آلدار خلیل: پیروزیِ کل کوردستان است

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترکی پ‌ی‌د سرنوشت هر چهار بخش کوردستان را به هم مرتبط دانست و گفت: «پیروزی روژاوا به معنای پیروزی باکور، باشور و روژهلات است.»

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترکی حزب اتحاد دموکراتیک(پ ی د) در مورد انزوای شدید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، جنگ اسرائیل و حماس به سوالات خبرگزاری فرات( ANF) پاسخ داد. خلیل با بیان اینکه می‌توان با پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان جلوی جنگ کنونی فلسطین و اسرائیل را گرفت، گفت: «راه نجات از این وضعیت پروژه ملت دموکراتیک، زندگی مشترک، آزادی زنان است. نظام جامعه دموکراتیک اخلاقی و سیاسی است. هر دو خلق می‌توانند در یک سیستم دموکراتیک و آزاد با هم زندگی کنند. اگر هر دو طرف الگوی دولت ملت را کنار بگذارند و به پروژه ملت دموکراتیک باور داشته باشند و بدانند که حقیقت زندگی بشر در زندگی مشترک و برابر نهفته است، هرگز الگوی دولت‌ها یا نهادهای دولتی را انتخاب نخواهند کرد.»

-رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در امرالی در انزوا به سر می‌برد و ۳۳ ماه است که هیچ اطلاعی از وی دریافت نمی‌شود. همانطور که مشخص است رهبر خلق کورد مدت زیادی در شمال و شرق سوریه ماند و در اینجا کاملا شناخته شده است. به نظر شما چه ارتباطی بین انزوا و حمله به شمال و شرق سوریه وجود دارد؟

بله، رهبر آپو نزدیک به ۲۰ سال در روژاوا کوردستان ماند. به طور کلی در سوریه و لبنان مبارزه مدیریت شد و هزاران کادر در این زمینه آموزش دیدند و تشکیلات اجتماعی گسترده‌ای ایجاد شد. از این حوزه همه زمینه‌های کاری دیگر انجام شد و تقویت شد، فرهنگ انقلابی در این میدان تعریف شد. آن فرهنگ، خانه‌ی همه جامعه شد و میهن‌دوستی عمیقی ایجاد شد. خود رهبر آپو کارها را نظارت و دنبال می‌کرد. به همین دلیل بود که وقتی رهبر آپو اسیر شد و به ترکیه اشغالگر تحویل داده شد و به جزیره امرالی منتقل شد، این منطقه درد زیادی را تجربه کرد. این میدان واکنش شدیدی داشت و از رهبر خود صیانت کرد. هزاران نفر از جوانان با هدف حمایت از رهبر خود و پاسداری از ارزش‌هایی که با تلاش رهبری در این منطقه ایجاد شده بود به کوه‌های آزاد کوردستان رفتند. زمانی که روند بهار خلق‌ها در خاورمیانه آغاز شد، انقلاب روژاوا در شمال و شرق سوریه شکل گرفت. اکنون بذرهای تشکیلاتی که رهبر آپو در این منطقه کاشت، به بار نشسته است. اگر بنیان تشکیلاتی که رهبر آپو ایجاد کرد نبود، دستیابی به چنین دستاوردی ممکن نبود. اگرچه روند انقلاب در شمال و شرق سوریه بر اساس افکار و اندیشه‌های رهبر آپو هنوز به واقعیت انقلاب نرسیده است، اما همچنان در تلاش است تا تعریف واقعی انقلاب را بازنمایی کند. اما باز هم می‌توان گفت که این میراث سازمانی، این ایده و فلسفه که با مانیفست تمدن دموکراتیک که رهبر آپو از جزیره امرالی به بشریت ارائه کرد، مبنای توسعه انقلاب روژاوا بود. بر این اساس، ساخت یک جامعه دموکراتیک، اخلاقی، سیاسی و زیست‌محیطی بر اساس اصول آزادی زنان و برابری میان خلق‌ها با آگاهی یک ملت دموکراتیک توسعه یافت. به عبارت دیگر، رهبر آپو این را پایه‌گذاری کرد و در جریان انقلاب، رهبر آپو راه را به مردم شمال و شرق سوریه نشان داد. این دستاوردها بر اساس این ایده حاصل شد.

