رسوایی تازه دولت ترکیه؛ دزدیدن کلیه‌ی جوان روژاوایی در بیمارستان دولتی شهر قوسر

باسل محمد نظیر در نقطه‌ای مرزی توسط نیروهای نظامی دولت ترکیه مجروح شد و وی را برای درمان به بیمارستان دولتی قوسر استان مردین منتقل کردند. نظیر می‌گوید زمانی که در بیمارستان بوده است کلیه‌ی وی را دزدیده‌اند و از سازمانهای بین‌المللی درخواست کمک نمود

باسل محمد نظیر ۲۷ ساله که اهل منطقه‌ی دربیسی در شمال سوریه است، دو سال پیش زمانی که می‌خواست به قوسر برود توسط نظامیان ترک در مرز مجروح شد. علی رغم مجروح شدن وی را شکنجه نیز کردند و سپس نظیر را ژاندارمری مردین بردند. نظیر سپس در بیمارستان دولتی قوسر تحت مداوا قرار گرفت. وی تحت عمل جراحی قرار گرفت وسپس با کمک خانواده‌ی خود به دربیسی بازگردانده شد. پس از بازگشت بیمار شد و او را به بیمارستان منتقل کردند. در بیمارستان مشخص شد که یک کلیه‌ی وی دزدیده شده است.

نظیر در مورد آنچه در سال ۲۰۱۷ بر سر وی آمده است گفت:"برای کار به همراه ۱۶-۱۷ تن دیگر تلاش کردیم از مرز عبور کنیم. نظامیان به ما حمله کردند و سمت چپ شکمم زخمی شد. یک زخم سطحی بود. در این حال به همراه دو تن از رفقایم ما را به مقرشان بردند. در آنجا ما را شکنجه کردند و سپس ما را به بیمارستان دولتی قوسر بردند. مرا تحت عمل جراحی قرار دادند. زمانی که به هوش آمدم هم از سمت چپ و هم سمت راست شکمم را باز کرده و بخیه زده بودند. بعد از آن با کمک خانواده‌ام به دربیسی باز گشتم."

نظیر می‌گوید پس از بازگشت به بیمارستان رفت تا معاینه شود و مشخص شد که یک کلیه‌ی وی از بدنش خارج شده است. او اعلام کرد، "زمانی که در بیمارستان دولتی قوسر بودم کلیه‌ی مرا دزدیدند. پس از آنکه با دارو بیهوش شدم. زمانی که به هوش آمدم متوجه شدم از دو نقطه مرا جراحی کرده‌اند اما چیزی به یاد نداشتم."

باید تحقیقات در این زمینه انجام شود

نظیر خاطرنشان نمود که او در کنترل نظامیان ترک تحت عمل جراحی قرار گرفته است و آنها کلیه‌ی وی را دزدیده‌اند و از همه‌ی سازمانهای بین‌المللی خواست که در این زمینه تحقیق کنند. نظیر پس از دو سال این بار نیز به دلیل حملات دولت ترکیه مجبور به کوچ شده است. نظیر و خانواده‌اش به دلیل حملات و توپ بارانهای اشغالگران به دربیسی مجبور شدند کوچ کرده و اکنون در حسکه در یک مدرسه ساکن هستند.

زهرا بدران، مادرِ نظیر که پسرش دو سال است با یک کلیه زندگی می‌کند گفت: "پسر من اکنون با یک کلیه زندگی می‌کند. یکسال و نیم است که هر ماه به وی خون می‌دهند. من پسرم را به بیمارستان می‌برم. ماهیانه ۳۰تا ۴۰هزار لیره‌ی ترک پرداخت می‌کنم. من نمی‌دانم این پول را چگونه پیدا کنم و چکار کنم."

دزدیدن اعضای بدن امری تازه نیست

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR) دزدین اعضای بدن پناهجویان سوریه توسط دولت ترکیه را در صدر اخبار قرار داده بود. در ۲۵ نوامبر فردی با نام ف.ت که پس از یک درگیری در گری سپی دچار زخم سطحی شده بود، نظامیان ترک او را به بیمارستان منتقل کرده بودند و به گفته‌ی شاهدان اعضای بدن او را خارج کرده بودند و دزدیده بودند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه حق از سازمانهای بین‌المللی خواسته بود که در این مورد تحقیق کنند. در مورد دولت ترکیه چنین ادعایی مبنی بر دزدین اعضای داخلی بدن پناهجویان که به دلیل جنگ داخلی سوریه آواره شده‌اند نیز در صدر اخبار قرار گرفته بود.