اهالی کانتون فرات علیه پرونده کوبانی واکنشی اعتراضی انجام دادند

اهالی کانتون فرات و مدیران خودمدیریتی دمکراتیک کانتون فرات علیه تصمیمات دادگاه ناحق پرونده کوبانی، واکنشی اعتراضی انجام دادند

نشست تصمیمات دادگاه کوبانی به بهانه کنش‌های ضد داعش که مورخ ۶-۸ اکتبر ۲۰۱۴ برگزار شده بود، تشکیل شد و روسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها ‌‌(ه‌د‌پ)، فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش به همراه ۱۸ عضو زندانی و در کل ۱۰۸ سیاستمدار عضو این حزب دیروز جلسه محاکمه‌شان برگزار شد درنتیجه صدها سال مجازات حبس به آنان تحمیل گشت. برعلیه این ناحقی اهالی کانتون فرات در میادین حضور یافتند و تصمیمات این دادگاه را محکوم کردند.

این راهپیمایی که با سر دادن شعار ‌«زندانیان پرونده کوبانی، شرف ما هستند» از منطقه ژن آزاد آغاز شد و در منطقه شهید عگید به تجمع متحول شد. در این راهپیمایی تصاویر سیاستمداران و پرچم‌های منقش به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برافراشته شدند و بی‌وقفه شعار ‌«مقاومت زندگیست» فریاد زده می‌شد.

پس از اینکه راهپیمایی به منطقه شهید عگید رسید، یک سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا انجام شد. ریاست مشترک  TEV DEM در کانتون فرات، انور مسلم سخنرانی ایراد کرد و گفت که آن دادگاه علیه قوانین جهانی است و گفت‌: ‌«حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ با حمله داعش ضد کوبانی می‌خواست از ترور پشتیبانی کنند. ده‌ها بار نیز بیان کردند که کوبانی سقوط کرد و در آستانه سقوط است، اما کاملا برعکس، کوبانی مقاومت کرد و پیروز شد. خلق در باکور کوردستان از طریق قیام در کنار خلق در کوبانی قرار گرفتند و دولت ترکیه از این امر کینه گرفت. اما سراسر جهان با کوبانی یکی شده و پیروزی را عملی ساختند.‌»

همچنین در مقابل ساختمان خودمدیریتی دمکراتیک کانتون فرات نیز از سوی انجمن اجرایی کانتون فرات، فرهان حاج ایس بیانیه را قرائت کرد و اعلام شد که آن تصمیمات نمی‌توانند خط آزادی و مقاومت خلق را نابود کنند.‌

در این بیانیه همچنین گفته شده است‌: ‌«برضد حملات ترور سیاه علیه کوبانی، خلق ما در باکور کوردستان برای مقاومت کوبانی قیام کرده و کنش‌هایی انجام دادند. تمام احزاب سیاسی ما برای پشتیبانی از خلق‌ما قیام کرده و به کار و کنش روی آوردند. آن مبارزانی که آن ترور را از میان برداشتند، به هدف دولت ترکیه مبدل می‌شوند. حکومت نئوعثمانی ضد قوانین است.‌‌»