الهام احمد: دولت دمشق باید اداره خودمدیریتی را به رسمیت بشناسد

الهام احمد، رئیس مشترک اداره روابط خارجی شمال و شرق سوریه تاکید کرد که دولت دمشق باید اداره خودمدیریتی را به رسمیت بشناسد. الهام احمد گفت: «مردم باید از قدرت خود صیانت کنند.»

کارگاه

این کارگاه که تحت رهبری پ‌ی‌د با شعار «تعریف هویت کورد و مردم سوریه در نظام ملت دموکراتیک» برگزار شد، در سالن زانا شهر قامشلو ادامه دارد.

در این کارگاه، الهام احمد، رئیس مشترک اداره روابط خارجی شمال و شرق سوریه، در دومین نشست با عنوان «هویت سیاسی و سازمانی کوردها پس از انقلاب و رهنمود حل مسئله کورد» سخنرانی کرد.

الهام احمد با بیان اینکه با انقلاب ۱۹ جولای تحولات اساسی صورت گرفت، گفت: «در حدود ۱۳ سالی که از آغاز بحران سوریه می‌گذرد، ابعاد مهمی در حل مسئله کورد در شمال و شرق سوریه به دست آمده است. از سال ۲۰۱۱ تاکنون، روند مبارزه در سوریه و روژاوا در جریان است. روند کسب حقوق، فرهنگ و روابط بین مردم، روند جدیدی را آغاز کرده است.»

الهام احمد با اشاره به اینکه جنبش آزادی در سوریه و روژاوا دارای میراث است، از دستاوردهای انقلاب گفت. الهام احمد گفت: «برای شناخت هویت مردم کورد هزینه‌های زیادی داده شده است. موفقیت‌های زیادی برای این امر حاصل شده است. برخی گروه‌ها، احزاب یا افراد علیه این موفقیت تلاش می‌کنند. آنها به ویژه زبان کوردی را هدف قرار می‌دهند. آگاهانه مخالفت می‌کنند و برخی از آنها بدون اینکه متوجه باشند انجام می‌دهند. مثلاً رژیم بچه‌هایی را که در مدارس زبان کوردی ما درس می‌خوانند، نمی‌پذیرد. در مدارس ما هزاران بچه هستند که درس می‌خوانند.»

«مردم باید از نیروهای خود صیانت کنند»

الهام احمد ادامه داد: «امکان ندارد به قبل از سال ۲۰۱۱ برگردیم، نزدیک به یک میلیون دانشجو هستند، این عدم آگاهی و مبارزه توسعه‌نیافته اساساً می‌خواهد حقوق یک جامعه را زیر پا بگذارد، آرزوی همه کوردها اینست که روزی فرزندان خود را به زبان مادری خود به مدرسه بفرستند، امروز آن آرزو در اینجا برآورده شده است.»

الهام احمد با جلب توجه به نیروهای نظامی انقلاب تاکید کرد که همه مردم باید از نیروهای خود صیانت کنند. الهام احمد گفت: «یکی از موفقیت‌های دیگر ما نیروهای نظامی ما است، دنیا با این نیروی ما ائتلاف می‌کند، این ائتلاف مشروعیت می‌آورد، وجود نیروهای دفاعی یک ضرورت است، کسانی که سیاه‌نمایی می‌کنند بیماری‌های روانی دارند و این را بطور آگاهانه انجام می‌دهند. ما باید آگاهانه از نیروهای خود صیانت کنیم و به آنها افتخار کنیم. دنیا می‌گوید این یک نیروی منظم است. نیروی ما در این سطح در حد قابل قبولی است.‌»

الهام احمد با بیان اینکه نهادهای خودمدیریتی دموکراتیک در برابر انواع هجمه‌ها در حال انجام وظیفه هستند، گفت: «برساخت خودمدیریتی از کمون‌ها گرفته تا مجلس و نهادها، یک موفقیت است، انتقاداتی هم داریم اما نباید دچار شکست خیال شویم. حملاتی از سوی دولت ترکیه علیه مؤسسات خدماتی ما انجام می‌شود. نهادهای ما علیه بسیاری از حملات کار می‌کنند. ایستادن در مقابل نهادها صحیح نیست. ما تا پای جان پای دستاوردهای انقلاب ایستاده‌ایم. مشارکت داوطلبانه برای نهادسازی مهم است.»

