوری آمریکا بنام منطقه امن مطرح کرد هنوز شفاف نیست. اما اعلام کرده‌ایم که با هرگونه دخالت ترکیه در چنین منطقه‌ای به شدت مخالف هستیم و آنرا موجب ناامنی می‌دانیم. منطقه امن فقط از سوی نیروهای بین‌المللی یا اعلام منطقه پرواز ممنوع ممکن خواهد بود.

 

او در رابطه با اینکه آیا انفجار اخیر در منبج که شماری از نظامیان آمریکایی نیز در آن کشته شدند می‌تواند حاوی چه مقاصدی باشد گفت: یکی از مقاصد این انفجار می‌تواند ایجاد فشار بر آمریکا برای تسریع روند خروج نظامیانش از سوریه باشد. از سویی انفجار در منبج حامل این پیام برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی است که ورود یک نیروی قوی به منطقه ضرورت دارد و ترکیه برای قبول این مسئولیت آماده است. البته هیچ چشم‌اندازی برای خروج فوری نیروهای آمریکا از سوریه وجود ندارد چون دلیل این تصمیم از سوی دولت آمریکا، پایان یافتن مبارزه با داعش اعلام شده بود. دیگر نیروهای ائتلاف بین‌المللی هم همچنان به حضور خود در منطقه ادامه داده اند و مشغول بررسی واکنش‌های تندی هستند که می‌تواند یک شرایط جدید با تحولات بزرگ به دنبال بیاورد.

 

مشاور خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در مورد بیانیه وزارت خارجه سوریه در مورد آمادگی دفاع در برابر حمله نظامی احتمالی ترکیه نیز تصریح کرد این بیانیه صادر شد اما اقدام عملی جدی برای آن انجام نشده است. واحدهای اندکی از ارتش سوریه در حوالی منبج مستقر شده‌اند و واقعیت این است که حاکمیت سوریه بدون مشخص شدن سیاست روسیه نمی‌تواند که تصمیمی خودسرانه بگیرد. مخالفت کشورهای اروپایی عضو ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا نیز مانعی پیش روی ترکیه است اما کافی نیست.