احزاب و جنبش‌های شمال-شرق سوریه متحدانه علیه حملات موضع گرفتند

۳۳ حزب و جنبش سیاسی در شمال-شرق سوریه طی بیانیه‌ای مشترک علیه حملات دولت اشغال‌گر ترکیه موضع‌گیری کردند.

نمایندگان ۳۳ حزب و جنبش سیاسی در قامیشلو به منظور محکوم کردن حملات دولت اشغال‌گر ترکیه به شمال و شرق سوریه جمع شدند. هنگامی که هیفا محمود نماینده‌ی حزب احیا و دمکراتیک سوریه در حال خواندن بیانیه بود، پهپادهای دولت اشغال‌گر ترکیه بسیاری از مناطق نزدیک به محل قرائت بیانیه را بمباران کردند.

در این بیانیه یادآوری شد که دولت اشغال‌گر ترکیه در ۲۳ دسامبر زیرساخت‌های انرژی، مراکز نفت و برق را در شمال و شرق سوریه بمباران کرده است.

احزاب سیاسی شدیدا حملات را محکوم کردند و تاکید کردند که هدف این حملات تضعیف امنیت و ثبات منطقه است.

در ادامه‌ی این بیانیه ذکر شده است که حملات علیه منطقه‌ی شمال و شرق سوریه شرایط را پیچیده و امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد. اعلام شد: «دولت ترکیه بخش‌های وسیعی از شمال سوریه را اشغال کرده است و هدف آن شکستن اراده‌ی خلق سوریه برای بازگرداندن حاکمیت و قدرت تصمیم گیری و دست‌یابی به دمکراسی مسالمت‌آمیز در برابر استبداد مرکزی است. ترکیه عامل اصلی شکست دادن جنبش آزادی و دمکراسی خلق سوریه است.

در ادامه‌ی این بیانیه ذکر شده است که دولت ترکیه یک کشور اشغال‌گر است که به بهانه‌ی حفظ امنیت ملی خود عفرین، گری‌سپی و سریکانی را اشغال کرده و در ادامه‌ی بیانیه گفته شده است: «دولت ترکیه مرتکب جنایات جنگی و نسل‌کشی به ویژه علیه خلق کورد، علیه تمامی ساکنین اصلی انجام می‌دهد، آنها را آواره می‌کند، دمگرافی منطقه را تغییر می‌دهد و حامیانش را که دارای ایدئولوژی خشونت‌آمیز حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ) هستند را در خانه‌های آوارگان ساکن می‌کند. همچنین از وضعیت خاورمیانه سوء استفاده می‌کند و در مقابل دیدگان جامعه بین‌المللی، پروژه‌های کولونیالیستی خود را اجرا می‌کند.»

احزاب و سازمان‌های سیاسی در این بیانیه از نیروهای بین‌المللی درخواست کردند تا در برابر سیاست‌های دولت ترکیه موضع روشنی اتخاذ کنند. این حزب و سازمان‌ها حمایت خود را از نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق‌س‌د) اعلام کردند و به جامعه‌ی جهانی هشدار دادند که این حملات باعث بازگشت تهدید داعش در سوریه خواهد شد و امنیت و ثبات بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت.

در این بیانیه از ائتلاف بین‌المللی و روسیه خواسته شد تا در برابر سیاست‌های دولت اشغال‌گر ترکیه چشم خود را نبندند و هشدار دادند که این حملات زحمات و فداکاری‌های انجام شده در جنگ علیه تروریسم را به باد خواهد داد.

احزاب و سازمان‌های سیاسی همچنین از کشورهای عربی درخواست کردند که به وظیفه و مسئولیت خود در قبال شمال و شرق سوریه عمل نمایند و از نیروهای سیاسی دمکراتیک آن حمایت کنند و در ادامه اعلام کردند: «این نیروها شالوده‌ی اصلی راه‌حل سیاسی دمکراتیک هستند، زیرا دارای یک پروژه راه‌حل‌ ملی برای حل و پایان اشغال و بازگرداندن صلح و حاکمیت سوریه هستند.»