اگر حصر شهبا برداشته نشود، خطرات بزرگی بوجود خواهد آمد

جمال رشید جانشين ریاست مشترک اداره خودمدیریتی عفرین و شهبا با بیان اینکه در صورت تداوم محاصره این منطقه، نیازهای اساسی و حیاتی مردم قطع خواهد شد، گفت: «اداره خودمدیریتی همیشه در کنار مردم منطقه خواهد بود.»

جمال رشید جانشين ریاست مشترک اداره خودمدیریتی عفرین و شهبا در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره محاصره منطقه شهبا توسط دولت دمشق صحبت کرد.

جمال رشید به وضعیت منطقه شهبا قبل از مهاجرت مردم عفرین پرداخت و گفت: «منطقه شهبا منطقه‌ای است که پیش از این شاهد جنگ و غارت سنگین بوده است. نیروهای زیادی در این مناطق علیه یکدیگر جنگیده اند و آخرین جنگ بین تبهکاران دولت ترکیه و مبارزان یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان بوده است. شهبا در این جنگ آزاد شد. در اثر آن جنگها تمام زیرساخت‌های منطقه به همراه تمام درختان و محصولات منطقه از بین رفت و زیرساخت سالمی برای زندگی در شهبا باقی نماند. از این رو، از ابتدای آوارگی مردم عفرین در اردوگاه‌ها، مردم در منطقه مقاومت کرده و با مشکل بزرگی روبرو هستند.

وضعیت زندگی مردم

جمال رشید با بیان اینکه از ابتدای آواره شدن مردم عفرین تا کنون محاصره توسط نیروهای دولت دمشق صورت گرفته است، ادامه داد: «همه مایحتاجی که مردم زندگی خود را با آن می‌گذرانند در منطقه تامین نمی‌شود. همانطور که در تابستان دمای هوا در کمپها بالا است و در زمستان به دلیل بارش باران و سرما وضعیت دشواری وجود دارد. از آنجایی که هیچ راه دیگری برای رفع نیازهای مردم منطقه وجود ندارد، وقتی این راه در پیش گرفته شود، نتایج مشابهی به دست می‌آید. یکی از نیازهای اساسی مردم این منطقه سوخت است. اما سوخت نیز به ابزار جنگ ویژه تبدیل شده است. مخصوصاً در چند وقت اخیر سوخت در منطقه به طور کامل قطع شده و مردمی که از پنج سال پیش در اردوگاه‌ها و مناطق شهبا در حال مقاومت هستند، برایشان وضعیت بسیار دشواری بوجود آمده است».

وضعیت سلامت

رشید به تأثیر محاصره بر وضعیت بهداشتی شهبا اشاره کرد و گفت: «دو بیمارستان در منطقه شهبا وجود دارد. اما به دلیل محاصره، بیمارستان‌ها در شرایط جدی قرار دارند. به دلیل کمبود سوخت، برق بیمارستان‌ها کاهش یافته است. از طرفی با فرا رسیدن فصل سرما بیماری‌های سینه به ویژه در کودکان افزایش می‌یابد. با این حال، کمبود سوخت مانع بزرگی است و سبب می‌شود که همه نتوانند خود را به بیمارستان برسانند. به همین دلیل وقتی برق نباشد و وضعیت به همین منوال ادامه یابد، خطر بزرگی وجود خواهد داشت. از نظر دارویی نیز دارو در منطقه رو به کاهش است، به ویژه سالمندان که دارای داروهای طولانی مدت هستند. به همین دلیل آنها و بیمارستان از نظر پزشکی با مشکلات زیادی روبرو هستند.»

وضعیت آموزش و پرورش و مدارس در شهبا

رشید با بیان اینکه محاصره بر مدارس تاثیر زیادی داشته است، گفت: «به دلیل محاصره منطقه، تعداد زیادی از کودکان و معلمان برای ادامه تحصیل از ناحیه به منطقه کوچ کردند. اما به دلیل قطع سوخت، معلمان و کودکان منطقه نمی‌توانند به مدارس خود بیایند. از طرفی به دلیل فصل زمستان باید برای کلاس‌ها و مدارس، سوخت برای بچههاف وجود داشته باشد. اما به خاطر محاصره آن هم قطع شده است».

تأثیر محاصره بر شهرداری شهبا

جمال رشید با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های شهرداری در منطقه به دلیل محاصره متوقف شده است، گفت: «به دلیل محاصره، فعالیت‌های خدماتی تا حدودی متوقف شده است. به ویژه در کمپها و مناطق، اگر کار پاکسازی به صورت روزانه ادامه پیدا نکند، راه را برای خطرات و بیماری‌های مختلف باز می‌کند. از نظر نانوایی‌ها و آب، سوختی که توسط اداره خودمدیریتی برای این ادارات توزیع شده بود رو به اتمام است. اگر این حصر ادامه پیدا کند یکی از مایحتاج اولیه زندگی مردم یعنی نان و آب قطع می‌شود. علاوه بر این حدود یک هفته است که برق قطع شده است. اگر این محاصره به زودی برداشته نشود، بلایای بزرگی به همراه خواهد داشت. زمانی که محاصره به منطقه تحمیل می‌شود، قیمت کالاها گران می‌شود. از طرفی دیگر مایحتاج مردم در بازار پیدا نمی‌شود و اگر هم پیدا شود قیمت آنها بسیار گران خواهد بود.»

جمال رشید جانشين ریاست مشترک اداره خودمدیریتی عفرین و شهبا با بیان اینکه اداره خودمدیریتی منطقه شهبا همیشه در کنار مردم خود خواهد بود، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «ما به عنوان ادارات این منطقه همیشه به مردم خود نزدیک هستیم. برای این منظور وضعیت بسیج را در منطقه برای رفع نیازهای مردم اعلام کردیم. در چنین شرایط جدی، سازمان‌هایی مانند هلال احمر سوریه و یونیسف و بسیاری از سازمان‌های دیگر در برابر این محاصره سکوت کرده‌اند و نمی‌خواهند صدای مردم به دنیای خارج برسد. اگر اتفاقی مشابه در جای دیگر بیفتد، این خبر را به گوش جهانیان می‌رسانند، اما آنچه در شهبا می‌گذرد در رسانه‌های خارجی مطرح نمی‌شود و چشم خود را به روی آن بسته‌اند. بنابراین، اداره خودمدیریتی با همه طرف‌های مربوطه در تماس است. اگر این محاصره به زودی برداشته نشود، خطرات بزرگی در منطقه پدیدار خواهد شد.»