«یکی از موفقیت‌های انقلاب، ایجاد یک آگاهی جدید است»

الهام احمد با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های انقلاب کوردی ایجاد آگاهی جدید است، افزود: «اگر زندگی بر اساس این آگاهی جدید سازماندهی شود، به این معناست که انقلاب رخ داده است. با این حال، این به طور کامل انجام نشد. تاریخ کوردها همیشه پر از مقاومت بوده است. مقاومت کوردها برای یک زندگی جدید است. این مبارزه در انقلاب ما انجام می‌شود. ما با اتحاد مردم از بسیاری از حملات و نقشه‌ها جلوگیری کردیم.»

«کسانی که ما را نمی‌پذیرند با یک دیوار جدید روبرو خواهند شد»

الهام احمد با این ارزیابی که «حل مشکل سوریه مبتنی بر حل مسئله کورد خواهد بود»، به رویکرد دولت دمشق در قبال مسئله کورد توجه کرد و گفت: «باید حق زبان کوردی در قانون اساسی سوریه گنجانده شود. حق اساسی ما باید ادا شود. حق خود‌سازماندهی باید ایجاد شود. اکنون رژیم باید تغییر کند. یک سیستم غیرمتمرکز خودمدیریتی باید اتخاذ شود و دولت نباید متمرکز باشد. یا ما را می‌پذیرند یا رژیم با دیوار جدیدی روبرو می‌شود. جلسات زیادی برای حل مسئله کورد برگزار شد. رژیم از ارائه حتی ۲ ساعت آموزش به زبان کوردی خودداری می‌کند، یعنی حق زبان کوردی را کاملاً سلب می‌کند. آنها حتی به یک حزب کوردی هم اجازه نمی‌دهند.»

«جامعه باید نقش ایفا کند»

الهام احمد با جلب توجه به اتحاد احزاب کورد، تصریح کرد که مردم باید نقش خود را ایفا کنند. الهام احمد با بیان اینکه اجماع برای وحدت مهم است، گفت: «به آن ائتلاف کوردی یا ملی می‌گویند، اما اگر توافقی بین طرفین وجود نداشته باشد، به معنای عدم وجود اتحاد ملی است. اجماع در سطح بالا مهم است. در واقع جامعه می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند. اگر جامعه بر این موضوع پافشاری کند و اراده داشته باشد، باور کنید ظرف یک هفته طرفین را پای میز مذاکره می‌کشد. جامعه تاکنون نقشی نداشته است. جامعه باید بگوید یا شما می‌آیید یا همه شما را نمی‌پذیریم. جامعه ما باید مفاهیم و پروژه‌هایی داشته باشد.»

«ریسک وجود دارد، فرصت و امکان نیز وجود دارد»

الهام احمد با بیان اینکه در روزهای آینده فرصت‌ها و خطراتی برای کوردها وجود دارد، گفت: «اصرار بر عدم شناسایی هویت کورد در سوریه، عراق و ترکیه وجود دارد، به عنوان مثال هر موفقیتی در باشور از بین رفت و با آخرین ائتلاف، ترک‌ها را به بعشیقه آوردند. این بدان معناست که ترکیه مسئله عراق را مدیریت خواهد کرد. آنها تلاش می‌کنند تمام دستاوردهای کوردها را از بین ببرند. نقش ترکیه بزرگ است. دولت ترکیه نیز علیه شمال و شرق سوریه در ائتلاف است. دیرالزور نمونه‌ای از این دست است. تصویر فعلی اصلا دلگرم کننده نیست، خطراتی وجود دارد اما فرصت‌هایی برای موفقیت نیز وجود دارد. نیاز به پذیرش و صیانت وجود دارد.»