١٨حملەی زمینی و ٢حملەی هوایی از سوی دولت ترک

هر چند پس از وقوع زمین لرزه، نیروهای سوریەی دموکراتیک فعالیتهای نظامی خود را متوقف کردەاند، اما دولت اشغالگر ترک تا کنون ١٨ بار با حملەی زمینی و ٢ بار با حملەی هوایی روژاوا را مورد تهاجم قرار دادە است.

پس از زمین لرزەی ۶ فوریه در باکور کوردستان، روژآوای کوردستان، سوریه و ترکیه همەی موضوعات روز عوض شدە توجە بە سوی این مسالە معطوف شدە است. در مناطق شمال و شرق سوریه موضوع اصلی برای خودمدیریتی روژآوا و نیروهای سوریەی دموکراتیک تلاش برای کمک رسانی بە جامعە بود. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه(روژآوا) برای آسیب دیدگان این زلزله کمکهای بشردوستانه ارسال نمود اما دولت ترک و مزدوران مسلحش اجازەی عبور به آنها ندادند.

بە دلیل چنان شرایطی، ق.س.د همەی فعالیتهای نظامیش را متوقف و از این آمادگی برخوردار بود که تیمهای ویژه برای خدمات رسانی فوری به محل اعزام کند. از طرف دیگر متعاقب از زمین لرزه ق.س.د اعلام کرد که آماده است تیمهای امدادیش را به تمام سوریه و مناطق اشغال شده بفرستد تا مردم را از زیر آوار نجات دهند.

اما دولت ترکیه، مزدوران مسلح وابستە بە آن  و نیز حکومت دمشق اجازه ندادند که تیم های امداد و نجات به مناطق زلزلەزده برسند. علاوه بر جلوگیری از تیمهای ویژەی امداد رسانی، دولت ترکیه و مزدورانش در این شرایط زلزلەزده، حملاتشان را افزایش دادند. در مدت ١٨ روز اخیر دولت ترکیه ۲ حملەی هوایی و ١٨ حملەی زمینی را انجام داده است. در پی این تهاجمات دو شهروند شهید شده و چندین نفر هم زخمی شدەاند. یک شهروند ٧٠ ساله که پس از زمین لرزه از حلب به شهبا رفته بود، در یکی از حملات دولت ترکیه به شهبا شهید شد.

آژانس خبری هاوار(ANHA) بە نقل از فرهاد شامی مسئول مرکز اطلاع رسانی نیروهای سوریەی دموکراتیک(ق.س.د) اعلام کرد که از روز اول زمین لرزه، نیروهای ق.س.د برای انجام کمکهای امدادی، نجات دادن مردم از زیر آوار و پاکسازی آوارها آماده بودند. شامی گفت که آنها تلاش کردەاند تا تیمهای امدادرسان ق.س.د را به مناطق سوریه و مناطق تحت اشغال دولت ترکیه-مزدوران اعزام کنند، اما دولت ترکیه، مزدورانش و حکومت سوریه ممانعت کرده اند. شامی همچنین به توقف فعالیتهای نظامی ق.س.د اشاره کرد و گفت که یک وظیفەی اخلاقی و انسانی است و افزود: تصمیم مان برای توقف عملیات نظامی از طرف دولت ترکیه مورد سوءاستفاده قرار گرفت.

دولت ترکیه هرگز در برابر ما و اقلیم مان جنگ را متوقف نکردە است. قبلاً از نیروهای بین المللی در این منطقه انتقاد کرده بودیم و حالا نیز انتقاد می کنیم. موضع و سکوت آنها قطعاً جرأت بیشتری به دولت ترکیه می دهد تا تهاجمات خود را ادامه دهد. او گفت که هدف دولت ترکیه از این حملات اشغالگرانه، تضعیف نیروهای سوریەی دموکراتیک است.