انقلابی تاریخی در جغرافیایی کوچک: روژاوا-۳

در این بخش در رابطه با روژاوا، مناطق تل‌کوچر، تل‌حمیس، شدادی و هول در جنوب روژآوا و در امتداد مرز عراق را معرفی می‌کنیم.

این بار در معرفی روژاوا، وضعیت جغرافیایی و تاریخی شهرک‌های تل کوچر، تل براک، تل حمیس، شدادی و هول در جنوب کانتون جزیره که بزرگترین کانتون اداره‌ی خودمدیریتی است را بررسی می‌کنیم.

دروازهای که رو به عراق باز شده است: تل کوچر

تل کوچر در مرز عراق و در ۹۰ کیلومتری شهر قامشلو پایتخت انقلاب روژاوا قرار دارد. این شهرک تل کوچر نامیده می‌شود، چون کوردهای دیرک که نقطه‌ی اتصال سه بخش کوردستان است، در پاییز به آن‌جا آمده و دام‌ها و محصولات خود را می‌فروشند. تعداد ساکنین آن ۵۰ هزار تن است. بیشتر آن‌ها کورد و عرب هستند. گفته می‌شود ۵ سال پس از تاسیس شهرک که در سال ۱۹۲۵ تاسیس شده است، یعنی در سال ۱۹۳۰، تعدادی از خانواده‌های منطقه‌ی مردین به آن‌جا کوچ کردند. در زمان اشغال‌گری فرانسوی‌ها، کارگران خط آهن در آن اسکان یافتند.

تل کوچردروازه‌ی مرکزی بازرگانی در مرز عراق و سوریه است، اما همزمان محلی مناسب برای کشاورزی می‌باشد.

نیروهای آسایش داخلی و نیروهای سنادید وابسته به ق.س.د امنیت شهر را بر عهده دارند.

دروازه‌ی مرزی تل کوچر بزرگترین دروازه میان سوریه و عراق است که در اکتبر ۲۰۱۳ از دست تبهکاران داعش آزاد شد و به دروازه‌ی انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و آواره‌های منطقه تبدیل شد. اما از سال ۲۰۲۰ با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل به دلیل وتوی روسیه و چین بسته شد.

شهر قدیمی مزوپتامیای علیا: تل براک

تل براک در ۵۰ کیلومتری شمال شرق حسکه قرار دارد. منطقه‌ای کهن و یکی از کلان شهرهای مزوپتامیای علیا در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده است. خلق‌هایی مانند خلفی‌ها، هوری‌ها و سامی‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند. به دلیل جایگاه ویژه‌اش به عنوان شهری استراتژیک و کهن شناخته می‌شود. به مرکز بازرگانی میان جنوب مزوپتامیا و آناتولی تبدیل شده است. تحقیقات باستان شناسی شهر تا سال ۲۰۱۱ طول کشیده است، اما هم زمان با جنگ داخلی سوریه، کارها متوقف شدند. شهرک تل براک و ۲۴۷ روستای اطرافش، در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مورد حمله‌ی داعش قرار گرفت. سپس در مارس ۲۰۱۵ آزاد شد و از آن زمان تاکنون کورد و عرب با هم زندگی می‌کنند. محصولات کشاورزی در آن فراوان است و نیاز مناطق اطراف را تامین می‌کند.

تل حمیس در منطقه‌ای استراتژیک

تل حمیس در ۴۱ کیلومتری جنوب قامشلو و ۷۶ کیلومتری شمال شرق حسکه قرار دارد. همچنین تا مرزهای شنگال ادامه پیدا می‌کند. در آن کورد و عرب با هم زندگی کرده و ۱۲۹ روستا دارد.

تل حمیس با پیروزی ی.پ.گ و ی.پ.ژ علیه داعش در ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ شناخته می‌شود. تل حمیس میان قامیشلو و حسکه قرار می‌گیرد. تبهکاران داعش به طور مداوم به این منطقه حمله می‌کنند. در این منطقه بزرگترین مرکز مهمات داعش در روژاوا توسط نیروهای امنیت داخلی کشف شد.

شدادی

شدادی در ۵۴ کیلومتری حسکه قرار می‌گیرد. این شهرک در حوزه‌ی رودخانه‌ی خاپور بنیاد نهاده شده است. کورد و عرب در این شهر در کنار هم زندگی می‌کنند. در کنار کشاورزی و دامداری، استخراج نفت نیز در این شهر وجود دارد. داعش چندین حمله‌ی وحشیانه به این منطقه انجام داد. در ۱۹ فوریه ۲۰۱۶ توسط ی.پ.گ و ی.پ.ژ از دست تبهکاران داعش وابسته به دولت ترکیه آزاد شد.

منطقه‌ی هول که با کمپ آن شناخته می‌شود

هول در ۴۵ کیلومتری شرق شهر حسکه قرار دارد. شهرکی کوچک است. شمال و شرق سوریه را به مرزهای عراق متصل می‌کند. پس از آن‌که تبهکاران داعش در جنگ داخلی سوریه آن را اشغال کردند شهر هول توسط ی.پ.گ و ی.پ.ژ در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ آزاد شد. منطقه هول که بیشتر ساکنین آن عرب هستند، با کمپ هول شناخته می‌شود که توسط کمیسیون پناهجویان سازمان ملل در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد. اکنون حدود ۶۰ هزار خانواده‌ی داعشی در این کمپ زندگی می‌کنند. این کمپ در کنترل نیروهای امنیتی داخلی شمال و شرق سوریه است.

فردا: انقلابی تاریخی در جغرافیایی کوچک: روژاوا-۴: کانتون کوبانی