اردوغان فردی ظالم و زورگو است

به همین دلیل است که دولت اشغالگر ترکیه از روز اول همواره دشمنی انقلاب روژاوا را هدف قرار داده و حملات مختلفی را به این منطقه انجام داده است. از یک طرف نمی‌خواهد پروژه رهبری در هیچ حوزه‌ای اتفاق بیفتد، از طرف دیگر می‌خواهد از این حوزه انتقام بگیرد. زیرا در این منطقه این ایده در راه رسیدن به یک نظام دموکراتیک و آزاد به واقعیت تبدیل می‌شود. دولت ترکیه انزوای شدیدی را بر رهبری اعمال می‌کند تا دیدگاه‌های وی به خارج از جزیره امرالی سرایت نکند و مردم منطقه از آن بهره‌مند نشوند. در عین حال حملات خود را به شمال و شرق سوریه با هدف از بین بردن نظام دموکراتیک در حال ساخت تشدید می‌کند. اردوغان ذهنیت ظالمانه و ستمگری دارد. او هرگز خواهان توسعه آزادی و دموکراسی نیست و دشمنی با مردم کورد را هدف اول خود قرار داده است.

دولت ترکیه می‌خواهد روژاوا را نیز منزوی کند

همانطور که مشخص است جمهوری ترکیه بر اساس انکار و نابودی سایر خلق‌های ساکن در خاک کوردستان و ترکیه به ویژه کوردها و ارمنیان ایجاد شد. مردم ما قرن‌ها مورد حملات وحشیانه قرار گرفته‌اند. اکنون به سطحی رسیده است که فوبیای کوردها با دولت حزب عدالت و توسعه - حزب حرکت ملی پيوند خورده است. آنها می‌خواهند همه را به این باور برسانند که اگر کوردها آزاد باشند، جمهوری آنها رو به زوال و فروپاشی خواهد بود. او با این دروغ همچنان به حکومت خود ادامه می‌دهد و مردم ترکیه را فریب می‌دهد. از آنجا که ایده‌های رهبر آپو برای اجرای دموکراسی و آزادی ضروری است، این رژیم از ایده‌های رهبر آپو می‌ترسد. هر جایی که نظام دموکراتیک و آگاهی آزادی رشد کند، به آن مکان حمله می‌کند. واقعیتی که نمی‌توان فراموش کرد این است که سرنوشت تمام بخش‌های کوردستان با یکدیگر پیوند خورده است. یعنی پیروزی روژاوا به معنی پیروزی اراده آزاد باکور کوردستان، پیروزی روژهلات و باشور کوردستان است. موفقیت روژاوا در عمل به معنای موفقیت ایده‌های رهبر آپو است، در عین حال آزادی رهبر آپو به معنای حل مسئله کوردها و موفقیت روژاوا است. در شمال و شرق سوریه کورد - عرب - سوری - آشوری - ترکمن - چرکس و غیره،آنها زندگی مشترک و برابری با هم دارند و اصول آزادی زنان در خط مقدم است. اکنون زنان در همه نهادها، شوراها و ادارات کار حضور دارند و نقش رهبری دارند. بنابراین، وقتی رژیم حزب عدالت و توسعه - حزب حرکت ملی انزوا را بر رهبری تحمیل می‌کند، می‌خواهد روژاوا را نیز در انزوا قرار دهد. وقتی رهبری را مجازات می‌کنند، روژاوا نیز مجازات می‌شود و همه مبارزان آزادی مجازات می‌شوند.

