اداره خودمدیریتی به روی پناهجویان سوری باز است

اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار آواره سوری در مناطق آنها زندگی می‌کنند، اعلام کرد که درهای آنها به روی سایر پناهجویان سوری باز است.

شیخموس احمد، رئیس مشترک اداره مهاجرت و امور آوارگان اداره خودمدیریتی شمال شرق سوریه با بیان اینکه در حال انجام مطالعات گسترده و آماده‌سازی پروژه‌ها برای حل مشکل پناهندگان سوری هستند، گفت: ما با سازمان‌های بین‌المللی گفتگو کردیم و پروژه‌های خود را برای بازگشت امن آوارگان سوری به سرزمین‌هایشان توضیح دادیم. تاکنون برای سازوکاری که بتواند این کار را انجام دهد اقدامی نکرده‌اند. در مقابل، آنها در برابر حملات اشغالگرانه مستمر دولت ترکیه به منطقه سکوت کردند و موج جدیدی از مهاجرت را به وجود آورد.

شیخموس احمد در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) یادآور شد که میلیون‌ها سوری به دلیل جنگ سوریه مجبور به ترک سرزمین‌های خود شدند. احمد با اشاره به اینکه بحران و جنگ سوریه بیش از ۱۲ سال است که ادامه دارد، گفت: در این روند طولانی و دشوار، میلیون‌ها شهروند سوری مجبور به ترک سرزمین خود و مهاجرت به کشورهای دیگر شدند. بسیاری از قدرت‌ها از پناهندگان سوری به نفع خود استفاده کرده‌اند. به عنوان اداره خودمدیریتی، ما در حال انجام کارهای گسترده برای پایان دادن به این وضعیت و اطمینان از اینکه پناهندگان سوری توسط استعمارگران مورد استفاده ابزاری قرار نگیرند و به امن‌ترین شیوه آنها را سکونت دهیم.

۲۰ اردوگاه و سکونتگاه

احمد با بیان اینکه بیش از یک میلیون شهروند ساکن در سایر مناطق سوریه نیز در منطقه خود سکونت دارند، گفت: در منطقه ما ۲۰ اردوگاه رسمی پناهندگان و مهاجران و همچنین کمپ‌های پراکنده وجود دارد. پناهندگانی نیز در برخی مدارس و خانه‌های شهرها اقامت دارند. حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار پناهجو از مناطق دیگر سوریه مانند حما، حلب، حمص، تدبور و ادلب در مناطق ما زندگی می‌کنند. اداره خودمدیریتی با آنها به عنوان شهروندان خود رفتار می‌کند. ما همچنین به کمپ‌هایی که پناهندگان در آن زندگی می‌کنند خدمات بی‌وقفه ارائه می‌دهیم.

دفاتر ارتباطی و پذیرش ایجاد شد

احمد با اشاره به اینکه آمدن شهروندانی که از بحران سوریه فرار کرده به مناطق اداره خودمدیریتی همچنان ادامه دارد، گفت: زیرا می‌بینند که ارزش‌های انسانی مانند شرف و حقوق در مناطق ما حفظ می‌شود. بسیاری از دفاتر ارتباطی در مناطق ما برای پناهندگان سوری ایجاد شده و کمپ‌های آوارگان افتتاح شده است. همچنین ده‌ها اردوگاه کوچک ایجاد شده توسط پناهندگان وجود دارد. مناطق شمال و شرق سوریه همواره پناهندگان را در چارچوب استانداردهای بین‌المللی پذیرفته و زندگی امن آنها را تضمین کرده‌اند. اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه تمام امکانات خود را برای پناهندگان و مهاجران بسیج کرده است. تاکنون هیچ گونه نقض حقوق یا مشکلی در مورد پناهندگان ساکن در مناطق ما صورت نگرفته است.

تلاش‌ها و پروژه‌های گسترده

شیخموس احمد با بیان اینکه اداره خودمدیریتی پروژه‌هایی را برای بازگشت امن آوارگان سوری ساکن در سراسر جهان به سرزمین‌های خود آماده کرده است، تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا پناهندگان سوری توسط استعمارگران مورد استفاده ابزاری قرار نگیرند و به امن‌ترین شیوه آنها را سکونت دهیم. ما همچنین تلاشهایی را برای بازگشت آوارگان سوری مقیم لبنان آغاز کرده‌ایم. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، به عنوان اداره خودمدیریتی، درهای ما همیشه به روی پناهندگان سوری باز است. سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی باید برای اینکه این تلاش و فعالیت‌ها به طور سریع‌تر و جامع‌تر عملی شوند پشتیبانی و همکاری کنند.

آنها به مسئولیت‌های خود عمل نکردند

احمد با تاکید بر اینکه با وجود برگزاری جلسات در چارچوب حمایت از تلاش‌ها، اقدامی صورت نگرفته است و افزود: با وجود اینکه جلساتی با سایر سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان صلیب سرخ بین‌المللی برای بازگشت آوارگان سوری برگزار شده است، اما برای ایجاد مکانیزمی جهت انجام این کار تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. دولت دمشق و سازمان‌های بشردوستانه نتوانستند وظایف خود را برای تضمین بازگشت امن پناهجویان فراری از جنگ انجام دهند. فقط اداره خودمدیریتی در این راستا کار کرد.

آنها باعث ایجاد امواج جدید مهاجرت شدند

شیخموس احمد، رئیس مشترک اداره مهاجرت و امور پناهندگان اداره خودمدیریتی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی برخلاف حمایت از بازگشت پناهجویان موج جدیدی از مهاجرت را ایجاد می‌کنند و اظهار داشت: این امر باعث مهاجرت صدها هزار شهروند شد. دولت ترکیه همچنین با قرار دادن افرادی که از خارج به سرزمین‌های اشغالی آورده بود، تغییر جمعیتی در منطقه ایجاد کرد.