تصویر

آموزش تئاتر و موزیک در مدرسه هاوین روژاوا

در مدرسه هاوین که تئاتر و موسیقی آموزش داده می‌شود، به همراه فراگیری آلات موسیقی، موارد دیگری مثل گروه کُر، دروس نُت و همچنین آموزش‌های بازیگری، دِرام، صدا و دیافرام نیز درس داده می‌شود.

مدرسه هنری هاوین در روژاوا

در شمال و شرق سوریه، پروژه مدرسه هاوین که به پیشاهنگی تئاتر کوهستان انجام می‌شود، نیروی همبستگی هنر را به جوانان رساند. فصل تابستان با آموزش موسیقی و تئاتر سپری می‌شود، نه تنها هنر مشارکت کنندگان را نیرومندتر می‌کند، بلکه فرصت حمایت، پشتیبانی و همکاری فرهنگی نیز ایجاد می‌شود. پروژه مدرسه هاوین که با حمایت محلی و بین‌المللی گسترش می‌یابد، برای کودکان و جوانان منطقه تابستانی هنری به ارمغان می‌آورد و می‌خواهد از جنبه شخصی، شخصیت انسان را نیرومند ساخته و همچنین نگرش اجتماعی را نیز قویتر کند.

عضو تئاتر چیا، سِمکو جودی درباره اهداف پروژه مدرسه هاوین سخنرانی کرد و گفت‌: ‌‌«قصد ما از انجام این پروژه چنین بود که در میان جوانان هنر را توسعه دهیم و علاقه به هنر را افزایش دهیم. ما می‌خواهیم ارزش‌های مشترک خلق‌های سریان، عرب، کورد، ارمنی و جامعه ایزدی را قویتر کنیم. همچنین برنامه‌ریزی‌ کردیم که تابستان‌های سرشار از هنر به مشارکت کنندگان تقدیم کنیم.‌»

سمکو جودی بیان کرد در پروژه پیشاهنگی تئاتر چیا در حال حاضر، ۳ استاد هنری وجود دارند، پروژه ماه ژوئن آغاز شده و گفت‌: ‌«در مدرسه هاوین در پنج روز هفته آموزش هنری وجود دارد. در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودیم که آموزش برای جوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله داده شود‌؛ اما بدلیل درخواست کودکان و علاقه بسیار آنان به موسیقی و تئاتر، ما کودکان را نیز مشارکت دادیم.‌‌»

آموزش تئاتر و موزیک

سمکو جودی اعلام کرد که در مدرسه هاوین، آموزش موسیقی و تئاتر داده می‌شود و درباره محتوای آموزش نیز گفت‌: ‌«۳ ماه در بخش موسیقی برای فراگیری ابزارها، گروه کُر، نُت و سولفِژ درس داده می‌شود. در بخش تئاتر نیز برای بازیگری، سناریو، درام، صدا، دیافرام و ژست نیز دروس دیگری به جوانان و کودکان داده می‌شود. همچنین جوانان و کودکانی که در آموزش تئاتر مشارکت کردند، مسقیما در نمایش تئاتر مشارکت کردند و تجربه مهمی کسب کردند.

دوره آموزشی که ۴۷ کودک، ۹ زن و ۱۵ جوان در آن مشارکت کردند، اکثرا با موارد متنوعی داده برگزار شده است. با مشارکت سازمان اِسترک زاورکان برای اهمیت به پاکیزگی شخصی و محیط‌زیست آموزش‌هایی داده شده و برای اینکه جوانان و کودکان با فرهنگ خود رشد پیدا کنند و اهمیت این امر، نیز کار و کنش‌های بسیاری انجام شد.‌»

روزهای دنگبیژی

سمکو جودی اعلام کرد که در روز جمعه نیز کار و کنش‌های هنری انجام شده است و گفت‌: ‌«در میان ۱۲ کنش هنری، تئاترهای ‌«خواهند آمد»‌(Wê Werin)، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«رستاخیز»‌(Vejîn) و ‌«ما یا من»‌(Em yan Ez) چهار نمایش تئاتر از سوی دبستان هاوین برگزار شده و به نمایش درآمد. فیلم‌های ‌«برای آزادی»‌(Ji bo Azadî) و ‌«۱۴ جولای»‌(14ê Tîrmehê) نیز به نمایش گذاشته شدند. بامشارکت کودکان، جوانان و بزرگسالان روزهای دنگبیژی ‌(نام خوانند نوعی از سبک‌های کهن آواز کوردی) نیز برگزار شد. با انجام این کنش‌ها، توجه و علاقه به هنر افزایش یافت.‌‌‌‌‌‌‌‌»

سمکو جودی بیان کرد که مشارکت کنندگان در مدرسه هاوین در منطقه رمیلان نیز در جشنواره کودکان مشارکت کردند و گفت‌: ‌«در این جشنواره، جوانان تئاترهایی به نام‌های، حکایت و چگونگی و کودکان نیز تئاتری به نام، ندانستن راحتی جان، را به نمایش درآوردند. همچنین گروه کُر متشکل از زنان جوان نیز موسیقی خود را اجرا کرده و یک گروه کُر دیگر متشکل از ۴۰ کودک با آهنگ‌های خود به آن جشنواره رنگ بخشیدند.

حمایت قدرتمند از مدرسه هاوین

سمکو جودی اعلام کرد که برخی از نهادها در شمال و شرق سوریه و اروپا از پروژه مدرسه هاوین حمایت کردند و گفت‌:‌ ‌«گفتگوهایی که با نهادهای اروپایی انجام دادیم، منجر به مشارکتی برای شناخت فرهنگ در شمال و شرق سوریه و نیرومند کردن آن فرهنگ، به ارمغان آورد. همچنین آثار انقلاب روژاوا در جهان نشان داده می‌شود. سال قبل در منطقه باسک اسپانیا، شهرداری دورانگو ‌(Durango)، جمعیت Fonti Di Pace، سازمان‌های Societa in Formazione، Teatro Degli İncontri، Teatro Ura، Oltreunpo Teatro و نهادهای Comunita Brasiliana در رُم نیز از کارهای هنرما پشتیبانی کردند. امسال نیز از سوی جمعیت Fonti Di Pace حمایت و پشتیبانی قدرتمندی از مدرسه هاوین انجام شد. احتمال داده می‌شود که در سال‌های آینده هم این حمایت ادامه یابد. همچنین در شمال و شرق سوریه نیز پشتیبانی گروه استرک زاروکان، ژنئولوژی و ژن‌وار بسیار با اهمیت بود.‌»

پروژه‌های هنری ادامه خواهند داشت

سمکو جودی گفت‌: ‌«جوانان و کودکان در مدرسه هاوین آموزش دیدند و از تجربه‌ مهمی بهره‌مند شدند. این پروژه برای کسانی که می‌خواهند در دیگر مدارس‌عالی هنر را تحصیل کنند به فرصت بزرگی مبدل می‌شود. بدین صورت جوانان و کودکان می‌توانند از ارزش‌های فرهنگی جامه خود محافظت کنند و توسعه دهند. با پروژه مدرسه هاوین که تابستانی هنری را به پایان می‌رسانیم، در نتیجه این آموزش‌ها گروه تئاتر جوانان در مرکز فرهنگ و هنر دجله به کار و کنش‌های خود ادامه می‌دهند. کودکان نیز هر هفته‌ای یکبار گردهم می‌آیند،‌ آموزش‌های خود را ادامه می‌دهند، تا زمانیکه تابستان‌های دیگری فرابرسد و آنان نیز خود را به پروژه‌های قویتری برسانند.‌»