در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، گامی در سطح بین‌المللی در ۷۴ نقطه جهان با درخواست  «آزادی رهبر آپو و راه حل سیاسی برای مسئله کورد» برداشته شد. این یک مرحله جدید در مبارزات مردم کورد بود. اکنون مبارزه برای آزادی و دموکراسی از مرز کوردستان گذشته و به سطح بین‌المللی رسیده است. به لطف مقاومت و ایده‌های رهبر آپو، دمکرات‌ها و بشردوستان در جهان و هر چهار بخش کوردستان از رهبر آپو حمایت می‌کنند. چون راه حل مشکلات خود و مشکلات جهان را در آزادی رهبر آپو می‌بینند. این افراد می‌گویند که آنها آزادی رهبر آپو را می‌خواهند، زیرا آزادی او به معنای حل مشکلات آنهاست، به معنای آزادی آنهاست.

-در ۷ اکتبر، حماس عملیات «طوفان الاقصی» را علیه اسرائیل آغاز کرد. از ۷ اکتبر که به حملات اسرائیل به مردم فلسطین نگاه می‌کنیم، هیچ جنگی بین حماس و اسرائیل رخ نداده است. در پخش زنده، اسرائیل در حال نسل‌کشی است. این شبیه روند عفرین، سرکانی، گری سپی، عزاز، تل رفعت، جرابلس و دیگر شهرها برای کوردها و مردم سوریه است. تفاوت حملات اسرائیل با دولت اشغالگر ترکیه چیست؟

گرچه درگیری‌های مسلمانان و یهودیان به زمان ظهور دین اسلام باز می‌گردد که مبتنی بر درگیری‌های تاریخی قدیمی‌تر است که به آغاز مرحله‌ی ظهور ادیان توحیدی می‌رسد. اما در سال ۱۹۴۸ این درگیری برای مردم فلسطین به مناقشه وجود و نیستی تبدیل شد. اگرچه در سال ۱۹۹۳ بین دو طرف در اسلو توافق شد و در نتیجه یک اداره فلسطینی در کرانه باختری و غزه ایجاد شد، اما برای نزدیک به ۳۰ سال نتوانستند مشکلات بین خود را حل کنند و توافق دائمی حاصل کنند. به ویژه از سال ۱۹۸۷ به بعد، با ظهور جنبش حماس در فلسطین، همراه با جنبش آزادیبخش فلسطین (FTH)، حماس نیز در تشکیلات خودگردان فلسطین به قدرت رسید.

مشکل فلسطین و اسرائیل ۷۵ سال است که ادامه دارد. دلیل اصلی این است که پروژه راه حلی برای صلح، آزادی، دموکراسی و ثبات به وجود نیامده است. نقطه مقابل آن، پروژه‌ای که هر دو طرف بر آن اصرار دارند، پروژه دولت ملت است. نظام دولت ملت از قدرت‌های غربی به منطقه ما منتقل شده است، با این نظام نزدیک به صد سال است که خاورمیانه از جمله فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در بحران و آشوب به سر می‌برد. در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس به یک جشنواره حمله کرد و صدها نفر را گروگان گرفت. به این ترتیب حماس با نام طوفان الاقصی علیه اسرائیل اعلام جنگ کرد. اسرائیل نیز بدون گوش دادن به درخواست‌های بشردوستانه و قوانین بین‌المللی، با تمام توان حمله تلافی جویانه را آغاز کرد. حماس از این اقدام به عنوان یک فرصت استفاده کرد و همچنان به این کار ادامه می‌دهد.

ترکیه و اسرائیل در مقابل چشم جهان حمله می‌کنند. اگرچه بین مسئله حماس و اسرائیل از یک سو و حرکت کوردها و ترکیه تفاوت‌هایی وجود دارد، اما چیزی که مشابه آن است این است که مردم فلسطین یک دلیل دارند و این یک دلیل مشروع است. این مردم میخواهندغ از موجودیت خود محافظت کنند و در خاک خود آزادانه زندگی کنند. مردم کورد نیز می‌خواهند آزادانه در صلح و ثبات زندگی کنند، از موجودیت و هویت خود محافظت کنند. قرن‌هاست که سیاست نابودی و سرکوب مردم کورد در کوردستان اجرا می‌شود، کشتارها بی‌وقفه ادامه دارد، هر جا که مردم کورد برای آزادی خود اقدام می‌کنند، اشغالگران ترک بلافاصله به آنها حمله می‌کنند. نمونه بارز آن شمال و شرق سوریه است. اگرچه دولت شمال و شرق سوریه مانند حماس به دولت ترکیه حمله نکرده و علیه آن اعلام جنگ نکرده است، اما دولت اشغالگر ترکیه در جلوی چشمان بشریت (جرابلس، باب، عفرین، عزاز، گری سپی و سرکانی) را هدف حملات خود قرار داده، اشغال کرده و دموگرافی آن‌ها را تغییر داده و همچنان این اقدامات را در مناطق دیگر ادامه می‌دهد همه می‌دانند که ترکیه یکی از اولین کشورهایی است که دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و روابط اطلاعاتی و اقتصادی آنها تا امروز ادامه دارد. مورد دیگری که در مورد ترکیه و اسرائیل مشابه است این است که هر دو کشور در مقابل دیدگان همه انواع کارهای غیرانسانی انجام می‌دهند، اما هیچ کس در برابر اقدامات آنها موضعی ندارد.

-اکنون هم در عرصه بین‌المللی و هم در بین مردم جهان واکنشی در برابر حملات اسرائیل وجود دارد و حمایت بزرگی از مردم فلسطین شکل گرفته است. این بازخورد و حمایت از مردم است که نباید کشته شوند. آیا این واکنش و حمایت مردم، موقعیتی ایجاد نمی‌کند که برای شمال و شرق سوریه بتوان از آن بهره برد؟

 یهودیان و فلسطینی‌ها می‌توانند با هم زندگی کنند

همه می‌دانند که اسرائیل در تراژدی بین‌المللی و ربوده شدن رهبر آپو دست داشت. اما آنچه اکنون باید بدانیم این است که حل مسئله یهودیان و راه نجات آنها با الگوی رهبر آپو امکان‌پذیر است. راه برون رفت از این وضعیت پروژه ملت دموکراتیک، زندگی مشترک، آزادی زنان و نظام اخلاقی و سیاسی جامعه دموکراتیک است. آنچه مهم است این است که مردم فلسطین درگیر پروژه‌های نظام دولت ملت نشوند. آنچه مهم است این است که رهبرانی در درون جنبش فلسطین ظهور کنند و این رهبران مسئولیت تاریخی خود را بدانند و بر اساس آن عمل کنند. آنها نباید به این پروژه‌ها که جنگ را شعله‌ور می‌کند، تنش را افزایش می‌دهد، آن را طولانی می‌کند و درد و رنج را عمیق می‌کند، اجازه دهند. مردم فلسطین باید بپذیرند که مردم یهود یکی از مردمان اصیل منطقه هستند. هر دو ملت می‌توانند در یک سیستم دموکراتیک و آزاد با هم زندگی کنند. اگر هر دو طرف الگوی دولت ملت را کنار بگذارند و به پروژه ملت دموکراتیک باور داشته باشند و بدانند که حقیقت زندگی بشر در زندگی مشترک و برابر نهفته است، آنها هرگز مدل‌های دولت‌ها یا نهادهای قدرت را انتخاب نخواهند کرد.

آنچه جنبش حماس انجام می‌دهد برای مردم فلسطین آزادی به ارمغان نمی‌آورد. چون بر دینگرایی و ناسیونالیسم تکیه دارد، به جای خواستار تغییر قدرت و سیاست‌های نابودی نظام مدرنیته سرمایه‌داری، هدفش انکار قوم یهود و نابودی آنهاست. حمایت جهانی یک حمایت عاطفی و انسانی برای مردم فلسطین است. حمایت‌های مشابهی برای شمال و شرق سوریه گاهی دیده می‌شود. به ویژه همه دیدند که چگونه داعش در اینجا شکست خورد. در عین حال بشریت شاهد وحشیگری دولت ترکیه و حملات آن به سرزمین‌های ما بود. اما حمایت از پروژه راه حلی که بر پارادایم رهبر آپو برای ساختن یک زندگی جدید برای تمام بشریت تکیه دارد، ضروری است.